• Anonym (Lukas82)

Vilken form på vigselringens diamant är finast?

Hjälp med val av frugans ring! Oval eller rund form på dismanten, vilket är finast och mest klassiskt på en vigselring/förlovningsring? Vitt guld eller gult guld? Diamanten kommer att vara någonstans mellan 2-3 carat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken form på vigselringens diamant är finast?
  • Anonym (Bellamy)

Omöjligt att svara på då det där är så oerhört personligt tyckande.  Samt att man ibland behöver kompromissa och välja ett utseende pga praktiska orsaker. 

Så även om 50 kvinnor gillar en oval ring i omröstningen kan ju din tjej tycka det är det absolut fulaste hon vet... 

• EnAnonumius

Jag håller med (Bellamy), det är så individuellt detta med vilken form man gillar på diamanten/-erna på en ring. 
    Vi kvinnor finns ju som inte ens gillar att ha en diamant som sitter "på ringen", utan vill ja dem infällda i ringen i stället.

Och har man kommit till det läget att man kall gifta sig så anser ju jag att som blivande man att man känner till sin individuella kvinnas smak på hur en vigselring skall se ut. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Stopp!!)

Men du ska väl inte köpa en ring bara sådär? Du vet inte ens vilken typ av guld hon föredrar??

• Anonym (C)
    EnAnonumius skrev 2026-02-11 20:35:03 följande:

Jag håller med (Bellamy), det är så individuellt detta med vilken form man gillar på diamanten/-erna på en ring. 
    Vi kvinnor finns ju som inte ens gillar att ha en diamant som sitter "på ringen", utan vill ja dem infällda i ringen i stället.

Och har man kommit till det läget att man kall gifta sig så anser ju jag att som blivande man att man känner till sin individuella kvinnas smak på hur en vigselring skall se ut. 

Nej det vet man kanske inte, bäst är att fråga.
  • Anonym (Tillsammans)

Det bästa är väl att välja tillsammans.

• Anonym (Prova)

Prova i affären!

Jag trodde jag ville ha en typ av ring men minns fingrar såg ut som små korvar. 

En kompis har en jättevacker ring som passar hennes fingrar perfekt men på mig såg en liknande bara konstig ut. 

En annan vän vägrade klassiska ringar och har en titanring.

Gå och prova i en guldaffär istället för att fråga här. 

• AlienMomma

Jag personligenghillar 6 kantiga diamanter, fast nu har jag en herkimerdiamant o inte en äkta på min ring.

• Anonym (Lukas82)
    EnAnonumius skrev 2026-02-11 20:35:03 följande:

Du tror på riktigt att alla blivande män vet exakt vilken vigselring ens kvinna vill ha? Inte riktigt..men tack för input :) 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Lukas82) skrev 2026-02-12 21:39:26 följande:
    Du tror på riktigt att alla blivande män vet exakt vilken vigselring ens kvinna vill ha? Inte riktigt..men tack för input :) 
    Fast det är väl bättre att fråga den blivande bruden, som ska bära ringen, än att fråga okända kvinnor på ett forum?
  • Anonym (OO)

Diamant över 1 carat ser vulgärt ut på fingret. Vill du att ringen mestadels ska vistas i kassaskåp eller vara på din frus hand varje dag?

• Anonym (Stopp!!)
    Anonym (Lukas82) skrev 2026-02-12 21:39:26 följande:
    Det är ju det som är poängen. Det är därför kvinnan bestämmer ring.
  • Anonym (Lukas82)
    Anonym (OO) skrev 2026-02-12 22:25:36 följande:

Diamant över 1 carat ser vulgärt ut på fingret. Vill du att ringen mestadels ska vistas i kassaskåp eller vara på din frus hand varje dag?

1 carat och nedåt visar på riktigt usel ekonomi i mitt tycke. Hade skämts att köpa en så liten diamant till min fru.
  • Anonym (Lukas82)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-12 22:11:01 följande:
    Fast det är väl bättre att fråga den blivande bruden, som ska bära ringen, än att fråga okända kvinnor på ett forum?
    Ja det hade kunnat vara ett alternativ om det inte vore så att jag ska fria till henne vilket hon såklart inte vet om. Vill ju gärna ge henne en ring då. Jag bad om rådgivning här och inte svar som ?fråga bruden istället?.. sådana svar kan jag vara utan :) 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Lukas82) skrev 2026-02-13 23:38:51 följande:
    Ja det hade kunnat vara ett alternativ om det inte vore så att jag ska fria till henne vilket hon såklart inte vet om. Vill ju gärna ge henne en ring då. Jag bad om rådgivning här och inte svar som ?fråga bruden istället?.. sådana svar kan jag vara utan :) 
    Så du vet alltså inte vilken ring din tjej gillar utanndu ska chansa?

