-
Jag hatar att vara kvinna. Inte på det sättet att jag vill bli transperson men allt kring könet jag fötts in i, så som min upplevelse av det har varit.Hatar att föda barn, hade en fruktansvärd förlossning och ont lång tid efteråt. Hatar att amma, det gjorde bara ont. Hatar graviditet, även om jag är glad för barnet som växte så fint är det något som äter upp din kropps resurser, ger skumma graviditetsdymptom, är tungt/trött/hormonellt så många månader.Hatar att vi kvinnor allmänt har hormoner som går upp och ner som en karusell månadsvis och påverkar måendet och personligheten, medan män ligger stabilt.Hatar att ofta behöva mer förspel än män, att vi har ett könsorgan som blir penetrerat medan män får penetrera, de måste inte få något intryckt i sig. Hatar preventivmedel och att inte kunna ha heterosex fritt utan risk för graviditet.Hatar mens och menssmärta. Hatar stora byst som blir svettiga på sommaren, är tunga och i vägen vid rörelse/träning och behöva bära BH. Klimakteriet fruktar jag. Avundsjuk på att män i regel är starkare.Och så vidare.Jag vill sluta älta detta hat då det inte är något jag kan påverka. Det är som det är. Vill hitta mer positiva och konstruktiva saker att fokusera på. Trots det vandrar mina tankar tillbaka till denna ilska mot hur jag upplever att vara kvinna.Någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig hitta ett bra förhållningssätt till detta eller stärkande ord om vad ni tycker är bra med att vara kvinna/jobbigt med att vara man?Finns det någon mer som känner igen sig eller är jag ett ufo?Vill så gärna kunna släppa detta och gå vidare. -
Svar på tråden Jag hatar mitt kön. Snälla hjälp!
-
Jah brottades mycket med såna här saker som barn och under uppväxten. Jag hade en del av ett dammsugarrör i aluminium som jag låtsades vara min penis och ville ta med den överallt.
När jag blev lite äldre idoliserade jag en kompis storebror. Ville prata som honom, klä mig som honom, ha samma frisyr osv.
När det gick upp för mig att jag aldrig kunde bli honom så släppte det och utvecklades till något annat.
Jag kunde inte vara honom, men jag kunde vara med honom. Så vi är gifta sedan 25år tillbaks. -
Inte så kul skämt, tycker jag.Anonym (MM) skrev 2026-02-16 16:02:33 följande:Hon skojade, förstår du väl?! -
Ezmeraldah skrev 2026-02-16 11:27:34 följande:Man måste inte bli penetrerad. Varken för att ha heterosex, få orgasm eller bli gravid. Det där handlar om kultur, tradition och normer. Inte om kön.
Alla kvinnor behöver inte längre förspel än män och tvärtom. Det är fördomar.
I övrigt förstår jag vad du menar. Men jag tänker att det är samhället det är fel på och inte mitt kön eller min kropp. Rent praktiskt skulle det mesta gå att lösa, allt från tuttsvett till graviditetskrämpor. Åtminstone skulle man kunna underlätta för oss kvinnor och kompensera oss på många sätt. Det kanske aldrig kan bli helt rättvist men det finns väldigt mycket man skulle kunna göra för att komma en bra bit på vägen. Det handlar om prioriteringar, ekonomi, politik. Kvinnor har historiskt sett varit förtryckta och setts som lägre stående. På många sätt lever vi kvar i de föreställningarna och harvar på i gamla hjulspår.
Ja det där med att ha penetrerande sex tyckte jag var lite konstigt att klaga på. Man måste absolut inte ha det. Och är det så att hon är i en situation där hon blir tvingad eller pressad har hon större problem än att hon är kvinna, då råder jag henne att kontakta polis och eller / kvinnojour på en gång.
Men nu gissar jag att det inte är så att hon blir tvingad. Då är det ju bara att låta bli om hon inte gillar det. Precis som du skriver måste man inte ens ha det för att bli gravid, man kan bli det på andra sätt. Man måste inte ha det för att kunna ha sex med en man. Och man måste inte ha sex med män alls om man inte tycker om det. Det hon skriver får det ju att låta som att alla kvinnor måste vara heterosexuella och ha pentrerande sex med män och så är det ju som tur är inte, det skulle vara fruktansvärt om det var så. Man kan leva utan sex, bara ha sex med sig själv, ha sex med kvinnor eller ha sex med män på andra sätt. Men nej, hon väljer att ha penetrerande sex med män och klagar på hur hemskt det är?
