• Anonym (Så trött)

Så less på att inget få tillbaka

Bara senaste halvåret:

Har en bekant som jag stöttat och peppat genom en ny relation och även sedan det abrupt tog slut.
    Jag nämnde i höstas att jag var ganska nere. Fick ett oj, du som alltid verkar så glad.
    Sedan radiotystnad.

En killkompis jag haft i många år har jag peppat under tiden han varit singel, varit glad när han träffat någon, peppat när han blivit singel igen, stöttat genom relationsbråk osv. Frågar han hur jag har det? Nu har jag ledsnat och slutat peppa honom, vad händer då? Radiotystnad.

Trodde jag hade en särbo då vi i somras pratade om att vi är ett par och även det vi kommunicerat till andra. Senaste månaderna har han bara tagit mig för given som någon jäkla hushållerska så jag sa ifrån att det är inte okej. Vi måste göra saker tillsammans. Nu är jag ghostad.
    Berättade detta för en annan killkompis som jag stöttat och peppat massor och hur dåligt jag mår av detta att inte vara värd att satsa på. Gissa om det är radiotystnad där med nu...

• Svar på tråden Så less på att inget få tillbaka
  • Anonym (?)
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-16 09:13:53 följande:
    Om de inte uppskattar mitt sällskap så är det väldigt märkligt att de kommer när jag hittar på saker och alla säger att vi har så trevligt och att vi borde göra om detta snart igen.
    Räcker inte det då. Har ni inte trevligt när ni ses? Är det värt att ge upp de trevlig tillfällen bara för att det är du som behöver höra av dig med förslag på nästa aktivitet?

Jag har några kompisar som är på det viset. Väldigt sällan de tar initiativ men när jag föreslår något är de nästan alltid på och vi har kul.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2026-02-16 09:29:46 följande:
    Räcker inte det då. Har ni inte trevligt när ni ses? Är det värt att ge upp de trevlig tillfällen bara för att det är du som behöver höra av dig med förslag på nästa aktivitet?

Jag har några kompisar som är på det viset. Väldigt sällan de tar initiativ men när jag föreslår något är de nästan alltid på och vi har kul.

Nej, det räcker faktiskt inte. Det är ju inte så att de resten av året sitter hemma och ugglar utan de gör saker, men ingen frågar mig om jag vill vara med.
    Det gör att jag bara känner mig oviktig, utnyttjad osv.

Det blir liksom bara självplågeri att fortsätta hitta på saker och höra folk prata om det roliga de har gjort eller ska göra tillsammans enstaka eller flera av dem och trots att jag definitivt tydligt förmedlat att jag känner mig ganska ensam och gärna vill vara med på saker så får jag inte frågan.
    Det är alltså inte roligt eller trevligt längre.
    Tidigare så "sålde" jag verkligen in mig själv när jag inte fick frågan, men har slutat med det. Vill de inte ha med mig så slipper de, men det hindrar ändå inte ifrån att det gör ont.

Om det vore enstaka "vänner", men det har varit så här genom hela livet. Och jag har flera gånger "bytt ut" de vännerna och ändå blir det lika dant.

Det är något som jag varit med om sedan barnsben. Av både kompisar och mina egna föräldrar.
    Största dissen i vuxen ålder var det året jag frågade om föräldrarna och syskonen med familjer tänkte åkta till fjällen så som de brukade göra för att åka skidor för då ville jag med min familj gärna följa med.. De var hemma på fika hos mig så vi satt i vardagsrummet allihopa så alla hörde min fråga/önskan. De svarade att de inte skulle åka den vintern.
    Gissa hur det kändes när de sedan åkte till fjällen 2-3 månader sedan utan att fråga mig.
    Det har varit så mycket annat där också genom åren så jag är egentligen van att inte få vara med, men det gör ändå ont ända in i själen.

• Anonym (?)
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-16 10:00:56 följande:

Nej, det räcker faktiskt inte. Det är ju inte så att de resten av året sitter hemma och ugglar utan de gör saker, men ingen frågar mig om jag vill vara med.

Det blir liksom bara självplågeri att fortsätta hitta på saker och höra folk prata om det roliga de har gjort eller ska göra tillsammans enstaka eller flera av dem och trots att jag definitivt tydligt förmedlat att jag känner mig ganska ensam och gärna vill vara med på saker så får jag inte frågan.
    Tidigare så "sålde" jag verkligen in mig själv när jag inte fick frågan, men har slutat med det. Vill de inte ha med mig så slipper de, men det hindrar ändå inte ifrån att det gör ont.

Om det vore enstaka "vänner", men det har varit så här genom hela livet. Och jag har flera gånger "bytt ut" de vännerna och ändå blir det lika dant.

