• Anonym (Avs)

Stämma av vårt ekonomiska läge

Jag är intresserad om hur andra har det med er ekonomi.

Vi är ett gift par på 50+ med 2 barn som fortfarande bor hemma.

Inkomst: 70 000 kr rent tillsammans
    Sparkapital: 2 miljoner kr sparat tillsammans

Hur har ni det? 

• Svar på tråden Stämma av vårt ekonomiska läge
  • Anonym (Kyrkråttan)

Undrar bara varför TS känner sig nödgad att ställa denna fråga.

Själv är jag lika fattig som kyrkråttor brukar vara när det gäller pengar men rik på erfarenheter och mänskliga kontakter, Jag berikar mig genom att skaffa mig goda vänner som jag delar med mig av det lilla jag har till.

Men tro inte att jag misströstar min rikedom av fantastiska minnen av underbara möte med människor och djur har gett mig så mycket mer än vad en lotto vinst skulle ge,

• Anonym (Jag)
    PH76 skrev 2026-02-15 19:04:11 följande:
    30' på en eller två personer? För en person så låter det väldigt vanligt, och inga konstigheter med att bo i hyresrätt heller.
    På en person. Och så har jag barnen varannan vecka. Men jag tänkte mest på att jag har noll kronor sparat.
  • Anonym (Relativt rik)

Ålder: 45 resp 49
    2 barn
    Inkomst efter skatt: cirka 105 000 kr/mån

Sparat (inkl barnspar): cirka 2,5 miljoner plus pensionssparande.
    Bolån: cirka 3,5 miljoner (snittränta 1,48%)
    Det är först för 5 år sedan vi fick upp våra löner ordentligt.  Cirka 22000 kr mer per månad tillsammans utöver vanlig löneökning.

Låter som ni är i samma läge som vi var för cirka 5 år sedan. Redan då hade vi det grymt bra. Skillnaden nu är att vi lyxar till det med städhjälp, åker iväg med barnen på helgresor  (i Sverige) mm
  • Anonym (lyckolisa)

Ogift par under 30

Tre barn födda 2019 och 2021

Nettoinkomst ink barnbidrag: 60k/månad
    Vardagsutgifter: ca 30k/månad

Tillgångar:
    Fastigheter med ett marknadsvärde om ca 25milj
    Fonder, aktier mm: ca 500k

Skulder:
    Bolån, ca 750k
    Studielån: ca 500k

Något mer du/någon vill veta?

• Anonym (arv)
    Anonym (Max flax) skrev 2026-02-13 21:06:35 följande:

50+, ett utflyttat barn. Förra året hade vi 87k netto /månad.

P.g.a. skapliga löner, smarta BRF-köp och arv efter två skilda föräldrar med flera bostäder har vi nu tre attraktiva bostäder (barnet bor i en och betalar hyra till oss, annars hade vi sålt den med) och ett par miljoner investerade. 

Det är en ödets ironi att 60/70-talister som var skilsmässobarn och så hemskt synd om nu kan casha hem på bostadsmarknadens utveckling, medan de föräldrar som fortfarande lever ihop ger ett mindre arv. 

Om inte de skilda föräldrarna skriver över allt ägande till sin nya partner och gör de egna ungarna arvslösa förstås. Sen tycker jag personligen att känslomässig utsatthet under barndomen inte kompenseras av pengar senare i livet, men det är ju jag det. 
  • Anonym (Svensk)

Egentligen är det intressanta om det verkligen finns vanliga människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Jag har svårt att se att det verkligen kan bli så om de nu inte fastnar i Lyxfällan och köper sig fattiga.

• Anonym (Max flax)
    Anonym (...) skrev 2026-02-14 22:28:07 följande:
    Efter att förra veckan tillbringat ungefär en halv dag med att tjafsa med en projektledare som inte hade koll på våra processer så skulle jag vilja påstå att det inte direkt är optimalt att bara bli projektledare utan att även få utbildning. Killen är säkert jätteduktig på själva projektledandet men han behöver ju även ha koll på processerna runt omkring, om inte annat för att göra min tillvaro någorlunda dräglig eftersom jag förväntas följa processerna oavsett hur "kreativa" mina projektledare är.
    Anonym (Avs) skrev 2026-02-13 19:34:42 följande:
    Stämma av vårt ekonomiska läge

Jag är intresserad om hur andra har det med er ekonomi.

Vi är ett gift par på 50+ med 2 barn som fortfarande bor hemma.

