• Anonym (HA)

Veckomaten utan stress

Tack för alla svar! Jag blir faktiskt lugn av att läsa hur ni andra gör, man är inte ensam om ?16:30-paniken? 

Jag tar med mig att det viktigaste är att bestämma maten innan man är trött och hungrig, och att bygga veckans 4?5 rätter på kampanjer, det man redan har hemma. Och att laga lite extra med flit så det blir lunch/rester dagen efter.

Vad är er största game changer i vardagen planering, storkok/frys, temadagar eller kampanjkoll?

• Svar på tråden Veckomaten utan stress
  • Fjäril kär

Förutom vettig planering och matlådor är mitt tips att alltid ha livlinor hemma. Bunkra.  Att det liksom finns mat att ta fram även fast man är trött och less kl 19 . 
    Diverse soppor , pannkakor i frysen, korv med bröd, att det alltid går att göra toast,  kebabstrimlor, Kinamix,  ägg , sill osv... då kan man alltid få mat i sig om man har bunkrat upp i skafferi och frys.  Det tar 5-10 min vad man än väljer och alla kan bli mätta.

• Anonym (Mia)

Planering. Och i planering ingår att se till att ha nödmat hemma, såsom Fjäril kär skriver. I det ingår även att göra storkok och matlådor. 

• Anonym (U)

Min bästa matordning var när sonen gick på förskola och jag kom in i en rutin av att ligga minst en dag före. Vi åt rester när jag hade hämtat och lagade mat  EFTER middagen, så det fanns till matlådor och middag nästa dag. Sååå mycket lugnare att laga mat när ingen är hungrig och jag kunde umgås med sonen och laga mat när han hade lagt sig. 

Konkreta lat-favoriter här är blodpudding, pyttipanna, havregrynsgröt.

Svar på tråden Veckomaten utan stress