• Anonym (Utemat)

Varför äter så många ute när de egentligen inte har råd?

Varför känner en del människor det som en sorts "måste" att äta mat på restaurang eller snabbmatshak trots att deras ekonomi egentligen inte tillåter det? Det är inte ovanligt att man t.ex. ser vissa här på forumet skriva att de äter utemat för runt 3000kr/ månaden. Är man högavlönad är det ju klart att man har råd att unna sig det, men hur tänker människor som egentligen inte har råd med det och istället skulle behöva spara pengar?

• Svar på tråden Varför äter så många ute när de egentligen inte har råd?
  • Anonym (för trött för Foodora)

Jag tror att orken tryter, helt enkelt.
    Man låter reptilhjärnan ta över och väljer det enkla istället för det långsiktigt smarta.

Jag har råd men är för trött för att ens beställa takeaway vissa veckor, så jag brukar leva på lite oliver och tomater, en ostkant, några kex och en drink på fredagar. 

Det är antingen det eller indiskt med smårätter för 600 spänn på 2 pers. Fast då blir det lunch till dagen efter också.

• Anonym (g)

Lathet eller bristande ork.

• Anonym (C)
    Anonym (g) skrev 2026-02-13 20:48:08 följande:

Lathet eller bristande ork.

Eller kombination av dessa.
  • Anonym (Erfaren man)

Betydligt billigare för mig att äta ute än att äta hemma

• Anonym (Bara jag)

Jag kan bara tala för mig själv, men att jag äter ute för 3000 kr i månaden betyder ju samtidigt att jag inte äter hemma för 3000 kr.

Det är dyrt I maten att vara ensamstående och bor litet. Det blir mycket svinn, små förpackningar är dyrare osv. Så att äta ute eller beställa hem mat går nästan på ett it mot att Handla och laga mat. 

Anonym (Bara jag) skrev 2026-02-13 21:30:10 följande:

Det är dyrt I maten att vara ensamstående och bor litet. Det blir mycket svinn, små förpackningar är dyrare osv. Så att äta ute eller beställa hem mat går nästan på ett it mot att Handla och laga mat. 

Fast det gör det ju verkligen inte om man väljer husman med bas av rotsaker och billigare köttbitar. En sousvide eller slowcook kan göra delikatesser av även bog och högrev.
  • Anonym (Julianna)
    Anonym (Bara jag) skrev 2026-02-13 21:30:10 följande:

Jag kan bara tala för mig själv, men att jag äter ute för 3000 kr i månaden betyder ju samtidigt att jag inte äter hemma för 3000 kr.

Låter mer som kanske lite dåliga kunskaper i köket och hur man tar hand om sina matvaror.

Jag är.också ensam och jag har inga som helst problem att handla billigt , äta jäkligt gott och slippa matsvinn.  Jag gör stora portioner,  fryser in, gör matlådor,  skapr mat på rester etc etc . 
    Jag äter ute 1 gång i månaden för att den kostnaden för mig är en full matkasse..  då väljer jag hellre att laga mat hemma. 
  • Anonym (g)
    Anonym (C) skrev 2026-02-13 20:50:02 följande:
    Eller kombination av dessa.
    Nja då får man nog välja anledning. 
  • Tow2Mater

Gissar av samma anledning de som inte har råd att köpa ett paket kaffe eller kakor i affären men gör det iallafall istället för att spara pengarna.

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (för trött för Foodora) skrev 2026-02-13 21:34:03 följande:
    Fast det gör det ju verkligen inte om man väljer husman med bas av rotsaker och billigare köttbitar. En sousvide eller slowcook kan göra delikatesser av även bog och högrev.
    Jag vet hur du tänker, men är man ensam och bor man litet så får det inte alltid åt och har man inte nödvändigtvis plats varken att laga så mycket mat eller att förvara varesig råvaror eller färdiga måltider. Sist jag lagade en gryta så visst var den billig per portion, men jag fick till slut slänga typ en tredjedel av den, och vips var det inte alls mycket billigare än att gå på närmaste lunchrestaurang.