Det är något som jag varit med om sedan barnsben. Av både kompisar och mina egna föräldrar.
    Största dissen i vuxen ålder var det året jag frågade om föräldrarna och syskonen med familjer tänkte åkta till fjällen så som de brukade göra för att åka skidor för då ville jag med min familj gärna följa med.. De var hemma på fika hos mig så vi satt i vardagsrummet allihopa så alla hörde min fråga/önskan. De svarade att de inte skulle åka den vintern.
    Gissa hur det kändes när de sedan åkte till fjällen 2-3 månader sedan utan att fråga mig.
    Det har varit så mycket annat där också genom åren så jag är egentligen van att inte få vara med, men det gör ändå ont ända in i själen.

Är detta ständigt återkommande för dig bör du utvärder
    1) Hur du väljer umgänge
    2) Hur du umgås med folk
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-16 09:13:53 följande:
    Om de inte uppskattar mitt sällskap så är det väldigt märkligt att de kommer när jag hittar på saker och alla säger att vi har så trevligt och att vi borde göra om detta snart igen.
    Uppenbarligen är du trevlig nog att umgås med ibland men när de väljer mellan dig och NN så väljer de NN. 
  • Anonym (…)

Att ens egen familj gör sådär är ju bara konstigt. Vad svarade de när du ifrågasatte varför?
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2026-02-16 15:44:30 följande:
    Att ens egen familj gör sådär är ju bara konstigt. Vad svarade de när du ifrågasatte varför?
    Jag har faktiskt inte vågat fråga om all särbehandling genom åren. Tänkt att jag inbillar mig, tänkt att mina föräldrar kan inte vara så genuint elaka att de har gjort alla dessa saker medvetet genom åren utan jag tror att de bara inte tänkt hela vägen liksom. 
  • Anonym (…)
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-16 15:48:16 följande:
    Jag har faktiskt inte vågat fråga om all särbehandling genom åren. Tänkt att jag inbillar mig, tänkt att mina föräldrar kan inte vara så genuint elaka att de har gjort alla dessa saker medvetet genom åren utan jag tror att de bara inte tänkt hela vägen liksom. 
    Kan det handla om något annat. Typ att de inte gillar dina sambo eller tycker att dina barn tar för mycket energi stökiga eller nåt?
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2026-02-17 19:34:40 följande:
    Kan det handla om något annat. Typ att de inte gillar dina sambo eller tycker att dina barn tar för mycket energi stökiga eller nåt?

Nu har jag varit särbehandlad hela livet och min x-make kan definitivt föra sig i möblerade rum. Mina barn har definitivt inte varit stökigare än några andra barnbarn så det är inte det heller.

Eftersom de uteslutit mig, oss, mina barn så mycket så har jag självklart dragit ned på umgänget med dem och de var i princip aldrig barnvakt åt mina barn när de var små.
    De andra barnbarnen har de passat/skjutsat på mer eller mindre varje vecka.
    De har tagit med sig övriga barnbarn på utflykter, små semestertrippar inom landet osv. Det har på senare år även gått upp för mig att det gjorts skillnad kring presenter till barnbarnen vid födelsedagar/jul och självklart till nackdel för mina barn och detta påpekade jag faktiskt inför senaste julen och bemöttes av ett jaha typ och inget mera.

• Anonym (L)

Har det varit så under hela din uppväxt så behöver du gå i terapi! Hos en bra och legitimerad psykoterapeut! 

På grund av uppväxten kan du omedvetet välja vänner som i sitt förhållningssätt till dig liknar dina föräldrar. Lite nonchalanta mot dina behov och som tar dig för given.

En del familjer har sådana drag, tyvärr är det inte helt ovanligt! Mycket smärtsamt, men du har tagit ett stort steg genom att våga uppmärksamma och se detta! Alla vågar inte det. Men du behöver hjälp att gå framåt!
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (L) skrev 2026-02-18 08:27:09 följande:
    Har det varit så under hela din uppväxt så behöver du gå i terapi! Hos en bra och legitimerad psykoterapeut! 

På grund av uppväxten kan du omedvetet välja vänner som i sitt förhållningssätt till dig liknar dina föräldrar. Lite nonchalanta mot dina behov och som tar dig för given.

En del familjer har sådana drag, tyvärr är det inte helt ovanligt! Mycket smärtsamt, men du har tagit ett stort steg genom att våga uppmärksamma och se detta! Alla vågar inte det. Men du behöver hjälp att gå framåt!

Jag har försökt terapi.
    Den första var snäll och informerade mig om att om jag vill ha ett umgänge så får jag acceptera att det är jag som hittar på saker eller så får jag sitta ensam.
    Tackade för mig och slutade gå hos den personen.

• beli
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-18 09:04:23 följande:

Jag har försökt terapi.
    Den första var snäll och informerade mig om att om jag vill ha ett umgänge så får jag acceptera att det är jag som hittar på saker eller så får jag sitta ensam.

Du låter väldigt negativ. Jag förstår att du är besviken och uppgiven, men antingen finner du dig i ditt öde eller så bestämmer du dig för att tacka oss för tips och intresse och göra nåt (mer) konkret.