-
Riktigtvså enkelt är det inte att bryta mot en norm som är så djupt rotad sen en väldigt lång tid tillbaka. Bara för att man inte blir tvingad kan man uppleva krav och förväntningar. Jag har inte sagt att det är enkelt. Jag menar bara att egentligen handlar om andra saker än kön och kroppar och att det tankesättet är mitt sätt att förhålla mig till att vara kvinna.Anonym (Bella) skrev 2026-02-16 22:21:22 följande:Ja det där med att ha penetrerande sex tyckte jag var lite konstigt att klaga på. Man måste absolut inte ha det. Och är det så att hon är i en situation där hon blir tvingad eller pressad har hon större problem än att hon är kvinna, då råder jag henne att kontakta polis och eller / kvinnojour på en gång.
Men nu gissar jag att det inte är så att hon blir tvingad. Då är det ju bara att låta bli om hon inte gillar det. Precis som du skriver måste man inte ens ha det för att bli gravid, man kan bli det på andra sätt. Man måste inte ha det för att kunna ha sex med en man. Och man måste inte ha sex med män alls om man inte tycker om det. Det hon skriver får det ju att låta som att alla kvinnor måste vara heterosexuella och ha pentrerande sex med män och så är det ju som tur är inte, det skulle vara fruktansvärt om det var så. Man kan leva utan sex, bara ha sex med sig själv, ha sex med kvinnor eller ha sex med män på andra sätt. Men nej, hon väljer att ha penetrerande sex med män och klagar på hur hemskt det är?
-
Ezmeraldah skrev 2026-02-17 01:18:23 följande:Riktigtvså enkelt är det inte att bryta mot en norm som är så djupt rotad sen en väldigt lång tid tillbaka. Bara för att man inte blir tvingad kan man uppleva krav och förväntningar. Jag har inte sagt att ju det är enkelt. Jag menar bara att egentligen handlar om andra saker än kön och kroppar och att det tankesättet är mitt sätt att förhålla mig till att vara kvinna.Jag förstår att det oftast förväntas av en om man är i en heterosexuell relation. Och visst har jag också gått med på sex som jag egentligen inte är så sugen på. När man var ung och hade svårt att säga nej eller hade det för att någon bjöd på det ena eller andra. Och med partnern för husfridens skull har väl hänt också. I en perfekt värld skulle alla bara ha sex när de verkligen ville men jag vet att det inte är så.
Men TS skriver ju att hon hatar det. Och förhoppningsvis blir hon inte tvingad eller behöver ha sex av ekonomiska skäl (typ att mannen försörjer henne och hon inte vågar säga nej). Att ha sex som man inte riktigt vill någon gång är en sak, det har nog de flesta haft någon gång. Men att regelbundet ha sex på ett sätt som man hatar ..frivilligt. Det låter väldigt märkligt. Ja det förväntas som sagt ofta när man är i en heterosexuell relation. Men om man hatar penetrerande sex med män kanske man inte måste vara i en heterosexuell relation?
Jag har en nära vän som växte upp som Jehovas vittne och är lesbisk. Det var inte lätt för henne men hon kom ut som ganska ung och har haft flera långa relationer med tjejer..Jag känner flera andra som är lesbiska också (säger inte att TS är det). I Sverige 2026 så är det faktiskt oftast så att de som inte vill ha sex med män låter bli att ha sex med män. Och TS har inte skrivit något om att hon kommer från någon kultur eller familj där det är helt oacceptabelt att inte gifta sig med och ha sex med en man. Så jag antar att hon gör det frivilligt. Och ja det är ganska märkligt att hata det och samtidigt göra det helt frivilligt som sagt.
-
Ezmeraldah skrev 2026-02-17 01:18:23 följande:Riktigtvså enkelt är det inte att bryta mot en norm som är så djupt rotad sen en väldigt lång tid tillbaka. Bara för att man inte blir tvingad kan man uppleva krav och förväntningar. Jag har inte sagt att det är enkelt. Jag menar bara att egentligen handlar om andra saker än kön och kroppar och att det tankesättet är mitt sätt att förhålla mig till att vara kvinna.Jag tänker också att det är inte så att hon hatar att vara kvinna. Lesbiska kvinnor är väl också kvinnor? De är kvinnor , precis lika mycket som TS. Det hon hatar är ju sättet hon väljer att leva på. Varför hon har valt att leva på det sättet när hon hatar det är väl något hon borde fundera över. Och så kan hon förhoppningsvis sluta leva på det sättet om hon verkligen hatar det så mycke.
