• Anonym (Familj)

Vad definierar en bra familj ?

Vilka kriterier anser du att är viktigast i en familj?
    Jag kan börja.
    För mig är det : trygghet, lojalitet, villkorslös kärlek och att man alltid har något/någon att kalla hemma.

• Svar på tråden Vad definierar en bra familj ?
  • Anonym (Hmmm)

Trygghet, att man kan vara sig själv, att det finns någon som lyssnar på en (även om de inte alltid håller med), att man alltid är välkommen om livet skiter sig, stabilitet, att det finns en ömsesidig respekt, att man ställer upp för varandra. 

Nu tänker jag alltså inte endast på kärnfamiljen utan även mina egna föräldrar etc.

• Fjäril kär

I en bra familj är det högt i tak, inget dömande eller fördömande , det finns acceptans för olikheter , tydliga riktlinjer och rutiner ,  trygghet , möjlighet till utveckling,  alla får vara med, öppenhet , man visar kärlek och tillgivenhet och respekt , man vågar vara sårbar

• Mrs Moneybags

En bra familj är en familj där alla medlemmar i familjen kan vara sig själva utan att sätta på sig masker. En familj som inte är dysfunktionell, där alla har en bra kontakt med varandra. 

Jag är väldigt tacksam för att jag har en bra familj/släkt och inser att det är en av mina stora fördelar i livet. Min kryptonit! Jag älskar att umgås med min familj och min släkt. Vi har inte haft några stora bråk ännu på mina 55 år och har väldigt roligt när vi umgås. Vi är inte bara släktingar och familjemedlemmar, utan också goda vänner. 

• Anonym (...)

Prioritet 1: frånvarande av våld- både fysiskt och psykiskt sådant.
    Sedan frånvarande av alkoholism, intagande av droger osv.

Att föräldrarna lyssnar på och ger kärlek till sina barn, ger stöd och vägledning.
    Respekt av barn som individer. 

• Anonym (Meme)

Att ingen får ångest av tanken på att fira jul.

Svar på tråden Vad definierar en bra familj ?