• Anonym (frustrerad)

Är det OK att göra abort? (Debatt på YouTube)

Jag såg nyss en debatt på YouTube angående abort och min fråga till er är: Tycker ni det är OK att göra abort?

Personligen är jag tveklöst för rätten till abort och jag blev förvånad över hur många i kommentarsfältet på YouTube som höll med den kristna personen som argumenterade för att all form av abort är fel oavsett i vilket skede.

Förklara gärna hur ni ser på saken och gå gärna in på YouTube videon och stötta tjejen som var för rätten till abort i kommentarsfältet, jag tycker synd om henne då det känns som att hon blir överkörd i kommentarerna.

Debatten såg jag på "Oskyddat Samtal".

• Svar på tråden Är det OK att göra abort? (Debatt på YouTube)
  • Anonym (De bryr sig inte)
    Anonym (frustrerad) skrev 2026-02-11 09:15:57 följande:

Jag såg nyss en debatt på YouTube angående abort och min fråga till er är: Tycker ni det är OK att göra abort?

Personligen är jag tveklöst för rätten till abort och jag blev förvånad över hur många i kommentarsfältet på YouTube som höll med den kristna personen som argumenterade för att all form av abort är fel oavsett i vilket skede.

Förklara gärna hur ni ser på saken och gå gärna in på YouTube videon och stötta tjejen som var för rätten till abort i kommentarsfältet, jag tycker synd om henne då det känns som att hon blir överkörd i kommentarerna.

De som skriker högst om att abort är fel/ mord bryr sig bara om fostret i magen. Så fort barnet är fött så slutar de att bry sig. Då är det helt plötsligt mammans fel att hon inte har ekonomi, jobb, en jobbig livssituation. De som skriker högst borde vara dem som blir familjehem, kontakpetsoner, avlastningsfamilj m.m

Men kommuner skriker efter just familjer men många ställer upp enbart för pengarna. De gör det inte för barnen!
    Alla kvinnor ska ha rätt till en säker och framför allt en trygg abort!

Folk som anser att barn som varit utsatta för våld ska föda fram ett barn! Samma sak med kvinnot som blir överfallna!
    Att föda fram ett barn i missbruk, våld, trasig livsiutation, fattigdom m.m är inget bra liv för ett barn.
    Det kan vara rätt tid men fel partner.
    Det kan vara rätt partner men fel tid.
    Barnet kan hs så svåra diagnoser att de dör strax efter förlossningen eller spenderar resten av livet med hjälp dygnet runt och är mentalt som ett litet barn i huvudet.
    För mig är det inte ett sätt att leva. Det är skillnad på att leva och att leva.

Kärlek betalar inte kläder, mat, kärlek förhindrar inte våld i nära relationer som barnen ser dagligen för att mamman älskar deras pappa mer än att ge barnen trygghet.
    Många har inte råd med frukt till barnen, stövlar m.m 
  • Anonym (Anna anakonda)

Tack för lyssningstips!

Ska lyssna på detta senare. Tittade i kommentarsfältet och som så oftast är det gubbar och män som är emot abort. Föga förvånande.

Jag är själv kvinna, har fött två barn, har aldrig behövt göra abort.
    Men för den skull är jag absolut för den fria aborten, samt anser att män faktiskt inte ens ska yttra sig i frågan.

Är däremot för juridisk abort för män, men den ligger långt in i framtiden. Om den ens någonsin komme ratt få se sitt ljus.

Återkommer när jag lyssnat!

• Anonym (f)

Det är inget nytt i liknande kommentarsfält, inget man gör kommer göra en skillnad. Kommer inte att leta upp detta samtal, jag har hört många nog att inte göra den ansträngningen ;) 

• Anonym (M.)

Jag tycker att det är för lätt att göra abort i Sverige, att man får göra det för långt upp i veckorna och att den allmänna debatten tar för lätt på det. Jag tycker att det ska krävas en ansökan, och att den personen som ska ge tillåtelse (det kan vara en läkare eller psykolog eller kanske socionom) ska göra en förutsättningslös utredning av den abortsökande kvinnans anledningar att ansöka om aborten, hennes livssituation och hennes personlighet.