Att ha penetrerande sex med män och föda barn är inte att vara kvinna. Kvinnor som inte gör det är precis lika mycket kvinnor som TS. Det är saker hon väljer och har valt att göra av någon anledning fast hon tydligen verkligen ogillar det. Så hon hatar alltså sina livsval, inte sitt kön.
Och jag vet att det inte är lätt att vara gravid och föda barn, jag har fyra barn. Men det är något jag har valt för att jag tycker att det är värt det trots jobbiga graviditeter och förlossningar (fött både vanligt och med snitt, ungefär lika hemskt med båda sätten). Det är inte så att jag älskar varje sekund och ibland ifrågasätter jag mina livsval också. Men att verkligen hata det är en annan sak. Och som flera har skrivit tidigare , hon måste ju inte skaffa fler barn. Då är ju inte det där med graviditet och förlossning ett problem längre.
-
Jag tror att TS syftar på kvinnorollen i allmänhet och inte enbart sin privata situation. Jag trivs med att vara kvinna och har aldrig önskat nåt annat. Jag vet ju inget annat. Men jag kan också känna "hat" kring mycket av det som ingår i begreppet "kvinna". Men detta är kanske fel forum för den typen av diskussioner. Här skriks det "operera bort livmodern om det inte passar" och "jag vet en manlig förskollärare som blir mobbad av kvinnliga kollegor". Det här handlar ju varken om att önska sig en annan kropp eller om att män inte skulle ha några problem kopplat till sitt kön. Jag tror att TS efterfrågar en lite mer filosofisk diskussion, snarare än praktiska tips.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:56:11 följande:Jag tänker också att det är inte så att hon hatar att vara kvinna. Lesbiska kvinnor är väl också kvinnor? De är kvinnor , precis lika mycket som TS. Det hon hatar är ju sättet hon väljer att leva på. Varför hon har valt att leva på det sättet när hon hatar det är väl något hon borde fundera över. Och så kan hon förhoppningsvis sluta leva på det sättet om hon verkligen hatar det så mycke.
Att ha penetrerande sex med män och föda barn är inte att vara kvinna. Kvinnor som inte gör det är precis lika mycket kvinnor som TS. Det är saker hon väljer och har valt att göra av någon anledning fast hon tydligen verkligen ogillar det. Så hon hatar alltså sina livsval, inte sitt kön.
Och jag vet att det inte är lätt att vara gravid och föda barn, jag har fyra barn. Men det är något jag har valt för att jag tycker att det är värt det trots jobbiga graviditeter och förlossningar (fött både vanligt och med snitt, ungefär lika hemskt med båda sätten). Det är inte så att jag älskar varje sekund och ibland ifrågasätter jag mina livsval också. Men att verkligen hata det är en annan sak. Och som flera har skrivit tidigare , hon måste ju inte skaffa fler barn. Då är ju inte det där med graviditet och förlossning ett problem längre.
-
Och jag anser inte att "lösningen" är att kvinnor ska avstå från barn - om de vill ha barn. Jag vill ha förändring gällande samhällets syn på graviditet, förlossning, familjebildning, kvinnokroppen och kvinnans roll kopplat till att få barn. I ett samhälle där kvinnor inte ses som lägre stående, tror jag att mycket skulle se annorlunda ut.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:56:11 följande:Jag tänker också att det är inte så att hon hatar att vara kvinna. Lesbiska kvinnor är väl också kvinnor? De är kvinnor , precis lika mycket som TS. Det hon hatar är ju sättet hon väljer att leva på. Varför hon har valt att leva på det sättet när hon hatar det är väl något hon borde fundera över. Och så kan hon förhoppningsvis sluta leva på det sättet om hon verkligen hatar det så mycke.
Jag anser inte heller att man kan lägga allt ansvar på individen. Det är inte så enkelt. TS tycker nog också att det var "värt" allt det negativa för att få barn. Man kan ändå vilja diskutera kvinnans position i samhället, som jag ser det. -
Jag tror inte att TS hatar sina livsval utan de konsekvenser som vissa livsval medför.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:56:11 följande:Jag tänker också att det är inte så att hon hatar att vara kvinna. Lesbiska kvinnor är väl också kvinnor? De är kvinnor , precis lika mycket som TS. Det hon hatar är ju sättet hon väljer att leva på. Varför hon har valt att leva på det sättet när hon hatar det är väl något hon borde fundera över. Och så kan hon förhoppningsvis sluta leva på det sättet om hon verkligen hatar det så mycke.
