• Anonym (Måndags12345)

Inte inbjuden på fest

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 6 månader. Min pojkväns kompis bjöd in honom till sin och hans flickväns inflyttningsfest. Min pojkvän frågade sin kompis om jag också fick följa med, varav han skrev att de bara bjöd in personer de båda känner. Jag känner ingen av dem, men träffade kompisen och pratade lite med honom på en fest, som min pojkvän hade hemma hos sig. På min pojkväns fest var även kompisens flickvän inbjuden, som min pojkvän har träffat några gånger.

När jag fick reda på att jag inte blev inbjuden på inflyttningsfesten kändes det först lite förnedrande, men samtidigt känner jag ju inte dem?

Min fråga är alltså, tycker ni att det var ohyfsat att inte bjuda in mig? Det brukar ju oftast vara +1 på fester/tillställningar. Eller tycker ni att det är helt rimligt? 

Och i framtiden, ifall jag och min pojkvän flyttar ihop och har en inflyttingsfest, hur gör man då? Ska vi bjuda båda? Bara bjuda in kompisen? Och inte hans flickvän? ;)

• Svar på tråden Inte inbjuden på fest
  • Tow2Mater
    Eftersom ni bara har varit tillsammans i 6 månader kan man anta det är ganska länge tills ni ska ha en inflyttningsfest och kommer hinna lära känna bade kompisen och hans flickvän innan dess. 

Kontakta kompisens flickv
    än och fråga om hon vill ta en kaffe med dig i helgen och lära känna dig, och du henne.
  • Anonym (Molly)

Jag tycker inte att man gör så. Tycker det är en tydlig markering att de inte heller vill lära känna dig. 

Har ni inte umgåtts med dom alls under dessa sex månader?

• Anonym (Man 40+)

Enligt mig bjuder man kompis +1 så får han välja om han vill ta med sig tjejen eller inte.

Hade min kompis sagt att min flickvän inte fick komma så hade jag inte heller kommit, och sedan hade jag övervägt om han verkligen var en kompis.

• Anonym (N)
    Anonym (Måndags12345) skrev 2026-02-10 17:43:41 följande:
    Inte inbjuden på fest

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 6 månader. Min pojkväns kompis bjöd in honom till sin och hans flickväns inflyttningsfest. Min pojkvän frågade sin kompis om jag också fick följa med, varav han skrev att de bara bjöd in personer de båda känner. Jag känner ingen av dem, men träffade kompisen och pratade lite med honom på en fest, som min pojkvän hade hemma hos sig. På min pojkväns fest var även kompisens flickvän inbjuden, som min pojkvän har träffat några gånger.

När jag fick reda på att jag inte blev inbjuden på inflyttningsfesten kändes det först lite förnedrande, men samtidigt känner jag ju inte dem?

Min fråga är alltså, tycker ni att det var ohyfsat att inte bjuda in mig? Det brukar ju oftast vara +1 på fester/tillställningar. Eller tycker ni att det är helt rimligt? 

Och i framtiden, ifall jag och min pojkvän flyttar ihop och har en inflyttingsfest, hur gör man då? Ska vi bjuda båda? Bara bjuda in kompisen? Och inte hans flickvän? ;)

Kanske är det en liten fest, med bara några få? De kanske är för snåla för att bjuda lite fler? Lite trist attityd.

Om ni har inflyttningsfest så bjuder ni bara din killes kompis. Allt annat vore konstigt. Men det kanske dröjer länge och då kanske du känner båda vid det laget.
  • Anonym (Isabella)

Jag antar att de gjort den begränsningen för att de annars inte har plats att bjuda alla sina vänner. Tråkigt för dig, så klart, men ni hinner säkert lära känna dem framöver!
    Jag antar att även flickvännen har ett gäng tjejkompisar, som har pojkvänner som inte heller är bjudna. Det skulle ju också kunna vara så att det är någon partner som de absolut inte vill bjuda som gör att de kör denna regeln för alla... 