För visst är det så att det många gånger är det bättre för alla att det här barnet aldrig föds, om föräldrarna är White Trash/missbrukare t.ex.. Men det kan också vara så att kvinnan känner sig tvingad pressad till aborten av barnafadern och/eller sina föräldrar, och kommer att ångra sig resten av sitt liv. Det är så många som gör det, man läser i gamla skådespelerskors biografier t.ex., den äldre, gifte skådespelaren som de hade en affär med tog den unga kvinnan till en abortör på en bakgata, han sa "vi har inget val". Men på gamla dagar skriver kvinnan: "I should have had that child!". De tänker på hur barnet skulle ha varit en snygg kvinna eller man nu, med skådespelarens vackra anletsdrag...

Läste i en annan tråd här nyligen: TS ångrade aborten hon gjorde för några år sedan så fruktansvärt, hon var fortfarande tillsammans med barnafadern nu, anledningen till aborten var typ att "räntorna och priserna gick upp då", och jag menar det GÅR ju inte. Där borde en utomstående person ha tagit henne i örat: i ett rikt land med ett socialt skyddsnät dödar man inte ett foster för att "räntorna går upp"! Vi har alldeles för många onödiga aborter, och vi måste få ett GREPP om hela verksamheten.

• Anonym (Och varför?)
    Anonym (Anna anakonda) skrev 2026-02-11 11:10:03 följande:

Tack för lyssningstips!

Ska lyssna på detta senare. Tittade i kommentarsfältet och som så oftast är det gubbar och män som är emot abort. Föga förvånande.

Jag är själv kvinna, har fött två barn, har aldrig behövt göra abort.
    Men för den skull är jag absolut för den fria aborten, samt anser att män faktiskt inte ens ska yttra sig i frågan.

Är däremot för juridisk abort för män, men den ligger långt in i framtiden. Om den ens någonsin komme ratt få se sitt ljus.

Återkommer när jag lyssnat!

Och varför ska inte män få ens yttra sig i frågan?
    Att inte få säga något vad man tycker för något pågrund av sitt kön borde räknas som sexism. 
  • Anonym (Och varför?)
    Anonym (De bryr sig inte) skrev 2026-02-11 10:51:11 följande:
    De som skriker högst om att abort är fel/ mord bryr sig bara om fostret i magen. Så fort barnet är fött så slutar de att bry sig. Då är det helt plötsligt mammans fel att hon inte har ekonomi, jobb, en jobbig livssituation. De som skriker högst borde vara dem som blir familjehem, kontakpetsoner, avlastningsfamilj m.m

Men kommuner skriker efter just familjer men många ställer upp enbart för pengarna. De gör det inte för barnen!
    Alla kvinnor ska ha rätt till en säker och framför allt en trygg abort!

Folk som anser att barn som varit utsatta för våld ska föda fram ett barn! Samma sak med kvinnot som blir överfallna!
    Att föda fram ett barn i missbruk, våld, trasig livsiutation, fattigdom m.m är inget bra liv för ett barn.
    Det kan vara rätt tid men fel partner.
    Det kan vara rätt partner men fel tid.
    Barnet kan hs så svåra diagnoser att de dör strax efter förlossningen eller spenderar resten av livet med hjälp dygnet runt och är mentalt som ett litet barn i huvudet.
    För mig är det inte ett sätt att leva. Det är skillnad på att leva och att leva.

Kärlek betalar inte kläder, mat, kärlek förhindrar inte våld i nära relationer som barnen ser dagligen för att mamman älskar deras pappa mer än att ge barnen trygghet.
    Många har inte råd med frukt till barnen, stövlar m.m 
    Man borde inte behöva själv ta hand om något barn bara för någon annan har skapat det.
    Det borde räknas som samhällets uppgift och personerna som skapat barnet. Man kan bidra med skattepengar 

Man är inte tvungen enligt lagen att bli gravid och oftast handlar det om något val när en kvinna blivit gravid.
    Lösningen är inte att man skapar en graviditet för att sedan göra en abort. 
  • Anonym (Sema)
    Anonym (Och varför?) skrev 2026-02-11 14:46:43 följande:
    Man borde inte behöva själv ta hand om något barn bara för någon annan har skapat det.
    Det borde räknas som samhällets uppgift och personerna som skapat barnet. Man kan bidra med skattepengar 

Man är inte tvungen enligt lagen att bli gravid och oftast handlar det om något val när en kvinna blivit gravid.
    Lösningen är inte att man skapar en graviditet för att sedan göra en abort. 
    Vem har hävdat att man är tvungen enligt lag att bli gravid?
    Visa exempel.
  • Anonym (Och varför?)
    Anonym (frustrerad) skrev 2026-02-11 09:15:57 följande:

Det handlar bland annat om att ta eget ansvar oftast när en kvinna blivit gravid.
    Sex och en graviditet är ingen rättighet och andra personer kan inte tvinga någon från att avstå från sex eller att någon tvingas använda preventivmedel.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-11 14:33:47 följande:

Jag tycker att det är för lätt att göra abort i Sverige, att man får göra det för långt upp i veckorna och att den allmänna debatten tar för lätt på det. Jag tycker att det ska krävas en ansökan, och att den personen som ska ge tillåtelse (det kan vara en läkare eller psykolog eller kanske socionom) ska göra en förutsättningslös utredning av den abortsökande kvinnans anledningar att ansöka om aborten, hennes livssituation och hennes personlighet.