Exempel: Jag hatar inte mitt val att gå hem ensam en mörk natt. Men jag hatar de risker det medför. Är lösningen att jag väljer att stanna inne istället för att röra mig fritt i samhället? För mig personligen är det kanske bäst så. Men hjälper det kvinnor som grupp? Hjälper det min dotter om 20 år att jag stannar inne i natt? Antagligen inte. En våldtagen kvinna hatar kanske inte sitt val att gå hem ensam utan det faktum att nån utnyttjade hennes utsatthet. -
Har du nån källa på det påståendet?Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:I Sverige 2026 så är det faktiskt oftast så att de som inte vill ha sex med män låter bli att ha sex med män.
Vad har sexuell läggning med detta att göra? Man väljer väl inte sin läggning? Roligt att det ordnade sig för din vän. Jag har också homosexuella vänner, om det är relevant. Men anekdotisk bevisföring säger inte mycket.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:Jag har en nära vän som växte upp som Jehovas vittne och är lesbisk. Det var inte lätt för henne men hon kom ut som ganska ung och har haft flera långa relationer med tjejer..Jag känner flera andra som är lesbiska också (säger inte att TS är det).
Står det att TS regelbundet har sex på ett sätt som hon hatar? Om det nu skulle vara så, tycker jag inte att det vore ett dugg märkligt. Jag hatar inte penetrerande sex men jag hatar att det förväntas av kvinnor som grupp, även om jag personligen har förutsättningar för att kunna välja bort det om jag skulle vilja.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:Men att regelbundet ha sex på ett sätt som man hatar ..frivilligt. Det låter väldigt märkligt.
Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:Men om man hatar penetrerande sex med män kanske man inte måste vara i en heterosexuell relation?
Utsäkta? Måste man penetrerande sex i en heterosexuell relation? Ska kvinnor välja bort relationer med män om de inte vill ha penetrerande sex? Varför i hela friden då? Just den här typen av uttalanden är nåt som jag verkligen hatar med att vara kvinna! -
Du tycker ju att kvinnor ska välja bort relationer med män om de inte vill ha penetrerande sex. Om man ska avstå från att leva med en person som man älskar för att man inte vill ha penetrerande sex - ja, då tycker jag inte att det är sådär jättesvårt att förstå av vilken anledning man väljer att ha det ändå... De åsikter du står för ringar verkligen in vissa av de problem som jag tror att TS vill lyfta.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:56:11 följande:Att ha penetrerande sex med män och föda barn är inte att vara kvinna. Kvinnor som inte gör det är precis lika mycket kvinnor som TS. Det är saker hon väljer och har valt att göra av någon anledning fast hon tydligen verkligen ogillar det.
-
Jag förstår precis vad TS menar och tyckte det var skönt att läsa nån annan skriva så.
De tio senaste åren (jag är nu 50) har mina ögon verkligen öppnats för både hur jag haft det som kvinna och hur kvinnors liv ser ut jämfört med mäns. Tidigare tänkte jag nog inte så mycket på det.
Som jag ser det styrs världen av många mäns könsorgan, och jag hatar det.
Vi behöver inte gå längre än till aktuella händelser.
Hela Epstein-skandalen? I grund och botten handlade det om att han och andra män ville stoppa in sin k-k i kvinnor.
Pélicot-fallet? Det handlade om att Dominique och tiotals andra män ville stoppa in sin k-k i henne (en av dem var enligt läkare rentav nära att att kväva henne när han stoppade in den i hennes mun).
Våldtäkter, tjatsex, prostitution, den mesta porren handlar om att män vill stoppa in sin k-k i nån.
Hela abortfrågan handlar i grund och botten om att mannen stoppat in sin k-k i en kvinna och fått en skön orgasm, och det får kvinnan betala för: allt från våndan i att överhuvudtaget ta ställning till abort till att beroende på land behöva göra abort illegalt med fara för sitt liv, eller fängslas vid minsta misstanke om att hon försökt göra abort. Mannen går förstås fri!
Vad gäller mig själv har jag insett att de flesta fysiska problem jag haft har varit kopplade till att jag är kvinna. Jag kom in i puberteten vid 8-9 års ålder, fick mens kort därefter och D-kupa innan jag ens kommit in i tonåren. Det gav mig såna oerhörda kroppskomplex så det finns inte. Jag har alltid haft dålig självkänsla och mycket började nog där. Jag hade starka menssmärtor och fick pcos, vilket gjort att jag alltid haft svårt att behålla vikten.