Gå i terapi igen, hos nån annan. Jag går i terapi på vårdcentralen, äntligen hos en bra terapeut efter att ha fått två asdåliga och gått och klagat hos chefsläkaren.

Rannsaka dig själv. Har du umgåtts med folk du verkligen trivts med? Jag har inte alltid gjort det. Har umgåtts med folk som inte lyssnar eller vars humor eller intressen inte matchar mina. Man får bryta ihop och komma igen. Och det har du gjort, men du får göra det igen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Så trött) skrev 2026-02-18 09:04:23 följande:

Jag har försökt terapi.

Så sorgligt. Det verkar i mitt tycke som att du har träffat fel vänner för dig.

Du behöver träffa några som verkligen behöver att umgås med dig. Att de mår bra av det och inte redan har en massa andra som uppfyller de behoven. 

Då kommer de att föreslå saker att göra, eller åtminstone hålla kontakt med dig ibland på något sätt. Så att det inte bara blir du som behöver upprätthålla vänskapen. 

Det kan vara svårt att hitta rätt terapeut. Det behöver inte stämma perfekt men det ska stämma hyggligt. 

Bra.att du avslutade med den som tyckte att du var den enda som behövde anstränga dig i en vänskap. 
    Du får söka igen. På vårdcentralen eller exempelvis S:t Lukasstiftelsen. 

Sedan får du söka andra sammanhang parallellt. Det kan vara en kurs som fortsätter över flera terminer, en bokklubb på biblioteket eller i kyrkan eller en fast motionsgrupp. Eller en förening, många föreningsmänniskor håller ju på år efter år. Tänk efter vad du är i tresserad av. 
  • Anonym (L)

Tycker du om att sjunga kan en kör vara trevligt.

• Stockman

Hej läser ditt svar/beskrivning och känner igen mej jätte mycket i hur du har det. Har stöttat hur många kompisar som helast genom skilsmässor och relationsproblem, men när jag hamnar där so finns ingen alla goostar eller typ svarar du är så stark du klarar detta. Vet inte funderar på om man älskar sej själv för lite och inte tar plats/avstånd försent i kompisrellationen / partner relationen , dom var kanske aldrig rätt från början ? Vet inte men vet hur ont det gör att ingen lyssnar fråga hur det är ? , vill du komma hem i kväll å fika får man aldrig frågan så gör det så ont ? jag tror man får aldrig ge upp och ta plats tidigare i både vänskapsrelation och kärleksrelationer  Vet int vad jag villriktigt men jag vill visa att du inte är ensam och ge dej en stor kram !!!

• Anonym (Så trött)
    Stockman skrev 2026-02-22 08:00:30 följande:

Hej läser ditt svar/beskrivning och känner igen mej jätte mycket i hur du har det. Har stöttat hur många kompisar som helast genom skilsmässor och relationsproblem, men när jag hamnar där so finns ingen alla goostar eller typ svarar du är så stark du klarar detta. Vet inte funderar på om man älskar sej själv för lite och inte tar plats/avstånd försent i kompisrellationen / partner relationen , dom var kanske aldrig rätt från början ? Vet inte men vet hur ont det gör att ingen lyssnar fråga hur det är ? , vill du komma hem i kväll å fika får man aldrig frågan så gör det så ont ? jag tror man får aldrig ge upp och ta plats tidigare i både vänskapsrelation och kärleksrelationer  Vet int vad jag villriktigt men jag vill visa att du inte är ensam och ge dej en stor kram !!!

Tack!

Självklart funderar man på vad man gör för fel och vad man kan göra annorlunda. Jag tycker jag har försökt väldigt många olika sätt när jag möter nya människor, men det är ju inte så att de "nya" jag inte hör av mig till, lyssnar på, bjuder in osv hör av sig till mig. 

Har också fått att du som är så stark trivs säkert ensam...
    NEJ!!! Jag vill ju inte vara tvungen att klara mig ensam hela tiden.

• Stockman

Vill bara ge dej en stor kram ! Vet hur jobbigt och hur ledsamt det är  jobba med din terapi och försök satta gränser för dej och dina barns skull med tiden kommer dom märka att du älskar dej själv och har gränser !! Det kommer att märkas för dom och du själv växer hur mycket som helst !  Jag har jobbat med mej själv i terapi kbt i 6 år är 44 år nu , nu märker folk och familj att jag ändrat  mej , kvinnor jag dejtar frågar om jag har jobbat med mej själv mycket ?. 

ja lite svarar jag förut drack jag sprit varje helg och hade extremt destruktiva förhållanden där jag mest svek mej själ och blev sviken av kvinnor ?. Nu dricker jag nästa aldrig och mår ganska bra ! 

kämpa på och vill du skriva mer så finns jag ! kram 

Svar på tråden Så less på att inget få tillbaka