För visst är det så att det många gånger är det bättre för alla att det här barnet aldrig föds, om föräldrarna är White Trash/missbrukare t.ex.. Men det kan också vara så att kvinnan känner sig tvingad pressad till aborten av barnafadern och/eller sina föräldrar, och kommer att ångra sig resten av sitt liv. Det är så många som gör det, man läser i gamla skådespelerskors biografier t.ex., den äldre, gifte skådespelaren som de hade en affär med tog den unga kvinnan till en abortör på en bakgata, han sa "vi har inget val". Men på gamla dagar skriver kvinnan: "I should have had that child!". De tänker på hur barnet skulle ha varit en snygg kvinna eller man nu, med skådespelarens vackra anletsdrag...

Läste i en annan tråd här nyligen: TS ångrade aborten hon gjorde för några år sedan så fruktansvärt, hon var fortfarande tillsammans med barnafadern nu, anledningen till aborten var typ att "räntorna och priserna gick upp då", och jag menar det GÅR ju inte. Där borde en utomstående person ha tagit henne i örat: i ett rikt land med ett socialt skyddsnät dödar man inte ett foster för att "räntorna går upp"! Vi har alldeles för många onödiga aborter, och vi måste få ett GREPP om hela verksamheten.

Fast det som du pratar om låter farligt nära när man höll på med tvångssteriliseringar. White trash ska få göra abort för att det är bättre för alla?  Jag tycker det känns lite obehagligt om vi ska ha det så , att en läkare eller socionom ska avgöra vilka som borde föda barn och vilka som inte borde det. Vem är White trash? Vad ska man gå efter?

Och de här skådespelerskorna du pratar om som
    inte borde gjort abort, hur vet du att de är några av de personerna som du tycker ska få barn? Jag tror jag har ett litet hum om vilka du pratar om och där har det definitivt förekommit missbruk. Eller menar du att rika missbrukare ska föda barn men inte fattiga eller hur tänker du? 

Visst kan det kanske vara bra att kvinnan får prata med en kurator eller läkare eller psykolog ensam så att man är säker på att kvinnan verkligen vill göra abort själv och inte blir pressad. Men det kan ju vara tvärtom också, att hon blir pressad att behålla barnet.

Men det andra du föreslår .. ska vi börja mäta skallar igen också? Jag har själv sameblod och jag tycker du borde läsa på lite om vad som hände i Sverige och andra länder för inte så väldigt längesen. Googla rasbiologi och tvångssteriliseringar. 

Jag tycker inte det finns något annat sätt än som vi har nu, att det är kvinnan själv som avgör. Och jag tycker aldrig vårdpersonal ska försöka övertala åt det ena eller andra hållet om det inte handlar om fara för kvinnans liv och hälsa. 

• Anonym (M.)
    Anonym (Maria) skrev 2026-02-11 14:57:33 följande:

Fast det som du pratar om låter farligt nära när man höll på med tvångssteriliseringar. White trash ska få göra abort för att det är bättre för alla?  Jag tycker det känns lite obehagligt om vi ska ha det så , att en läkare eller socionom ska avgöra vilka som borde föda barn och vilka som inte borde det. Vem är White trash? Vad ska man gå efter?

inte borde gjort abort, hur vet du att de är några av de personerna som du tycker ska få barn? Jag tror jag har ett litet hum om vilka du pratar om och där har det definitivt förekommit missbruk. Eller menar du att rika missbrukare ska föda barn men inte fattiga eller hur tänker du? 

Visst kan det kanske vara bra att kvinnan får prata med en kurator eller läkare eller psykolog ensam så att man är säker på att kvinnan verkligen vill göra abort själv och inte blir pressad. Men det kan ju vara tvärtom också, att hon blir pressad att behålla barnet.

Men det andra du föreslår .. ska vi börja mäta skallar igen också? Jag har själv sameblod och jag tycker du borde läsa på lite om vad som hände i Sverige och andra länder för inte så väldigt längesen. Googla rasbiologi och tvångssteriliseringar. 