Viljan att skaffa barn fanns inte där förrän jag närmade mig 40 (bland annat pga förlossningsrädsla, som ju mannen slipper). Då blev det ivf, med sprutor och ägguttag. Hela biten med graviditet, förlossning och amning slipper ju männen också helt. Efteråt hade jag problem med framfall, försökte skaffa syskon flera gånger med ivf, misslyckades, fick flera missfall och en av gångerna fick ambulansen hämta mig då jag hade blött i timmar. Några år senare fick min livmoder spunk och blödde i ett halvår, med allt vad det innebar av stress, socialt handikapp etc. Till slut blev det hysterektomi. Och nu är jag väl i klimakteriet. ALLT detta slipper den andra halvan av befolkningen. De vill bara stoppa in sin k-k nånstans.
Jag har även alltid haft orgasmproblem, har aldrig kommit i nåns sällskap trots många och varierade försök. Med åren har känslan av att vara underlägsen männen ökat, de kommer ju alltid. Där tänker jag också på tjatsex i relationer, på våldtäkter världen över o.s.v. Mannen kommer såå skönt, medan kvinnan lider.
Så ja, jag förstår TS helt. Och ja, jag låter bitter och ibland är jag nog det också. Nu har jag inte ens nämnt alla fördelar och förmåner männen haft genom tiderna och alla kamper kvinnor fört för att vi ska komma ens i närheten av de rättigheter som män har. I vissa länder är det fortfarande männen som får allt gött, som frihet och självständighet.
Observera att det är mannen kontra kvinnan överlag som jag jämför, INTE enskilda män. Så ta inte åt dig nu om du inte passar in här, det är inte dig jag pratar om. -
Ezmeraldah skrev 2026-02-17 09:50:43 följande:Har du nån källa på det påståendet?Vad har sexuell läggning med detta att göra? Man väljer väl inte sin läggning? Roligt att det ordnade sig för din vän. Jag har också homosexuella vänner, om det är relevant. Men anekdotisk bevisföring säger inte mycket.Står det att TS regelbundet har sex på ett sätt som hon hatar? Om det nu skulle vara så, tycker jag inte att det vore ett dugg märkligt. Jag hatar inte penetrerande sex men jag hatar att det förväntas av kvinnor som grupp, även om jag personligen har förutsättningar för att kunna välja bort det om jag skulle vilja.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:Jag har en nära vän som växte upp som Jehovas vittne och är lesbisk. Det var inte lätt för henne men hon kom ut som ganska ung och har haft flera långa relationer med tjejer..Jag känner flera andra som är lesbiska också (säger inte att TS är det).
Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 01:37:20 följande:Men om man hatar penetrerande sex med män kanske man inte måste vara i en heterosexuell relation?
Utsäkta? Måste man penetrerande sex i en heterosexuell relation? Ska kvinnor välja bort relationer med män om de inte vill ha penetrerande sex? Varför i hela friden då? Just den här typen av uttalanden är nåt som jag verkligen hatar med att vara kvinna!Jag skrev inte att hon ska välja bort relationen med sin man (eller med någon man överhuvudtaget). Men OM hon inte kan vara i en heterosexuell relation utan att känna att hon behöver ha sex på ett sätt som hon hatar så är det bättre att inte vara det.
Och jag blir nyfiken nu, hur fick du ? man kanske inte måste vara i en heterosexuell relation med en man? till ?man ska / borde inte vara en i en heterosexuell relation med en man??. Man måste inte vara det, det måste du väl ändå hålla med om? Kan man vara det utan att behöva ha sex på ett sätt som man mår dåligt av så är det ju jättebra. Kan man inte det utan att känna sig pressad att ha sex som man hatar så är det bättre att låta bli. Du vänder ju bara på allt man säger.
Du skrev att det är en norm att kvinnor ska ha penetrerande sex med män och därför behöver TS ha det fast hon ogillar det. Och där håller jag inte riktigt med eftersom det är väldigt accepterat i Sverige idag att inte ligga med män alls. Därför tog jag upp sexuell läggning.
-
Nej, jag skrev att man inte behöver ha det men att jag förstår om man ändå väljer att ställa upp på det trots att man inte vill. Jag tycker att det är mänskligt om man ibland inte orkar stå emot utan anpassar sig.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Du skrev att det är en norm att kvinnor ska ha penetrerande sex med män och därför behöver TS ha det fast hon ogillar det. Och där håller jag inte riktigt med eftersom det är väldigt accepterat i Sverige idag att inte ligga med män alls. Därför tog jag upp sexuell läggning.