För övrigt älskar jag både bog och högrev och äter gärna kalops på lunchhaket och ber att få halva med mig hem, för jag äter inte mycket mer än så i taget. 
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (Julianna) skrev 2026-02-13 21:43:51 följande:
    Låter mer som kanske lite dåliga kunskaper i köket och hur man tar hand om sina matvaror.

Jag är.också ensam och jag har inga som helst problem att handla billigt , äta jäkligt gott och slippa matsvinn.  Jag gör stora portioner,  fryser in, gör matlådor,  skapr mat på rester etc etc . 
    Jag äter ute 1 gång i månaden för att den kostnaden för mig är en full matkasse..  då väljer jag hellre att laga mat hemma. 
    Inte alls. Jag är faktiskt utbildad kock, även om jag idag jobbar med vfx.. Men jag lever ensam och bor litet. Du bor nog sötrre än jag om du faktiskt har ett helt kylskåp och dessutom en frys där det får plats mer än en kylklabb. Det får man inte plats med på 12 kvm.

OCh det är ju det jag säger, man ska nog funder på varför folk gör de val de gör coh vad det är de inte gör istället.
  • Anonym (M)

Jag tror att många lever över sina tillgångar för att det är bekvämt och för att vara som alla andra. Istället för att utgå från sin egna situation och vad man har råd med.

Själv lever vi t ex för tillfället utan att resa något alls, i princip inga nöjen, sällan utemat, inte köpt möbler till nya huset ännu och har det väldigt provisoriskt, snålar och drar in där det går. 

Är det kul? Nej men spendera pengar är inte allt här i världen. Och skulle vi inte köra ett ekonomiskt stålbad nu utan blåsa på så kommer det bli mycket värre inom några år med lån och krediter.

• Fjäril kär

Det handlar väl om prioriteringar givetvis...

Jag kan ju tycka det är hål i huvudet att äta ute ofta och samtidigt gnälla över att inte ha råd att köpa hem mat ellrr ännu värre att äta ute så ofta att maten i kylskåpet måste kastas... 
    .
    Själv har jag begränsad budget så jag kan inte lägga pengar på annat än måsten. Visst kan jag äta ute nån gång och ha råd med det , inga problem.  Men kanske inte mer än ett par gånger i månaden.   Sen gpr jag i konkurs helt enkelt. 

Anonym (Bara jag) skrev 2026-02-13 22:46:13 följande:
    Jag vet hur du tänker, men är man ensam och bor man litet så får det inte alltid åt och har man inte nödvändigtvis plats varken att laga så mycket mat eller att förvara varesig råvaror eller färdiga måltider. Sist jag lagade en gryta så visst var den billig per portion, men jag fick till slut slänga typ en tredjedel av den, och vips var det inte alls mycket billigare än att gå på närmaste lunchrestaurang.

För övrigt älskar jag både bog och högrev och äter gärna kalops på lunchhaket och ber att få halva med mig hem, för jag äter inte mycket mer än så i taget. 
    Nej har man inte frysutrymme som går att använda effektivt kan det klart bli så, men det trodde jag kanske att de flesta hade.

Vi har en halvfrys på två och det blir mycket pusslande men jag brukar lyckas knöla in mina matlådor, fast kanske det blir att vi båda får ta med oss samma mat som får stå i kylen till dagen efter ibland.
    Anonym (Bara jag) skrev 2026-02-13 22:50:39 följande:
    Inte alls. Jag är faktiskt utbildad kock, även om jag idag jobbar med vfx.. Men jag lever ensam och bor litet. Du bor nog sötrre än jag om du faktiskt har ett helt kylskåp och dessutom en frys där det får plats mer än en kylklabb. Det får man inte plats med på 12 kvm.

OCh det är ju det jag säger, man ska nog funder på varför folk gör de val de gör coh vad det är de inte gör istället.
    12 kvm?! Bor du i Hongkong då eller så? Flört

Jag har haft en kompis som bodde på 11.5 kvm ett tag men han var minimalist och fick plats med allt han ägde i 4 bananlådor, och så lever ju inte många.
  • baaa

När man inte mår bra så vill man tröstäta och klarna tillåter att avbetala dyr snabbmat när du inte har pengar. 

Svar på tråden Varför äter så många ute när de egentligen inte har råd?