Jag tycker inte det finns något annat sätt än som vi har nu, att det är kvinnan själv som avgör. Och jag tycker aldrig vårdpersonal ska försöka övertala åt det ena eller andra hållet om det inte handlar om fara för kvinnans liv och hälsa. 

Då var det ju tvångssterliliseringar och tvångsaborter, ja. Det går inte att jämföra med en situation där kvinnan själv ansöker om abort (eller sterilisering). Men jag ser det som ett bra tillfälle att sovra litet, när kvinnorna själva har sökt sig till en bedömning. Jag menar inte att kvinnan inte ska kunna ta tillbaka sin ansökan om abort, ifall hon ångrar sig efter att hon fått ett "ja". Men i så fall har ju samhället koll på henne, och soc kan meddelas så att de vet om att ett barn kommer att födas i en tvivelaktig familj. 

Jag tänker på klientelet på våra HVB-hem för familjer, och fall där socialen oftast skulle ha blivit inblandade ändå (förutsatt att någon vågar anmäla såklart). Det är låg begåvning, missbruk, kriminalitet, barn sedan förr med flera olika män som inte tar sitt ansvar, tatueringar, piercingar och övervikt, en oförmåga att hålla på rutiner, att sköta ens sin egen hygien, att sköta sitt hushåll, att laga näringsriktig mat, att följa doseringar och instruktioner från läkare. Allmän lättja och bekvämlighet. Om man har lite livserfarenhet, så känner man igen en sådan person nästan vid första ögonkasten. 

INGEN har pratat om att mäta några skallar, och inte heller något om etniska grupper. Det är BETEENDET man är ute efter. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Maria) skrev 2026-02-11 14:57:33 följande:

Angående skådespelerskorna så finns det ju många, men jag tänkte främst på Patricia Neal nu, hon som var tillsammans med Gary Cooper. Han tvingade henne mer-eller-mindre till aborten, och hon ångrade sig hela sitt liv sedan.

Hon skulle ha kunnat stå på sig, då hade han helt säkert betalat ett hemligt underhåll till henne, han var ju stenrik. Hon skrev i sin biogfrafi om att hon brukade tiltta på hans vackra drag på fotona ("that once cried out to me for continuacy". Det var så sorgligt. Man ska akta sig för att ställa till den här ångern och sorgen hos människor som HAR förutsättningar att ta hand om sina barn. Men har de INTE det, så blir det ju bara elände om de föder, och det sociala arvet går bara vidare... OCH vidare.
  • Anonym (Sema)
    Anonym (Och varför?) skrev 2026-02-11 14:49:32 följande:
    Det handlar bland annat om att ta eget ansvar oftast när en kvinna blivit gravid.
    Sex och en graviditet är ingen rättighet och andra personer kan inte tvinga någon från att avstå från sex eller att någon tvingas använda preventivmedel.
    Vilka har hävdat att sex och graviditeter är en rättighet då?
    Och svara även på frågan tidigare, vilka har hävdat att man enligt lag är tvungen att bli gravid?
    Svara. Eller ljuger du för att det ska låta bättre?

Eller, ska vi konstatera att du nu är igång igen och hämnas för att du någon gång fått svaret att sex inte är en rättighet ?

Nej, men som sagt , jag är seriöst intresserad av om det finns någon som hävdat att man enligt lag är tvungen att bli gravid.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-11 15:07:28 följande:
    Då var det ju tvångssterliliseringar och tvångsaborter, ja. Det går inte att jämföra med en situation där kvinnan själv ansöker om abort (eller sterilisering). Men jag ser det som ett bra tillfälle att sovra litet, när kvinnorna själva har sökt sig till en bedömning. Jag menar inte att kvinnan inte ska kunna ta tillbaka sin ansökan om abort, ifall hon ångrar sig efter att hon fått ett "ja". Men i så fall har ju samhället koll på henne, och soc kan meddelas så att de vet om att ett barn kommer att födas i en tvivelaktig familj. 

Jag tänker på klientelet på våra HVB-hem för familjer, och fall där socialen oftast skulle ha blivit inblandade ändå (förutsatt att någon vågar anmäla såklart). Det är låg begåvning, missbruk, kriminalitet, barn sedan förr med flera olika män som inte tar sitt ansvar, tatueringar, piercingar och övervikt, en oförmåga att hålla på rutiner, att sköta ens sin egen hygien, att sköta sitt hushåll, att laga näringsriktig mat, att följa doseringar och instruktioner från läkare. Allmän lättja och bekvämlighet. Om man har lite livserfarenhet, så känner man igen en sådan person nästan vid första ögonkasten. 

