Anonym (25+ år) skrev 2026-02-14 11:49:50 följande:
Trevligt initiativ, hoppas det ger något.
Vi hade ett lågvattenmärke 2023 när vi skulle på stor fest i januari och min egen man inte ens ger mig en komplimang eller tar en bild på mig när jag har lagt 4000 spänn på att se fantastisk ut, medan mina manliga vänner skrev "wow" och "hjälp du är så sexig!" i mess när herren i det andra paret som vanligt tog och postade parbilder och taggade oss. Han följde också sin dam vid förflyttningar, stöttade henne i trappor (höga klackar+ långklänning) medan min man var all over the place och inte ens hade vett att dra ut sin bordsdams stol fast han har klarat av sånt förut om åren. Jag fick ingen känsla av att vi ens var ett par längre den kvällen. Senare på året blev det parterapi, jag var inställd på skilsmässa men på något vis blev jag kvar ändå.
Just detta att mannen sällan eller aldrig ger komplimanger längre eller tar några vettiga kort på sin partner och att det ibland finns en hel uppväxt med bilder på pappa + barn och inga på mamman för hon tar alla korten, är ett ganska vanligt klagomål från kvinnor. Och om mannen faktiskt tar kort, snälla kolla med henne så hon tycker det ser okej ut innan du slänger ut det till släkten/ på sociala media. Min man har några gånger postat kort som får mig att undra om han är funktionellt blind. Hur svårt kan det vara att åtminstone få med hela personens huvud i bilden eller att ta flera kort ifall folk blundar på något av dem?
En proffsfotografering av hela familjen (eller om ni har någon ni känner som kan sånt) och kanske även er enskilt kanske hade varit trevligt, något år? Förvarna så din kvinna kan planera in frissabesök precis innan, så att hon känner sig fin och glad på bilderna. Visa att du ser henne som något mer än en del av inredningen hemma.
Men herregud kvinna, du kan väl räcka över mobilen till mannen när du vill vara med på bild! Hur svårt kan det vara?, Är utseende den enda bekräftelse du vill ha?
Jag och många kvinnor jag känner vill helst undvika att bli fotade, där är problemet att undvika mobilerna i händerna på andra.
En proffsfotografering av hela familjen kan väl vara något, men det kan ni väl ordna tillsammans?
Förstår däremot att du vill ha komplimanger, men ger du själv några? Själv är jag tyvärr dålig på det och jag är inte ensam.