Jag förstår fortfarande inte kopplingen till homosexualitet? Menar du att eftersom det är accepterat att vara lesbisk så är det också accepterat att avstå från penetrerande sex i en heterorelation? Eller menar du att om man inte hittar nån man som accepterar att vara utan penetrerande sex så finns alternativet att leva ensam?Hon kanske inte hatar sexet som sådant men det faktum att det generellt sett förväntas av kvinnor som grupp. Jag gillar penetrerande sex men jag hatar att normen är så stark och vilka konsekvenser det medför.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Men OM hon inte kan vara i en heterosexuell relation utan att känna att hon behöver ha sex på ett sätt som hon hatar så är det bättre att inte vara det.
Man måste inte vara i relation med en man men vissa av oss kanske vill det.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Och jag blir nyfiken nu, hur fick du ? man kanske inte måste vara i en heterosexuell relation med en man? till ?man ska / borde inte vara en i en heterosexuell relation med en man??. Man måste inte vara det, det måste du väl ändå hålla med om?
Ja, precis så är det. Och det är ju tråkigt om man vill ha en relation. Det kanske är just det som TS upplever som mindre positivt med att vara kvinna.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Kan man inte det utan att känna sig pressad att ha sex som man hatar så är det bättre att låta bli.
-
Ezmeraldah skrev 2026-02-17 11:10:03 följande:Nej, jag skrev att man inte behöver ha det men att jag förstår om man ändå väljer att ställa upp på det trots att man inte vill. Jag tycker att det är mänskligt om man ibland inte orkar stå emot utan anpassar sig.
Jag förstår fortfarande inte kopplingen till homosexualitet? Menar du att eftersom det är accepterat att vara lesbisk så är det också accepterat att avstå från penetrerande sex i en heterorelation? Eller menar du att om man inte hittar nån man som accepterar att vara utan penetrerande sex så finns alternativet att leva ensam?Hon kanske inte hatar sexet som sådant men det faktum att det generellt sett förväntas av kvinnor som grupp. Jag gillar penetrerande sex men jag hatar att normen är så stark och vilka konsekvenser det medför. Man måste inte vara i relation med en man men vissa av oss kanske vill det.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Men OM hon inte kan vara i en heterosexuell relation utan att känna att hon behöver ha sex på ett sätt som hon hatar så är det bättre att inte vara det.
Ja, precis så är det. Och det är ju tråkigt om man vill ha en relation. Det kanske är just det som TS upplever som mindre positivt med att vara kvinna.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 10:26:41 följande:Kan man inte det utan att känna sig pressad att ha sex som man hatar så är det bättre att låta bli.
Om TS inte blir pressad av sin familj eller någon annan utomstående spelar det ju mindre roll vad normen är och större roll hur hennes man känner. Är han okej med en relation utan penetrerande sex? Hon har inte skrivit om det är så att hon vill ha sex med sin man men inte penetrerande sex eller om hon inte vill ha sex alls.
Och ja jag skulle nog säga att det är accepterat att avstå från sex eller penetrerande sex i en heterorelation, det finns nog ganska många heteropar som inte kan ha penetrerande sex av olika anledningar och ganska många som inte har sex alls eller knappt har sex, jag jobbar inom vården och det är inte så ovanligt. Det är inte något som samhället eller utomstående brukar lägga sig i direkt. Jag och min sambo kunde inte ha det under större delen av en av mina graviditeter på grund av komplikationer, jag kan lova dig att ingen utomstående la sig i det. Det var inga familjemedlemmar, vänner, grannar, politiker eller vem det nu är du tänker som upprätthåller normerna som kom och knackade på och frågade ut oss om hur vi har sex. Oftast brukar det vara något privat.
Är TS man ok med att ha en relation utan penetrerande sex kan de låta bli att ha det och fortsätta vara tillsammans, är han inte okej med det får de nog avsluta relationen. Så funkar det i alla relationer , det inte bara relationer mellan kvinnor och män. Vill man ha sex på helt olika sätt och inte kan hitta något som båda är okej med får man låta bli att vara tillsammans.
Om hon verkligen hatar det och inte bara skriver det här av någon anledning är det bästa hon kan göra att berätta det för honom och ta reda på om han är okej med att fortsätta relationen utan det. Är han inte det är det bättre att avsluta för man ska inte behöva gå med på sex som man hatar. Att gå med på det nån gång när man inte är så sugen är en sak , att verkligen hata det är en annan. Det handlar inte om normer eller att hon är kvinna , det handlar om att det är så relationer mellan två människor fungerar.