INGEN har pratat om att mäta några skallar, och inte heller något om etniska grupper. Det är BETEENDET man är ute efter. 

Fast så som vi har det idag hindrar ju inte de kvinnorna du pratar om från att göra abort. Det kan de ju göra idag om de vill, när alla som vill får göra abort (fram till vecka 18), 

Även om kvinnorna har sökt abort själva blir det fel om någon ska avgöra vilka som får eller inte. Det blir ju jättefel att vissa tvingas behålla barnet mot sin vilja också. Att en kvinna verkligen inte vill ha barn kan ju räcka för att det inte ska bli bra, även om hon är högutbildad, frisk och intelligent och bor i ett fint hus till exempel. Eftersom du pratade om skådespelerskor, läs lite om Brigitte Bardot som ville göra abort men inte fick. Skulle inte kalla henne för White trash direkt , hon var en vacker och framgångsrik skådespelerska. Men det blev ändå inte bra alls när hon tvingades föda ett barn som hon inte ville ha , barnet lämnades bort som liten och hon sa att hon hellre skulle fött en hundvalp. Hur tror du det känns för hennes son? 

Nej jag tror definitivt det är bättre att kvinnor som inte vill föda barn inte tvingas göra det. Att kvinnan själv får bestämma om hon vill göra abort eller inte. 

Sen har du rätt i att det blir fel att pressas av en partner eller familj att göra abort. Jag vet inte hur det funkar nu men kvinnan borde alltid tillfrågas ensam om hon är säker på att hon vill. Det kanske redan är så. Mitt ex försökte övertala mig att göra abort för längesedan , han var med hos barnmorskan. Men jag sa ändå att jag behövde tänka, jag fick prata med kurator och det slutade med att jag inte gjorde abort. Exet lämnade men det blev ganska  bra ändå till slut, dottern fyller 10 snart och har en jättefin bonuspappa och småsyskon. 

• Anonym (Anna anakonda)
    Anonym (Och varför?) skrev 2026-02-11 14:41:56 följande:
    Och varför ska inte män få ens yttra sig i frågan?
    Att inte få säga något vad man tycker för något pågrund av sitt kön borde räknas som sexism. 
    Jag menade frågan om aborträtten, inte om en enskild abort.
    Sorry om jag var otydlig med det.
  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-11 14:33:47 följande:

Att en kvinna tvingas till abort av familj eller barnafadern är ju snarare psykiskt våld och då finns det ju värre saker hon (och barnet) kan råka ut för än en abort om hon blir nekad. Hon kommer ju inte få hjälp mot de som försöker tvinga henne till något utan det kommer snarare innebära mer osäkerhet kring hennes säkerhet om hon blir klämd emellan. 

Att man ångrar en abort kan lika gärna handla om att man ångrade att ens partner hade för mycket inflytande över förhållandets riktning eller att man mår dåligt för att man är/var i underläge. Det behöver inte handla om att man ångrade att man inte blev mamma där och då och det kan ta tid att inse det. 

Tycker absolut att det skulle vara nyttigt att införa att man får prata med psykolog innan så att man förstår och kan grunda sina beslut. Men det kommer vi inte att få se med den här vårdbudgeten och det är nog en kostnad man inte ska tvinga på kvinnan heller då ekonomi kan vara en skälig anledning till aborten. (ex. svårt för en hemlös missbrukare att hosta upp slantar för att diskutera en abort.)
  • Anonym (Anna anakonda)

För det första borde det bjudits in en abortförespråkare med mer kött på benen.
    Abortmotståndaren kör över henne gång på gång på gång.

Han pratar i mun på henne, tystar henne hela tiden.

Hans argument är extremt inövade medan hon nog inte är lika van och insatt i frågan.

Jag tycker att han är helt topp tunnor galen.
    Han är emot abort när kvinnan blivit våldtagen, han anser att det är vållande till annans död att kassera befrukade ägg efter en avslutad IVF.

Lyssnade på detta på Spotify när jag var ute på promenad tidigare, ska nog även se debatten på Youtube.

Det kokade nästan i huvudet med kommentarer när jag lyssnade men nu flera timmar senare så orkar jag inte längre. Men ska kolla i morgon och återkommer då.

Svar på tråden Är det OK att göra abort? (Debatt på YouTube)