Min syster släpper in en destruktiv man igen – hur hade ni gjort?
Jag skriver för att jag är uppriktigt orolig och behöver höra hur andra tänker.
Min syster har tidigare levt i en våldsam relation med en man som missbrukande och utsatte henne för misshandel som också dömdes för brutalt mord 2014 då hon var i 9:e månaden. Hennes dotter har vuxit upp med det här i bakgrunden men inte haft kontakt med pappan förrens typ 1 år tillbaka. Otrygghet, rädsla och instabilitet har redan präglat hennes uppväxt mer än vad något barn ska behöva bära.
Min syster träffade och gifte sig i smyg med en ny partner 2021. Under flera år såg vi tydliga varningssignaler kring denna man i hennes liv. Vi pratade om det. Hon visste själv hur han såg på hennes dotter och uttryckte att han ogillade hennes dotter, att hon skulle skickas på hem om de fick ett barn, att hon var sjuk etc. Klart man var orolig men till slut bad min syster mig backa, vilket jag gjorde.
Nu har hon valt att snabbt släppa in barnets pappa igen eftersom relationen med den andra partnern tog slut i mars 2025? trots historiken. Utan att ta det långsamt, utan tydliga skyddande ramar för barnet. Nu verkar de leka "lyckliga familjen".
Jag kan inte stå bredvid och låtsas som att det här känns okej. Jag ser risken för att samma mönster upprepas. Jag ser risken för att ett barn ännu en gång får betala priset för vuxnas behov.
Jag kommer därför att ta avstånd för att skydda mig själv. Men jag kommer alltid finnas där för min systerdotter. Eller gör jag fel? Hur gör man i en sådan här situation?Står man kvar och hoppas på det bästa? Eller sätter man en tydlig gräns när man ser destruktiva mönster upprepas?
Kan tillägga att jag är gravid i 9 månaden och min syster har inte ens sagt grattis, frågar aldrig om mitt nuvarande barn vilket jag tog upp med henne för 3 veckor sedan utan något ordentligt svar så vår relation har varit riktig knackig sedan 2021. Men trots allt är jag orolig för min systerdotter. Innan 2021 var vår relation nära, det är endast 2 år mellan oss.