• Tom Araya

Politisk polarisering - jag är så less!

Både inom politiken och bland allmänheten verkar det råda en stark polarisering där man ska ta tydlig ställning för ett parti eller åtminstone ett block och då tycka på ett visst sätt, stödja vissa förslag och förhållningssätt... fan ta dig om du tycker annorlunda eller kritiserar dina egna eller de du röstar på.

Som vänster ska du vara pro-Palestina, anti-imperialistisk, migrationsvänlig, frikostig i offentliga utgifter, anti-kärnkraft och anti-militär.

Som höger ska du hylla marknaden, privatiseringar, elitism, sänkta offentliga utgifter och skatter e.t.c.

Båda sidor ljuger sedan om hur förträffliga de och deras politiska inriktning är och hur dåliga den andra är och ingen tar ansvar för sin politiks brister.

Kan inte folk bara kasta den uppdelningen på soptippen och bilda sig en åsikt utefter vad som är bäst för vårt land och folk i varje enskild fråga, oavsett om det är att anse som ett höger- eller vänsterorienterat ställningstagande?

Sverige skulle må så oerhört mycket bättre om folk och särskilt politiker kunde ha flera olika tankar i huvudet samtidigt, oavsett politisk färg på dem. 

Kan vi inte även få in partier med sådan politik?

Den här låsningen i höger- och vänsterideologi är bara skadligt när dessa polariserade politiker får makt.

• Svar på tråden Politisk polarisering - jag är så less!
  • Tom Araya

70 har läst, men ingen kommenterar eller ens ger en tumme upp eller ner.
    Märkligt!

• Postman

Jag vet inte varför det har blivit en sådan låsning numera, på jobbet har vi fått sluta diskutera politik för det blir alltid två läger och folk blir ordentligt osams. Det verkar bara vara svart eller vitt numera, gråzoner verkar ha försvunnit helt och folk kan inte respektera varandras olikheter trots att vi ska arbeta för att man ska få tycka och vara olika. Sjukt märkligt. 

• Anonym (Hum)
    Postman skrev 2026-02-14 12:51:01 följande:

Jag vet inte varför det har blivit en sådan låsning numera, på jobbet har vi fått sluta diskutera politik för det blir alltid två läger och folk blir ordentligt osams. Det verkar bara vara svart eller vitt numera, gråzoner verkar ha försvunnit helt och folk kan inte respektera varandras olikheter trots att vi ska arbeta för att man ska få tycka och vara olika. Sjukt märkligt. 

En del av polariseringen beror också på att väldigt många anser att de inte ska motivera sina åsikter. Då finns ingen grund för att förstå varandra och eventuellt kunna mötas alt ? agree to diisagree.?

(Råkade citera dig nu Postman, men det är även riktat till trådstarten.?
  • Tom Araya

Ett skäl jag glömde att nämna i trådstarten är att folk har en tendens att vara mer mottagliga för argument, information och fakta som stödjer den linje man redan är inne på ideologiskt.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2026-02-14 18:51:07 följande:

Ett skäl jag glömde att nämna i trådstarten är att folk har en tendens att vara mer mottagliga för argument, information och fakta som stödjer den linje man redan är inne på ideologiskt.

Från random AI
    Huvudsakliga skäl till polariseringen i Sverige:

Kulturella värderingsfrågor: Fokus har skiftat från traditionell höger-vänsterpolitik (skatter/ekonomi) mot frågor som invandring, integration, mångkultur och kriminalitet, där åsikterna ofta är mer låsta.

Affektiv polarisering (känslomässig): Det handlar inte bara om sakfrågor, utan om en växande tendens att känna ogillande för politiska motståndare. Forskning visar att partier, särskilt på ytterkanterna (V och SD), tillskriver motståndare negativa egenskaper som oärlighet eller bristande intelligens.

Förändrat partilandskap: Slutet för Alliansen och uppkomsten av blocköverskridande samarbeten har skapat nya, skarpare gränser mellan blocken, exempelvis synen på Sverigedemokraternas inflytande.

Sociala medier och filterbubblor: Algoritmer i sociala medier riskerar att skapa ekokammare där användare främst ser information som bekräftar deras egen världsbild, vilket ökar avståndet till andras åsikter.

