• Anonym (Gift på riktigt)

Vad saknar ni kvinnor i en relation?

Jag är lite nyfiken på vad kvinnor som är i en längre relation typ 15+ år saknar i en relation. Något som har er man gjort detta regelbundet i alla fall då och då hade det varit fantastisk. Tänkte jag skulle försöka få in lite positiva förändringar.

• Svar på tråden Vad saknar ni kvinnor i en relation?
  • Anonym (Fml)

Kan väl tycka att i mitt fall vill min partner aldrig hitta på något. Är vi barnfria är det soffan som gäller hela helgen. 
    Kommer någon annan typ jobbarkompisar och vill göra något finns energi.

Känns som att va inneboende. Spelar ingen roll hur mkt jag försöker. Förslag på restaurang, spa, enkla saker som promenad eller dylikt finns ingen ork från min respektive.

• Anonym (B)
    Themis skrev 2026-02-14 12:15:13 följande:
    Lesbiska har 1/20 så många partner att välja bland som en heteroperson. Det måste onekligen leda till fler kompromisser av rädsla att bli helt ensam, och då blir det säkerligen också mer konflikter och uppbrott när man upptäcker att man har kompromissat bort sig. Kvinnor har också ofta sämre ekonomi, vilket är en stor faktor bakom uppbrott i relationer för alla par. 

Räkna själv under en dag- om du bara kunde stöta på var 20:e kvinna du möter i vardagen, hur många av dem attraheras du ens ytligt av?

Det finns en skillnad mellan gay och lesbiska separationssiffror men att de senares relationer "oftast" leder till separation är inte utfallet i alla studier, bara vissa. Jag anser att du överdriver.

Det har varit en lång tid av utveckling innan manliga gaypar kom till den acceptans och de siffror vi ser idag. De ansågs också rent faktamässigt vara promiskuösa och inte benägna att stanna i relationer när dessa relationer först blev tillåtna. Samhällets och släktens tryck och motstånd mot paren påverkar också.

Jag väntar fortfarande på att en enda man på hela internet- EN!- ska ta upp eller erkänna att det finns skillnader här p.g.a. andra faktorer än bara man/kvinna.  Men ni är alldeles för upptagna med att peka finger för att ägna er åt någon form av logiskt tänkande, och därför blir ni också djupt ointressanta att interagera med.
    Jag har inget problem med att det finns kvinnor som lever i dåliga relationer och därför skiljer sig. Men jag störs av att kvinnor så konsekvent och nästan på ett rituellt sätt skyller på mannen när hon vill skilja sig.

Hur ofta har du hört en kvinna säga att hon har problem med ett negativt känsloliv och därför stör sig på sin man som hon nu vill lämna? Det finns inte på kartan. Istället får mannen skulden för problemen och kvinnan slipper ta ansvar.
  • Anonym (K)

Saknar någon som är i mitt lag. Som gör sin del av hushållssysslorna utan att jag ska behöva be om det. Och klarar av att göra sin del utan att fråga mig om allt hela tiden. Som "Var ska den här legobiten vara?". Jadu, kanske i samma låda som alla andra legobitar? "Var ska den här boken vara?" Ja, försök med bokhyllan kanske? Och detta om ALLT, varenda liten grej. Tror på riktigt att han försöker irritera mig så att jag ska göra allt själv, för det går fortare.
    Saknar nån som är i mitt lag som förälder. Som jag slipper påminna om att hjälpa sonen med läxan, som inte tjafsar emot. "Nej, han kan redan räkna. Han behöver inte räkna det här pappret han fått hem som läxa". Jo, det är en läxa som ska göras.
    Så det blir att jag får hjälpa sonen med läxan, samtidigt som jag lagar mat/diskar och badar lillasyster... gör din del liksom. Och tjafsa inte emot hela tiden, särskilt inte inför barnen. Dom ska göra sina läxor. Dom ska slänga sina smutsiga kläder i tvättkorgen. Dom ska tvätta händerna efter toabesök. Det är inget du behöver ifrågasätta, särskilt inte framför barnen. Det känns som att han ska ifrågasätta allt jag gör hela tiden. 
    Och ja, inom ett par år blir det skilsmässa om ingen förändring sker. Vi har gjort städschema, men det följer han bara en gång i veckan. Alltid den dagen jag har mest på städschemat och han bara ska vattna blommorna typ, medan jag får köket och dammsuga. Men den dagen är det väldigt noga att följa det.

• Anonym (Lajplats)
    exandthecity skrev 2026-02-14 12:48:21 följande:
    Jag hade också uppfattat det som ett lågvattenmärke om det hade förväntats att jag skulle svansa runt som den där karln i det andra paret. 

Men han kommer nog snart att bli ledig då din väninna skaffat barn med honom. Kanske duger han inte till att snickra foder i barnkammaren eller så jobbar han för mycket (för att ha råd att betala en snickare), eller så är det nåt annat som han inte lever upp till då hennes behov förändras.

