• Anonym (Orolig)

Lågt hcg på äl+21

Jag tog ett blodprov på hcg på äl+21. Det visade bara 172. Fick mitt första positiva urintest äl+10. Det känns extremt lågt och har inget hopp egentligen. Ska ta om provet idag, 48 timmar efter det första.

Ni som haft lågt hcg, har det gått vägen ändå? Eller har det varit raka vägen mot missfall/utomkveds? Ska till barnmorskan imorgon och då kommer jag åtminstone ha två värden att presentera till henne men känner mig helt krossad...

• Svar på tråden Lågt hcg på äl+21
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-02-11 10:44:14 följande:
    Lågt hcg på äl+21

Jag tog ett blodprov på hcg på äl+21. Det visade bara 172. Fick mitt första positiva urintest äl+10. Det känns extremt lågt och har inget hopp egentligen. Ska ta om provet idag, 48 timmar efter det första.

Ni som haft lågt hcg, har det gått vägen ändå? Eller har det varit raka vägen mot missfall/utomkveds? Ska till barnmorskan imorgon och då kommer jag åtminstone ha två värden att presentera till henne men känner mig helt krossad...

Känns lite lågt iom att du fick positiv test så pass tidigt 💔 
    Min erfarenhet av barnmorskor är att de har ingen erfarenhet av blodprov på hcg. Min är bäst på allt annat i sin roll men inte kunnat vägleda något alls med mina blodvärden. 
  • Anonym (An)

Instämmer med ovan, BM kan i regel inget om sådant hör tyvärr, allt de kan säga är att ett positivt test är ett positivt test. Då ger chat gpt betydligt bättre svar.. men tills du vet ökningen kan man nog inte säga så mycket alls tyvärr?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (An) skrev 2026-02-11 14:29:09 följande:

Instämmer med ovan, BM kan i regel inget om sådant hör tyvärr, allt de kan säga är att ett positivt test är ett positivt test. Då ger chat gpt betydligt bättre svar.. men tills du vet ökningen kan man nog inte säga så mycket alls tyvärr?

Väntar på svar för blodprov nr 2 nu så vet nog mer ikväll skulle jag tro. Jag är mest orolig för utomkveds och trodde hcg-nivåer var något BM hade koll på 😅 Aja, går ändå på mötet imorgon oavsett men har ingen bra känsla.
  • Anonym (hej)

Hej,
    Utan att vara en expert på området så har jag förstått att just hcg är väldigt individuellt från person till person. Min läkare sa till mig att det är två värden mot varandra (48h) som är det intressanta 🙂

• Anonym (Orolig)
    Anonym (hej) skrev 2026-02-11 17:54:44 följande:

Hej,
    Utan att vara en expert på området så har jag förstått att just hcg är väldigt individuellt från person till person. Min läkare sa till mig att det är två värden mot varandra (48h) som är det intressanta 🙂

Tack! Fick precis mitt andra provsvar som var 343 efter 45h. Så det har definitivt dubblats!
  • Anonym (hej)
    Anonym (Orolig) skrev 2026-02-11 21:02:22 följande:
    Tack! Fick precis mitt andra provsvar som var 343 efter 45h. Så det har definitivt dubblats!
    Åh! Underbart ☺️
Svar på tråden Lågt hcg på äl+21