-
Fast det här handlar ju inte om TS privata situation eller eventuella relationsproblem och hur hon i så fall bör hantera dem. Det är ju inte relationsråd hon efterfrågar. Att hon skulle känna sig tvingad till att göra saker med sin man är ju din tolkning. Det du pratar om är en helt annan diskussion.Anonym (Bella) skrev 2026-02-17 14:14:41 följande:Om TS inte blir pressad av sin familj eller någon annan utomstående spelar det ju mindre roll vad normen är och större roll hur hennes man känner. Är han okej med en relation utan penetrerande sex? Hon har inte skrivit om det är så att hon vill ha sex med sin man men inte penetrerande sex eller om hon inte vill ha sex alls.
Och ja jag skulle nog säga att det är accepterat att avstå från sex eller penetrerande sex i en heterorelation, det finns nog ganska många heteropar som inte kan ha penetrerande sex av olika anledningar och ganska många som inte har sex alls eller knappt har sex, jag jobbar inom vården och det är inte så ovanligt. Det är inte något som samhället eller utomstående brukar lägga sig i direkt. Jag och min sambo kunde inte ha det under större delen av en av mina graviditeter på grund av komplikationer, jag kan lova dig att ingen utomstående la sig i det. Det var inga familjemedlemmar, vänner, grannar, politiker eller vem det nu är du tänker som upprätthåller normerna som kom och knackade på och frågade ut oss om hur vi har sex. Oftast brukar det vara något privat.
Är TS man ok med att ha en relation utan penetrerande sex kan de låta bli att ha det och fortsätta vara tillsammans, är han inte okej med det får de nog avsluta relationen. Så funkar det i alla relationer , det inte bara relationer mellan kvinnor och män. Vill man ha sex på helt olika sätt och inte kan hitta något som båda är okej med får man låta bli att vara tillsammans.
Om hon verkligen hatar det och inte bara skriver det här av någon anledning är det bästa hon kan göra att berätta det för honom och ta reda på om han är okej med att fortsätta relationen utan det. Är han inte det är det bättre att avsluta för man ska inte behöva gå med på sex som man hatar. Att gå med på det nån gång när man inte är så sugen är en sak , att verkligen hata det är en annan. Det handlar inte om normer eller att hon är kvinna , det handlar om att det är så relationer mellan två människor fungerar.
-
Jag har inte sagt att hon känner sig tvingad, jag har skrivit att jag utgår från att han inte tvingar henne. OM han gör det är det en annan diskussion och väldigt väldigt allvarligt.Ezmeraldah skrev 2026-02-17 14:26:33 följande:Fast det här handlar ju inte om TS privata situation eller eventuella relationsproblem och hur hon i så fall bör hantera dem. Det är ju inte relationsråd hon efterfrågar. Att hon skulle känna sig tvingad till att göra saker med sin man är ju din tolkning. Det du pratar om är en helt annan diskussion.
Men att hon har sex med sin man på ett sätt som hon hatar ÄR ett relationsproblem. Att vara kvinna innebär inte att man måste ha penetrerande sex. Varken om man är ensam eller tillsammans med en kvinna eller man. Så det är ett problem i hennes relation om hon har det fast hon inte vill. Inte ett problem med att vara kvinna. -
Du kanske ska sluta vara så negativ? Klart att allt är jobbigt om man bara ska gå och hata på allt. Tänk på något kul och positivt istället. Du gör det ju bara jobbigt för dig själv
-
Anonym (B) skrev 2026-02-17 10:26:21 följande:Jag förstår precis vad TS menar och tyckte det var skönt att läsa nån annan skriva så.
De tio senaste åren (jag är nu 50) har mina ögon verkligen öppnats för både hur jag haft det som kvinna och hur kvinnors liv ser ut jämfört med mäns. Tidigare tänkte jag nog inte så mycket på det.
Som jag ser det styrs världen av många mäns könsorgan, och jag hatar det.
Vi behöver inte gå längre än till aktuella händelser.
Hela Epstein-skandalen? I grund och botten handlade det om att han och andra män ville stoppa in sin k-k i kvinnor.
Pélicot-fallet? Det handlade om att Dominique och tiotals andra män ville stoppa in sin k-k i henne (en av dem var enligt läkare rentav nära att att kväva henne när han stoppade in den i hennes mun).
Våldtäkter, tjatsex, prostitution, den mesta porren handlar om att män vill stoppa in sin k-k i nån.