Ideologiskt avstånd: Partierna har blivit tydligare i sin profilering (t.ex. i flyktingfrågan, där vissa partier blivit mer generösa och andra mer restriktiva), vilket ger tydligare men mer konfliktfyllda alternativ för väljarna. 

Trots den ökade polariseringen menar forskare att det kan vara positivt för demokratin då det ger väljarna tydligare valalternativ och kan bidra till högt valdeltagande. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2026-02-14 20:32:29 följande:
    Trots den ökade polariseringen menar forskare att det kan vara positivt för demokratin då det ger väljarna tydligare valalternativ och kan bidra till högt valdeltagande. 
    Jag vill hävda att de forskarna bortser från effekten för samhället av att starkt polariserade och ideologiskt drivna partier kommer till makten.
  • Tow2Mater

Råkade googla mig in i denna artikel i Vasabladet, tyckte den var lite intressant relaterat till ämnet. Handlar om finlands politiska polariserande, men jag tycker detsamma kan appliceras på sveriges. I finland kan de dock ändå komma överens och samarbeta, det kanske de inte kan i sverige.

Det är som en gummisnoddseffekt. De mer polariserade väljarnas känsloläge har dragit mittenväljarna uppåt i polariseringskurvan, säger Kawecki.

Att känslorna har blivit starkare är också ett naturligt resultat av att normer och identiteter har fått större betydelse i politiken.

Starka känslor är en effekt av ett starkt engagemang i politiken, och ett starkt engagemang brukar vara ett tecken på en levande demokrati.

Polariseringen har nått ett nytt normalläge. Förstås kan den komma att öka och minska lite, men den verkar ha stabiliserat sig till en ny normalnivå. Det är så här politiken kommer se ut ett tag framöver.

mer:
    www.studiestodet.fi/om-studiestodet/nyhetsinlagg/vasabladet/sannfinlandarna-andrade-spelplanen-starka-kanslor-har-blivit-vardag-i-politiken-i-finland

• Anonym (Polarisera och onanera)

Absolut. Det är ett skyttegravskrig. Bara på med grönkläderna och fram med bössan.

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2026-02-14 23:24:33 följande:

Råkade googla mig in i denna artikel i Vasabladet, tyckte den var lite intressant relaterat till ämnet. Handlar om finlands politiska polariserande, men jag tycker detsamma kan appliceras på sveriges. I finland kan de dock ändå komma överens och samarbeta, det kanske de inte kan i sverige.

Det är som en gummisnoddseffekt. De mer polariserade väljarnas känsloläge har dragit mittenväljarna uppåt i polariseringskurvan, säger Kawecki.

Att känslorna har blivit starkare är också ett naturligt resultat av att normer och identiteter har fått större betydelse i politiken.

Starka känslor är en effekt av ett starkt engagemang i politiken, och ett starkt engagemang brukar vara ett tecken på en levande demokrati.

Polariseringen har nått ett nytt normalläge. Förstås kan den komma att öka och minska lite, men den verkar ha stabiliserat sig till en ny normalnivå. Det är så här politiken kommer se ut ett tag framöver.

mer:
    www.studiestodet.fi/om-studiestodet/nyhetsinlagg/vasabladet/sannfinlandarna-andrade-spelplanen-starka-kanslor-har-blivit-vardag-i-politiken-i-finland

Sannfinländarna? Rasisterna och nazisterna och rysskramarna?

Kreml gnuggar händerna åt den ökade polariseringen , det är en del av deras hybridkrigföring liksom deras stöd till alternativ högern.

Innan SUs fall stödde de och styrde en rad kommunistiska partier i Europa. Nu är det Trump och alternativhögern de stöder.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2026-02-14 23:31:56 följande:

Kreml gnuggar händerna åt den ökade polariseringen , det är en del av deras hybridkrigföring liksom deras stöd till alternativ högern.

Innan SUs fall stödde de och styrde en rad kommunistiska partier i Europa. Nu är det Trump och alternativhögern de stöder.
    + organisationer som lobbar för europeisk militär nedrustning och energipolitik som ökar beroendet av Ryssland.
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2026-02-14 23:31:56 följande:

Vet inte riktigt vad du vill säga relaterat till trådens ämne. Läste du det jag linkade till? Daniel Kawecki har skrivit sin doktorsavhandling just om affektiv polarisering i Finland.
Svar på tråden Politisk polarisering - jag är så less!