• Ahnay

Moster behöver hjälp! Magiska upplevelser för 3-åring

Hej!

I slutet av mars får vi besök av en treåring här i Stockholm, hela vägen från andra sidan jorden! Eftersom vi ses så sällan vill moster verkligen passa på att hitta på något riktigt kul och minnesvärt tillsammans.
    Det var dock ett tag sedan vi själva hade koll på allt som finns för små äventyrare i den åldern, så alla tips mottages med öppna armar! 
    Vi kan absolut tänka oss en liten utflykt också , upp till cirka två timmars bilresa från Stockholm funkar fint. Jag såg fram emot att besöka Exploria, men det verkar tyvärr ha stängt.
    Stort tack på förhand för alla härliga idéer! 
  • Svar på tråden Moster behöver hjälp! Magiska upplevelser för 3-åring
  • Anonym (Linda)

En 3-åring är fortfarande ganska liten så slå inte på för stora växlar , risken är stt allt blir överväldigande 

Att bara titta på stan, åka tunnelbana och äta en korv i Kungsträdgården kan räcka långt . 

Hela stan är full av museer så ta ett par såna besök . 

Vill ni åka en sväng så tipsar jag om Västerås och äventyrsbadet Kokpunkten 

Tom Tits i Södertälje kan vara en höjdare 

• Anonym (?)

Som sagt innan - TomTits!
    Annars badhus men helst utflykt i naturen, Kolla spår i snön, gissa djuret typ.
    Grilla, ta med korv och deg till pinnbröd. Meta funkar när det är isfritt. 
    Mata fåglar och kolla vika som kommer och äter.
    Åk pulka om det finns snö. 
    Klättra i träd och se vem som kommer högst. Bygg snögubbe. 
    Eller bara gå i naturen och upptäck. Gå i stan och upptäck.
    Små barn är inte alls så svåra - tvärtom!

• Ahnay
    Anonym (Linda) skrev 2026-02-13 19:33:41 följande:

En 3-åring är fortfarande ganska liten så slå inte på för stora växlar , risken är stt allt blir överväldigande 

Att bara titta på stan, åka tunnelbana och äta en korv i Kungsträdgården kan räcka långt . 

Hela stan är full av museer så ta ett par såna besök . 

Vill ni åka en sväng så tipsar jag om Västerås och äventyrsbadet Kokpunkten 

Tom Tits i Södertälje kan vara en höjdare 

Tack snälla för så fina och kloka tips ❤️
    Du har helt rätt , en treåring är ju fortfarande ganska liten och det är lätt att slå på för stora växlar. Det du skriver om att bara titta på stan, åka tunnelbana och äta en korv i Kungsträdgården låter faktiskt som något som kan vara minst lika stort i hans värld. Ibland är det ju det enkla som blir mest magiskt.
    Jag kikade faktiskt på Kokpunkten i Västerås, men fick känslan av att han kanske är lite för liten, det kan absolut vara så att jag bara tittade på ?fel? saker och missade det som finns för små barn. Jag har nog bara lite dålig koll på vad som faktiskt passar i den här åldern.
    Det du säger om att inte göra för mycket på en gång stämmer säkert väldigt bra. Samtidigt är jag bara så otroligt glad att han kommer hit, och eftersom vi ses så sällan vill jag verkligen att det ska kännas speciellt ❤️
    Tom Tits i Södertälje åker direkt upp på listan!
    Och om det hjälper i tipsandet så älskar han bilar och alla möjliga transportmedel, allt som rullar, åker eller låter är en hit.
    Tack igen, jag är verkligen så tacksam för alla råd! 
  • Ahnay
    Anonym (?) skrev 2026-02-13 19:47:03 följande:

Som sagt innan - TomTits!
    Annars badhus men helst utflykt i naturen, Kolla spår i snön, gissa djuret typ.
    Grilla, ta med korv och deg till pinnbröd. Meta funkar när det är isfritt. 
    Mata fåglar och kolla vika som kommer och äter.
    Åk pulka om det finns snö. 
    Klättra i träd och se vem som kommer högst. Bygg snögubbe. 
    Eller bara gå i naturen och upptäck. Gå i stan och upptäck.
    Små barn är inte alls så svåra - tvärtom!

Vad fint skrivet! Tack snälla, så fina och kloka tips ❤️
    Du har nog helt rätt det är lätt att tänka för stort när det egentligen är det enkla som blir bäst. Jag är bara så glad att han kommer och vill att det ska kännas speciellt.
    Tom Tits står kvar på listan 😊 Och naturutflykt låter verkligen som en bra idé.
    Tack igen, jag uppskattar det massor!
  • Anonym (My)

Nu bor jag inte i Stockholm men tips är att kolla in lekplatser, finns många fina och lite extra. T ex Mulle meck. Junibacken. 

• Fredstein

Skansen och titta på svenska djur
    Spårvägsmuseet
    Junibacken

OBS! Om ni kan, undvik helger då ?alla? är där. Vardagar däremot, gärna efter lunch när skolklasserna gött hem? Magiskt! 

• asdfgh
    Ahnay skrev 2026-02-13 19:47:47 följande:
    Jag kikade faktiskt på Kokpunkten i Västerås, men fick känslan av att han kanske är lite för liten, det kan absolut vara så att jag bara tittade på ?fel? saker och missade det som finns för små barn. Jag har nog bara lite dålig koll på vad som faktiskt passar i den här åldern.

Jag är säker på att det finns lämpliga badhus i Sthlm också, men skulle jag ta med en 3åring för att bada i Västerås så skulle jag nog ärligt talat välja Lögarängsbadet snarare än Kokpunkten.

"Andra sidan jorden" kan betyda så mycket olika.
    Bor barnet normalt sett någonstans varmt? Se till att komma ut och träffa på snön!
    Bor barnet normalt sett i en storstad? Ut i naturen!
    Bor barnet normalt sett på landet? Åk tunnelbana, buss och spårvagn!

Våra barn var nog i 3årsåldern första gången vi var till Vasamuseet och de har älskat det. Äldsta fyller snart 15 och gillar det fortfarande.

• Anonym (Helena)

Som många andra säger så Tom Titts. 

Tror även exempelvis Polismuseet funkar. 

Men tänk även nära och litet. Brukar de baka svenska kanelbullar hemma hos honom? Det kan vara ett enkelt tips. Ibland är matminnen oslagbara!

Har de läst svenska böcker som Astrid Lindgren så kanske Junibacken är bra? Jag har aldrig varit där själv förut så jag vet inte. 

• Kammen320

Är det fint väder så ni vill vara ute och leka så finns många fina lekplatser. T.ex Mulle Meck-parken eller Funkislekplatsen vid Tessinparken är roliga. Vid dåligt väder så man vill vara inomhus finns massor av museum. Naturhistoriska gillar mina barn, liksom Tekniska eller Tom Tits. Badhus så tycker jag att Fyrishovsbadet i Uppsala är roligt även för mindre barn. Skansen om han gillar djur. Finns ju både Skansen-akvariet, Baltic sea och Lill-skansen som är inomhus om det är dåligt väder.

Svar på tråden Moster behöver hjälp! Magiska upplevelser för 3-åring