Är du smart så graverar du den inte. 
  • Anonym (L)
    Den enda rimliga lösningen är att fria med en lånad oäkta ring från guldsmeden och efter att ha fått ja, tillsamans välja ring. Det är ett smycke som förhoppningsvis ska bäras livet ut och viktigt att det blir rätt storlek, form och utseende. Jag kan tex personligen tycka att en ring är snygg, men jag måste prova den f.a se om den sitter snyggt, om stenen sticker ut och riskerar haka fast etc
  • Grässtrå77

Är du säker på att din kvinna vill att du ska välja ring? I så fall så får du försöka göra lite spaningar kring vad just hon tycker om. 

Om du är säker på att hon vill att du ska välja ring borde hon uppskatta att du gör lite genomskinliga frågor så hon kan leda dig åt rätt håll.

Tror få kvinnor i Sverige idag uppskattar ett oväntat frieri med en riktig ring. Det kan iofs finnas kulturella skillnader.

• Anonym (Tager du..)

När ska frieriet ske?

Jag tycker att det är helt galet att bara fria sådär utan att man pratat om äktenskap men jag antar att du vet vad du gör. Du känner henne bäst och vet vad hon vill. Fast du verkar lite märklig med din självpåtagna skam över att fria med för lätt sten.

Jag hade mest tyckt att det vore obehagligt om min sambo halade upp en ring i fel storlek och smak och började snacka om äktenskap. Hade mest sett det som att han inte brytt sig tillräckligt om mig för att fråga vad jag tycker om saken innan han bestämmer själv och skrider till verket med den frågan och ringköp.
    Jag hoppas att du kan ta ett nej om frieriet kommer som en för stor överraskning för henne. Långt från alla kvinnor drömmer om bröllop. Men som sagt, du borde känna henne och veta om hon vill vara gift eller inte.

• Anonym (m)
    Anonym (Tager du..) skrev 2026-02-18 21:04:44 följande:

När ska frieriet ske?

Jag tycker att det är helt galet att bara fria sådär utan att man pratat om äktenskap men jag antar att du vet vad du gör. Du känner henne bäst och vet vad hon vill. Fast du verkar lite märklig med din självpåtagna skam över att fria med för lätt sten.

Jag hade mest tyckt att det vore obehagligt om min sambo halade upp en ring i fel storlek och smak och började snacka om äktenskap. Hade mest sett det som att han inte brytt sig tillräckligt om mig för att fråga vad jag tycker om saken innan han bestämmer själv och skrider till verket med den frågan och ringköp.
    Jag hoppas att du kan ta ett nej om frieriet kommer som en för stor överraskning för henne. Långt från alla kvinnor drömmer om bröllop. Men som sagt, du borde känna henne och veta om hon vill vara gift eller inte.

Fast det är väl just det han gör när han friar, frågar vad hon tycker om förslaget.
  • Anonym (Tradition)

Hur vet du att din partner vill gå efter den amerikanska traditionen, TS? Det som man ser i Hollywood-filmer, när mannen friar med en ring med sten och paret växlar släta ringar vid vigseln, det är en amerikansk tradition. I Sverige har det varit så att det växlas släta förlovningsringar (mannen friar utan ring), och att kvinnan får en ring till vid vigseln (slät eller med stenar), och vigselringen väljer man tillsammans. 

Såklart får man välja vilken tradition som man vill följa, men det kan vara bra att veta om skillnaden. 

För att svara på din fråga i TS så skulle jag inte vilja ha varken en rund eller oval sten, utan en kvadratisk eller rektangulär, med mindre stenar på vardera sidan. Jag vill även välja min ring själv, så att den passar både min smak, min hand och till förlovningsringen. 

• Anonym (Hmmm)
    Så det är en förlovningsring du är ute efter, inte en vigselring?

Själv hade jag inte uppskattat att någon annan väljer ut ett smycke till mig som det är tänkt att jag ska bära resten av livet. I synnerhet inte om personen inte vet vad det är jag gillar, varken när det kommer till metall eller form på sten(ar). 
Svar på tråden Vilken form på vigselringens diamant är finast?