• Anonym (En blek brunet)

Brun utan sol ..

Är det farligt att äta piller för att bli brun ??.
    Funkar det eller är det bara bluff ??

• Svar på tråden Brun utan sol ..
  • Anonym (Pontus)

Nej! Snälla behåll din ljusa vita hy. Det är så grymt vacker kontrast mot mörkt hår. Dessutom mer äkta alla dagar om året än massa fejkade/konstgjorda saker folk kletar på.

Inte en enda människa som har "brun hysteri" är normala, speciellt begåvade dom jag känner till, när jag tänker efter..

Sedan har du idioterna som 2026, typ skryter/ pratar om att dom solar solarium. Det var ute redan 1999. Vid det här laget vet alla att det är skadligt för hyn. Om inte cancer framkallande  avskräcker. Borde blotta tanken på att få "läder/russin" hy avskräcka.  Kommer se ut som russin i hyn innan dom är 50. Som sagt vem  behöver sunt förnuft. Att vara brun är viktigare än något annat. Brukar skratta åt dessa tokar.

• Anonym (Petronella)
    Anonym (Pontus) skrev 2026-02-11 00:08:20 följande:

Nej! Snälla behåll din ljusa vita hy. Det är så grymt vacker kontrast mot mörkt hår. Dessutom mer äkta alla dagar om året än massa fejkade/konstgjorda saker folk kletar på.

Inte en enda människa som har "brun hysteri" är normala, speciellt begåvade dom jag känner till, när jag tänker efter..

Sedan har du idioterna som 2026, typ skryter/ pratar om att dom solar solarium. Det var ute redan 1999. Vid det här laget vet alla att det är skadligt för hyn. Om inte cancer framkallande  avskräcker. Borde blotta tanken på att få "läder/russin" hy avskräcka.  Kommer se ut som russin i hyn innan dom är 50. Som sagt vem  behöver sunt förnuft. Att vara brun är viktigare än något annat. Brukar skratta åt dessa tokar.

Fast nu vill ts inte ha ljus hy, så vad du tycker om det är ovidkommande.

Finns det verkligen de som skryter om att de solar i solarium? Det har jag aldrig hört.
    Själv solar jag lite då och då, har eget solarium. Det har jag gjort i 40 år och har fortfarande helt normal hy. Och jag är 60 fyllda. Inget läder eller russin så långt ögat an nå.
    Har dock aldrig översolat, förutom någon gång på 80-talet då jag såg ut som en pepparkaka. Men senaste (minst) 30 åren har jag mest en ljusbrun ton. Med undantag för sommarmånaderna då, men då används inte solariet.

----------

Till ts  då, de där pillren man blir brun av måste du söka riktig fakta på och inte fråga i ett allmänt forum.
    JAg vill minnas att jag har läst varningar om detta men kan inte återge någon fakta dessvärre.
  • Anonym (E)

Jag testade några tabletter för typ 20 år sen, hände ingenting

• Anonym (L)

1. Varför ligger tråden under Sex och Samlevnad.
    2. OM det nu skulle funka, vad skulle det vara som gör blek hud brun? Och hur sannolikt är det att det i så fall skulle vara ofarligt? 

• Anonym (Petronella)
    Anonym (L) skrev 2026-02-11 12:17:11 följande:

1. Varför ligger tråden under Sex och Samlevnad.
    2. OM det nu skulle funka, vad skulle det vara som gör blek hud brun? Och hur sannolikt är det att det i så fall skulle vara ofarligt? 

Det är melanotan som är den farliga substansen. Dock finns ofarliga tabletter med karoten att köpa i t ex hälsokosten. Eller så käkar man en massa morötter.

Själv köper jag emellanåt "Solbrun" från "Topformula", det ger solbrännas en skjuts utan att vara farligt.
  • Anonym (Denn)
    Anonym (Pontus) skrev 2026-02-11 00:08:20 följande:

Håller verkligen med. Solbränna är grymt överskattat och ser inte fräscht ut alls Särskilt inte på folk i norden som inte är naturligt bruna och då bara får en ful mörkorange hudton eller pepparkaksnyans, som för de knäppa tanorektikerna. Naturlig sund hy är snyggare, alla dagar i veckan.
  • Anonym (S)
    Anonym (Petronella) skrev 2026-02-11 12:26:57 följande:
     Det är melanotan som är den farliga substansen. Dock finns ofarliga tabletter med karoten att köpa i t ex hälsokosten. Eller så käkar man en massa morötter.

Själv köper jag emellanåt "Solbrun" från "Topformula", det ger solbrännas en skjuts utan att vara farligt.
    Jakten på den perfekta solbrännan får allt fler svenskar att testa kosttillskott med betakaroten ? men hälsoriskerna är allvarliga. 
    Det säger cancerforskaren Martin Bergö i TV4:s Efter fem.
    ? Betakaroten kan påskynda cancerutveckling och ge en falsk trygghet, säger han.

Svar på tråden Brun utan sol ..