Hela abortfrågan handlar i grund och botten om att mannen stoppat in sin k-k i en kvinna och fått en skön orgasm, och det får kvinnan betala för: allt från våndan i att överhuvudtaget ta ställning till abort till att beroende på land behöva göra abort illegalt med fara för sitt liv, eller fängslas vid minsta misstanke om att hon försökt göra abort. Mannen går förstås fri!
Vad gäller mig själv har jag insett att de flesta fysiska problem jag haft har varit kopplade till att jag är kvinna. Jag kom in i puberteten vid 8-9 års ålder, fick mens kort därefter och D-kupa innan jag ens kommit in i tonåren. Det gav mig såna oerhörda kroppskomplex så det finns inte. Jag har alltid haft dålig självkänsla och mycket började nog där. Jag hade starka menssmärtor och fick pcos, vilket gjort att jag alltid haft svårt att behålla vikten.
Viljan att skaffa barn fanns inte där förrän jag närmade mig 40 (bland annat pga förlossningsrädsla, som ju mannen slipper). Då blev det ivf, med sprutor och ägguttag. Hela biten med graviditet, förlossning och amning slipper ju männen också helt. Efteråt hade jag problem med framfall, försökte skaffa syskon flera gånger med ivf, misslyckades, fick flera missfall och en av gångerna fick ambulansen hämta mig då jag hade blött i timmar. Några år senare fick min livmoder spunk och blödde i ett halvår, med allt vad det innebar av stress, socialt handikapp etc. Till slut blev det hysterektomi. Och nu är jag väl i klimakteriet. ALLT detta slipper den andra halvan av befolkningen. De vill bara stoppa in sin k-k nånstans.
Jag har även alltid haft orgasmproblem, har aldrig kommit i nåns sällskap trots många och varierade försök. Med åren har känslan av att vara underlägsen männen ökat, de kommer ju alltid. Där tänker jag också på tjatsex i relationer, på våldtäkter världen över o.s.v. Mannen kommer såå skönt, medan kvinnan lider.
Så ja, jag förstår TS helt. Och ja, jag låter bitter och ibland är jag nog det också. Nu har jag inte ens nämnt alla fördelar och förmåner männen haft genom tiderna och alla kamper kvinnor fört för att vi ska komma ens i närheten av de rättigheter som män har. I vissa länder är det fortfarande männen som får allt gött, som frihet och självständighet.
Observera att det är mannen kontra kvinnan överlag som jag jämför, INTE enskilda män. Så ta inte åt dig nu om du inte passar in här, det är inte dig jag pratar om.
Fast du pratar om våldtäkt , prostitution , Epstein.. Det är problem som har att göra med att män ofta är fysiskt starkare och har mer makt än kvinnor.
Medan du och TS gnäller över att ni har frivilligt sex i med män som ni är tillsammans med frivilligt (utgår jag från) och har valt att skaffa barn. Du har dessutom fått massor av hjälp från sjukvården och skattebetalarna att skaffa barn. Ändå gnäller du och tycker synd om dig själv. En väldigt enkel lösning på era problem hade ju varit att låta bli att ha sex och skaffa barn. Alla kvinnor har inte den lyxen. Jag har själv blivit våldtagen när jag var yngre. Och varit utsatt för våld.
Det finns kvinnor som har det fruktansvärt jobbigt just för att de är kvinnor. Du och TS tillhör inte riktigt den gruppen (om det inte finns viktiga detaljer som ni har utelämnat ).
Ok , mens är jobbigt och inget ni har valt, det kan jag köpa. Men allt som har med sex och skaffa barn att göra har ni valt om jag har förstått det rätt. Var tacksamma för att ni faktiskt får välja. Och likställ inte er själva med kvinnor som blir våldtagna eller tvingas till prostitution.
Och ja , jag har fyra barn och har fött både vanligt och med snitt , haft många graviditetskomplikationer, fått missfall också och det suger. Men jag har valt det, jag hade kunnat använda preventivmedel eller göra abort , jag är tacksam att jag har det valet. Jag har haft lätt att bli gravid så där har jag haft tur. Men du gnäller ju inte över att du har haft svårt att bli gravid utan att du ens har behövt vara gravid , föda barn och amma som du ju har valt helt själv och dessutom kämpat för?
Ni får trycka tummen ner hur mycket ni vill, jag blir faktiskt lite provocerad över hur mycket ni gnäller över saker som ni helt och hållet har valt själva när det finns så många kvinnor som blir utsatta för våld , övergrepp , ja allt det som du skriver om. Om ni tycker synd om utsatta kvinnor , gör något för att hjälpa istället för att bara gnälla över era priviligierade liv.