Inkomst: 70 000 kr rent tillsammans
    Sparkapital: 2 miljoner kr sparat tillsammans

Hur har ni det? 

Sant, men jag kan processer.
    Ledningen bad mig sätta deras nya processer medan jag bytte hjärta och lungor på en fabrik och ersatte kritiska system. Har fått ett par awards och bonuspengar för projekt. Men det blev off topic, jag lämnar det.
  • Anonym (C.V)
    Anonym (Kyrkråttan) skrev 2026-02-15 19:18:39 följande:

Undrar bara varför TS känner sig nödgad att ställa denna fråga.

Själv är jag lika fattig som kyrkråttor brukar vara när det gäller pengar men rik på erfarenheter och mänskliga kontakter, Jag berikar mig genom att skaffa mig goda vänner som jag delar med mig av det lilla jag har till.

Men tro inte att jag misströstar min rikedom av fantastiska minnen av underbara möte med människor och djur har gett mig så mycket mer än vad en lotto vinst skulle ge,

Vad finns det för anledningar till att vara så fattig som "kyrkråttor"? Sjuk eller långtidsarbetslös?
  • Anonym (C.V)
    Anonym (Svensk) skrev 2026-02-28 08:15:24 följande:

Egentligen är det intressanta om det verkligen finns vanliga människor som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Jag har svårt att se att det verkligen kan bli så om de nu inte fastnar i Lyxfällan och köper sig fattiga.

Det lär handla om människor som har olika beroenden, som inte kan vänta på belöningen (måste ha allt nu, på en gång), lever över sina tillgångar, är långtidsarbetslösa, sjukskrivna eller låginkomsttagare.

Umgås överhuvudtaget inte med dessa grupper av människor eftersom de har en tendens att dra ned en till deras nivå. och de brukar vara hemskt obildade och lever mer eller mindre ur hand i mun.

Bättre att umgås med människor som utvecklas och är på samma intellektuella nivå.,
  • Anonym (Marina)
    Anonym (Skryt) skrev 2026-02-14 10:51:48 följande:
    Alltid lika förvånad hur erfarna välavlönade person söker information via anonyma forum kända för mycket hitte-på istället för att gå på mera säkra källor som SCB.
    Jag arbetar och bor i ett annat europeiskt land numera. Jag kan säga att Sverige inte ses på lika smickrande, som svenskar tror i Sverige längre. Och börjar få ett väldigt dåligt rykte. Pga av den politik som denna regering för. 

Det talas mycket om hur människor har fått väldigt ytlig och hård framtoning i Sverige. Att vi verkar tappa mycket av det som Sverige stod för. Ingen gemenskap, hur man ser på vissa grupper i Sverige.

Mycket prat om det här med utvisningar och hur det kommer sig att man utvisar folk som sköter sig, arbetar och betalar skatt. Vad krävs för att ens få vara en del av Sverige numera? 

Hur det blåser högerextremistisk våg över Sverige. Och likheter med nazismen. Och att en sådan stor organisation som FN reagerar och tänker hålla ett öga på Sverige.

Jag måste säga att jag skäms när detta kommer på tal. Just hur man ser hur Sverige utvecklas och hur folk utanför börjar undra vad fan vi sysslar med. Och hur dåligt det börjar bli. 

Jag är enormt glad att jag flyttat. Jag upplever att folk börjar bli lite koko i huvudet. Pengar, rikedom, status, materiella saker or viktigare än att faktiskt bry sig om varandra och försöka skapa ett mer sammanhållet samhälle. Hur ska ni klara av ett eventuellt krig? När ni hatar på varandra och vill bestraffa etc.  Det är mer splittring än solidaritet numera. Väldigt sorgligt att se faktiskt 
  • Anonym (Tobias)

45 och 49, runt 90' lön gemensamt.
    Villa i medelstor stad, fritidshus vid kusten, 2 bilar, inga lån.
    Runt 1.5 i sparade som som går att få tillgång till direkt, runt 5 miljoner i fonder och aktier.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Max flax)
    Anonym (arv) skrev 2026-02-26 15:56:53 följande:
    Om inte de skilda föräldrarna skriver över allt ägande till sin nya partner och gör de egna ungarna arvslösa förstås. Sen tycker jag personligen att känslomässig utsatthet under barndomen inte kompenseras av pengar senare i livet, men det är ju jag det. 
    Absolut är det så. Men om jag måste minnas en barndom som var emotionellt kaos p.g.a. omogna vuxna så minns jag den hellre med kapital än utan.
Svar på tråden Stämma av vårt ekonomiska läge