• Anonym (Valp?)

Välja valp ur kullen?

Funderar på att skaffa hund. Har haft hund tidigare men då av helt annan ras (labrador mm). Är nu inne på Bichon havanais.
    Läser lite olika kring om man brukar få välja valp själv eller ej. Förstår att man inte bara ska gå på utseende, samtidigt utvecklas ju en individ mycket efter 8 veckor också. På labrador har jag varit med om att uppfödaren bestämmer vilken valp som ska till vem, men då var de också nästan identiska. Med denna ras är det ju ofta olika färger och teckningar även i samma kul, och jag kan ärligt säga att jag har preferenser av olika skäl. Så ni som köpt valp på senare år, vad är det vanliga, välja själv eller bli tilldelad valp av uppfödaren?

• Svar på tråden Välja valp ur kullen?
  • Anonym (Martin)

Fick välja själv och tog självklart den som var lugnast. Han är idag en lydig och lättskött kompis som vill göra rätt.

• Anonym (Valp?)

Tack för svar! Vad är det för ras och vad har du hunden till? Sällskap, tävling, jakt, utställning etc? 

jag tänker mig en snäll och glad familjehund som även gärna ska gå att träna/tävla lite med.

Anonym (Martin) skrev 2026-02-13 20:51:00 följande:

Fick välja själv och tog självklart den som var lugnast. Han är idag en lydig och lättskött kompis som vill göra rätt.

• Anonym (Båda)

Har varit med om båda sätten. Första hunden (spaniel) valde jag själv, och valde den som var mest framåt. Vi blev ett riktigt dream team men det krävdes också mycket jobb. Efter det var jag på väg att köpa en annan hund (terrier) och där var hundarna väldigt olika i typ och sätt, jag ville välja men uppfödaren lät mig inte, så jag drog mig faktiskt ur den affären. Egentligen hade det inte spelat någon roll om det inte hade varit för att jag både ställer ut och tävlar lite olika med mina hundar. Senaste hade jag nog fått välja, om jag ville, men bad uppfödaren om hjälp eftersom jag verkligen ville ha en utställningshund. Blev lite si och så med det faktiskt, skulle nog ha valt själv ändå. Men jag fick en fantastisk hund i alla andra avseenden ändå. 

Men generellt hade jag litat på uppfödarens omdöme, om det är en erfaren uppfödare. 

• Anonym (Beror på)

Det beror ju helt på ras etc. Min erfarenhet är att det är vanligare att få välja själv bland sällskapsraser än bland arbetande raser. Även om jag vill ha en sällskapsras nästa gång så ser hag gärna input från uppfödaren om vilken valp som borde passa då jag vill ha en pigg, busig, påhittig hund som är pepp på det mesta även om det är en liten sällskapsras. Och uppfödaren är ju den som känner valparna bäst. Skulle aldrig välja valp utifrån färg.

• Dexter dot com

Jag skulle inte köpa valp av en uppfödare som lät mig som valpköpare välja valp. En seriös uppfödare har kunskap och erfarenhet att matcha valp efter det jag efterfrågar när det kommer till mentalitet och exteriör.

• Anonym (Valp?)

Det känns ju som att det allra bästa vore en uppfödare som vägledde men inte tilldelade valp. Det ska ju också kännas rätt. Sedan kanske man ska bortse från utseende men det gör man ju inte ens när man väljer ras från början (Inte jag i alla fall). Gällande färg på en ras som finns i många lika färger så kanske man exempelvis inte vill ha en vit där det syns direkt vid minsta smuts, kan bli missfärgning i pälsen osv? 

• Anonym (M)

Jag har fött upp hundar i 35 år.
    Det skulle aldrig falla mig in att låta en nybörjare välja valp. Har man erfarenhet och vet vad man vill ha så kan vi diskutera och komma fram till en bra valp.
    Varför skulle jag sälja valpen med bäst exteriör till någon som bara vill ha en sällskapshund, eller valpen som är mest framåt och bästa apportören?