Se bara till att de där galamiddagarna infaller på hans barnfria vecka så kommer ni bli lyckliga.
    Din bitterhet lyser igenom och som ursäkt för att inte göra något extra för en kvinna

Det kan ju leda till att du får något tillbaka 
  • exandthecity
    Anonym (Lajplats) skrev 2026-02-14 17:42:25 följande:
    Din bitterhet lyser igenom och som ursäkt för att inte göra något extra för en kvinna

Det kan ju leda till att du får något tillbaka 

Touché 

=D

• Anonym (+10 år och 3 barn)

Tror nyckeln till ett bra förhållande är att fortsätta vara nyfikna på varandra. Jag har varit tillsammans med min sambo i mer än 10 år men lär mig fortfarande saker om honom och oss då jag är fortsatt nyfiken.Tillit och sex är de andra två väldigt viktiga komponenterna. 

• Man i norr
    Anonym (+10 år och 3 barn) skrev 2026-02-15 10:32:18 följande:

Tror nyckeln till ett bra förhållande är att fortsätta vara nyfikna på varandra. Jag har varit tillsammans med min sambo i mer än 10 år men lär mig fortfarande saker om honom och oss då jag är fortsatt nyfiken.Tillit och sex är de andra två väldigt viktiga komponenterna. 

Glad, kåt och tacksam!
    Gäller åt båda hållen och räcker låångt!
  • Dardi007skane
    Anonym (+10 år och 3 barn) skrev 2026-02-15 10:32:18 följande:

exakt!
  • Anonym (m)
    Anonym (B) skrev 2026-02-14 16:07:57 följande:
    Jag har inget problem med att det finns kvinnor som lever i dåliga relationer och därför skiljer sig. Men jag störs av att kvinnor så konsekvent och nästan på ett rituellt sätt skyller på mannen när hon vill skilja sig.

Hur ofta har du hört en kvinna säga att hon har problem med ett negativt känsloliv och därför stör sig på sin man som hon nu vill lämna? Det finns inte på kartan. Istället får mannen skulden för problemen och kvinnan slipper ta ansvar.
    Så kvinnorna fortsätter vara olyckliga även efter separationen när mannen är ur bilden? För de har så negativt känsloliv?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (25+ år) skrev 2026-02-14 11:49:50 följande:

Trevligt initiativ, hoppas det ger något.

Vi hade ett lågvattenmärke 2023 när vi skulle på stor fest i januari och min egen man inte ens ger mig en komplimang eller tar en bild på mig när jag har lagt 4000 spänn på att se fantastisk ut, medan mina manliga vänner skrev "wow" och "hjälp du är så sexig!" i mess när herren i det andra paret som vanligt tog och postade parbilder och taggade oss. Han följde också sin dam vid förflyttningar, stöttade henne i trappor (höga klackar+ långklänning) medan min man var all over the place och inte ens hade vett att dra ut sin bordsdams stol fast han har klarat av sånt förut om åren. Jag fick ingen känsla av att vi ens var ett par längre den kvällen. Senare på året blev det parterapi, jag var inställd på skilsmässa men på något vis blev jag kvar ändå.

Just detta att mannen sällan eller aldrig ger komplimanger längre eller tar några vettiga kort på sin partner och att det ibland finns en hel uppväxt med bilder på pappa + barn och inga på mamman för hon tar alla korten, är ett ganska vanligt klagomål från kvinnor. Och om mannen faktiskt tar kort, snälla kolla med henne så hon tycker det ser okej ut innan du slänger ut det till släkten/ på sociala media. Min man har några gånger postat kort som får mig att undra om han är funktionellt blind. Hur svårt kan det vara att åtminstone få med hela personens huvud i bilden eller att ta flera kort ifall folk blundar på något av dem?

En proffsfotografering av hela familjen (eller om ni har någon ni känner som kan sånt) och kanske även er enskilt kanske hade varit trevligt, något år? Förvarna så din kvinna kan planera in frissabesök precis innan, så att hon känner sig fin och glad på bilderna. Visa att du ser henne som något mer än en del av inredningen hemma.

Men herregud kvinna, du kan väl räcka över mobilen till mannen när du vill vara med på bild! Hur svårt kan det vara?, Är utseende den enda bekräftelse du vill ha?
    Jag och många kvinnor jag känner vill helst undvika att bli fotade, där är problemet att undvika mobilerna i händerna på andra.
    En proffsfotografering av hela familjen  kan väl vara något, men det kan ni väl ordna tillsammans?

Förstår däremot att du vill ha komplimanger, men ger du själv några? Själv är jag tyvärr dålig på det och jag är inte ensam.
Svar på tråden Vad saknar ni kvinnor i en relation?