• Anonym (Isabella)

Om ni har inflyttningsfest framöver och bjuder kompisar + respektive så bjuder ni så klart även detta par! (och ta aldrig upp att du inte var bjuden denna gången - det är högst ofint)

• Dexter dot com
    Anonym (Måndags12345) skrev 2026-02-10 17:43:41 följande:
    Inte inbjuden på fest

Eftersom du inte känner dom tycker jag inte det var ohyfsat att inre bjuda dig. Kan ju vara så enkelt att dom bor trångt och prioriterar att bjuda sina vänner. Ni får bjuda hem dom till dig/din pojkvän så ni lär kanna varandra .
  • Anonym (E)

Du bör inte vara såpass omogen att du inte bjuder sambon bara för att du inte blev bjuden den dagen ni flyttar ihop, alla gynnas ju av att man kommer överens  och gillar att umgås så det känns småsint 

Ni har inte varit tillsammans jättelänge, de vill säkert bjuda så många vänner de kan men det är från båda sidor, det kan ju bli 20 personer i enbart kompisar och det tycker iaf jag är lite väl mycket hemma, en annan sak i en lokal, ta det inte personligt 

• Jårdi

Jag tycker det är ohyfsat. Ni har varit ihop i sex månader, vill de inte lära känna dig? 

Har de gett någon förklaring? 

• Anonym (M.)

Vilket konstigt resonemang! Hur ska de kunna lära känna dig då, om de inte bjuder in dig till någonting? Sex månader är ändå hyfsat länge... jag tycker att du borde ha blivit bjuden. Och när du inte blev det, så tycker jag att din pojkvän inte borde gå heller. Det är inte juste. Det är så pass konstigt att jag undrar om någon kan ha något aktivt emot dig? Någon som har ställt ett ultimatum: "om hon kommer, kommer inte jag!".

• Anonym (Anne)

En del människor är ängsliga, när det gäller vem de släpper in i sitt hem, och vill lära känna personen på neutral mark först. Lite udda, men det är som det är. 

Att du inte blev bjuden till dem betyder inte att ni inte bör bjuda in båda. Ge dem en chans att lära känna dig!

• Anonym

Hur tänker de att ni ska lära känna varandra om du hindras träffa dom?

Vilka tråkmånsar!

• Goneril

Vett och etikett: Självklart bjuder man båda när det gäller ett etablerat par och det handlar ju om här. Om TS med pojkvän själva skulle bjuda pojkvännens kompis ska ni visa att ni vet bättre och bjuda båda. Antagligen är kompisen så ung att han inte känner till detta eller också har han inte fått lära sig etikett hemma. Alla ungdomar får inte det och det kan de inte hjälpa..

• Anonym (d)

Om pojkvännen går utan ts så är det lika bra att avsluta.
    Det visar tydligt hur lojal han är när åskan går.

Jag har en gång suttit hemma medan min nya var förbi en fest en snabbis. Vi hade precis träffats och hans vänner visste inte ens om att jag existarade.
    Han ville ställa in för min skull, men jag sa att jag inte tycker att han ska strunta i sina vänner utan iaf gå dit en stund.

Nästa fest, ca ett halvår senare, var jag medbjuden på. Hade jag inte varit det så hade min partner inte heller gått.

• Anonym (Grabb)

Skulle säga att detta är en solklar faux pas... 

Ni har varit ett par i 6 månader. Inte 6 veckor... 
    Din pojkvän har haft en fest där; kompisen var inbjuden, och dennes flickvän, och du var också där, på samma fest... dvs ni har träffats. De torde vara fullt medvetna om att du finns med i bilden...

Dåligt agerat av värdparet skulle jag säga, och dåligt planerat. Alternativt så är de inte vana att gå på fest, eller arrangera fest.... eller saknar helt enkelt vett och etikett...

Det är inte raketforskning. Det går inte att komma dragandes med att det inte finns plats, eller att "budgeten" inte går ihop. Då har man aldrig varit på en inflyttningsfest, eller lägenhetsfest... eller mingelparty...

Vi snackar en "simpel" inflyttningsfest. På dylika fester så är det sällan krav på att det skall/måste finnas dedikerade sittplatser till alla vid ett givet tillfälle, eller att det skall bjudas på en tre-rätters-middag inklusive unik måltidsdryck till samtliga rätter.

• Anonym (Lia)

Tycker att det är ohyfsat att göra så, ni har ju varit tillsammans i 6 månader.

• chrico

Jag var inbjuden t fest hos min kompis m min kille men sen ändrade hon sig o bjöd mig bara ensam och antydde att jag skulle träffa hennes kusin där.
    Så jag gick inte.
    Oförskämt att ej bjuda killen m DIG ,speciellt som de r ett par s har festen!

Svar på tråden Inte inbjuden på fest