• Dexter dot com
    Anonym (Valp?) skrev 2026-02-14 10:07:47 följande:

Det känns ju som att det allra bästa vore en uppfödare som vägledde men inte tilldelade valp. Det ska ju också kännas rätt. Sedan kanske man ska bortse från utseende men det gör man ju inte ens när man väljer ras från början (Inte jag i alla fall). Gällande färg på en ras som finns i många lika färger så kanske man exempelvis inte vill ha en vit där det syns direkt vid minsta smuts, kan bli missfärgning i pälsen osv? 

Var då ärlig med att vissa färger inte är intressant men var beredd på att du kanske inte får nån valp isf om dom valpar i "rätt" färg inte passar dig eller ser väldigt lovande ut och du inte är intresserad av utställning. Man ställer ju sig oftast på valplistan långt innan valparna är födda och vet ju inte vilka färger valparna kommer få.
  • Anonym (Valp?)

Vad är det för ras/raser som du föder upp? Är det sällskaps-eller bruksras? Brukar du ha kö på dina valpkullar? 
    jag har sett både uppfödare som har köer och sådana som lägger ut på blocket (alla dock reg uppfödare så borde ju vara hyfsat seriösa ändå, eller är det jag som är naiv där?)

Anonym (M) skrev 2026-02-14 10:17:54 följande:

Jag har fött upp hundar i 35 år.
    Det skulle aldrig falla mig in att låta en nybörjare välja valp. Har man erfarenhet och vet vad man vill ha så kan vi diskutera och komma fram till en bra valp.
    Varför skulle jag sälja valpen med bäst exteriör till någon som bara vill ha en sällskapshund, eller valpen som är mest framåt och bästa apportören?

• Anonym (Osse)

Vi fick valpen som ingen annan valt och han blev den friskaste, med finaste pälsen och bästa temperament.

så tji fick de som räknade ut honom i kullen!!!

• Dexter dot com
    Anonym (Valp?) skrev 2026-02-14 13:29:48 följande:

Vad är det för ras/raser som du föder upp? Är det sällskaps-eller bruksras? Brukar du ha kö på dina valpkullar? 
    jag har sett både uppfödare som har köer och sådana som lägger ut på blocket (alla dock reg uppfödare så borde ju vara hyfsat seriösa ändå, eller är det jag som är naiv där?)

Ja, du är naiv om du tror att folk är seriösa bara för att dom är med i SKK. Finns tyvärr oändligt med SKKanslutna uppfödare som inte har en plan med sin avel. Dom uppfödare jag köpt av avlar ju inte för att sälja valpar enbart utan för att kunna spara en/två riktigt bra valpar för att fortsätta sin avel på. Dom brukar aldrig behöva annonsera utan valparna är bokade ofta långt innan parning.

Gör din läxa ordentligt och kolla vilka linjer som är intressant, ta kontakt med uppfödare och hör om hen tänkt sig valpar framöver och isf efter vilka djur, åk på tävlingar/prov/utställning/aktiviteter via rasklubben och prata med folk som köpt av denne uppfödare och se hur deras hundar är mentalt, om dom är nöjda med uppfödaren osv
  • Anonym (HA)
    Anonym (Osse) skrev 2026-02-14 13:52:43 följande:

Vi fick valpen som ingen annan valt och han blev den friskaste, med finaste pälsen och bästa temperament.

så tji fick de som räknade ut honom i kullen!!!

Känner igen 

Min hund är en ras där många vill ha de minsta.

Min var "stor" och valdes bort men det visade sig att han var störst för han åt mer och växte fortare. Sen kom de andra ikapp så det var ju löjligt att de valde bort honom och betalade mer, för min fick reas ut!
  • Anonym (Juno)

Den bästa hunden jag någonsin haft var sist kvar i kullen - den som ingen ville ha.

Min mest problematiska hund var uppfödarens förstahandsval att ha på avel. En älskad knäppgök med nerver på helspänn hela livet. Vacker var hon förstås, men inte stabil i temperamentet. 

När jag har talat med hundmänniskor, tränare, uppfödare, osv, så verkar de alla ha lite olika hypoteser och teorier om hur man ska välja valp. Detta får mig att tro att det är mer än konst än en vetenskap. Och även proffsen väljer "fel" emellanåt och de flesta har erfarenhet av valpar som inte riktigt nådde upp till förväntningarna samt tvärt om andra som förvånade alla när de visade sig vara stjärnor. 

Svar på tråden Välja valp ur kullen?