• Anonym (Rykten)

Folk pratar om att vi inte är ett par för att vi har skilda sovrum

Bor i ett litet samhälle där människor nu börjat prata om att jag och min partner inte längre är tillsammans utan bor ihop av praktiska skäl.

Ryktesspridningen är enorm.

Orsaken är att vi hade hem några vi känner och min dotter på 4 år gick runt och visade hur vi har det och typ här sover mamma, här sover pappa och visade alla rummen.

4 åringen sover med sin pappa i ett rum och sedan har hon sin lillebror som är 4 månader som sover i min säng. 

Vi tycker detta är mest rimligt. Vår dotter på 4 år vaknar annars vid 3-4 på morgonen om hon sover själv och är omöjlig att få att somna om. Det är inte roligt för henne heller. Men sover hon bredvid sin pappa och han är där så sover hon länge och vi kan behöva väcka henne strax innan kl 9 på morgonen. 

Sedan för mig är lillebror liten, vi kan inte ha massa andra barn i sängen som rör sig och riskerar att mosa lillebror och att det är täcken och liknande, därför sover vi alla inte ihop.

Vi har valt samsovning och prioriterar barnen och att vi själva ska få sova så mycket som möjligt. Att vi båda blir väckta av 4 åringen klockan 3 på morgonen är inte roligt. Att sova med mannen, dottern och lägga lillebror i en spjälsäng är inte heller ett alternativ då lillebror bara skulle skrika då. Lillebror behöver ligga nära annars går det inte.

Varför är människor så elaka? 

• Svar på tråden Folk pratar om att vi inte är ett par för att vi har skilda sovrum
  • Anonym (Molly)

Lår dem tycka så. Det går över. Nästa vecka har de något annat att förfasas över. 

• Krocko

Verkligen inget att bry sig om, hur eller var ni sover är er ensak.

• Anonym (S)

Men herregud. Det låter som ett väldigt bra upplägg. Vi har gjort på liknande sätt och i allra högsta grad tillsammans. Vad jobbigt med folk som skvallrar. Försök att ignorera det. Det är dem det är fel på. Fundera på om ni verkligen vill fortsätta umgås med de som var hemma hos er om de pratar vidare på det sättet. Inte ok.

• Anonym (M)

Ibland är man glad att man bor i stan. Jag vet ingenting om mina grannar. 

Folk gillar att skvallra och som nämndes ovan så hittar de säkert något nytt att lägga sig i snart. 

Det jag kanske hade blivit lite ledsen över är att det uppenbarligen är några ni umgås med som går bakom er rygg och sprider rykten. 

Annars är det inget att bry sig om. Du och din man vet hur det verkligen är och det är huvudsaken. 

Ni får väl hångla lite passionerat i trädgården när skvallertanterna och gubbarna går förbi så blir det slut på det ryktet. 

• Fjäril kär

Tips från mig som har bott på liten skvallrig bruksort  är att INTE försöka förklara er för folk ni träffar eller att ta det på Messenger etc..

Ju mer du försöker övertyga folk ju MER kommer dom få för sig att ni ska skiljas... 

Låt snacket vara bara.  Bry er inte. 

Snart har dom tröttnat och hittat nåt annat att skvallra om. 

• Jårdi

exakt Sånt här är varför jag inte klarar att bo på landet och mindre orter. Håller med ovanstående, bara ignorera och gå Inte in i diskussioner. 

• Anonym (-)

Jag och frun har sovit i skilda sovrum sedan vårt första barn. 

Vi har ett stort hus med den möjligheten. Hon har varit väldigt mkt ledig med barnen (heltid) och jag också (halv tid mest). 

Det är väldigt praktiskt. Dottern gjorde precis som din när vi haft några gäster. Här sover pappa etc.

Ingen aning om de trodde ngt. Jag bryr mig inte. 

Vi ligger och myser, kollar på plattan i den stora sängen tex (så mkt att vi satt ett nerfällbart stativ i taket). Vi ligger också mkt i soffan och gosar etc.

• GiftManÖver40

Vi hade en tur samma upplägg, då sonen va liten. 
    Är sexlivet i övrigt bra (från bådas perspektiv) så finns det ju ingen orsak till oro.

• Anonym (Trone)
    Anonym (Rykten) skrev 2026-02-14 08:51:19 följande:
    Folk pratar om att vi inte är ett par för att vi har skilda sovrum

Bor i ett litet samhälle där människor nu börjat prata om att jag och min partner inte längre är tillsammans utan bor ihop av praktiska skäl.

Ryktesspridningen är enorm.

Orsaken är att vi hade hem några vi känner och min dotter på 4 år gick runt och visade hur vi har det och typ här sover mamma, här sover pappa och visade alla rummen.

4 åringen sover med sin pappa i ett rum och sedan har hon sin lillebror som är 4 månader som sover i min säng. 

Vi tycker detta är mest rimligt. Vår dotter på 4 år vaknar annars vid 3-4 på morgonen om hon sover själv och är omöjlig att få att somna om. Det är inte roligt för henne heller. Men sover hon bredvid sin pappa och han är där så sover hon länge och vi kan behöva väcka henne strax innan kl 9 på morgonen. 

Sedan för mig är lillebror liten, vi kan inte ha massa andra barn i sängen som rör sig och riskerar att mosa lillebror och att det är täcken och liknande, därför sover vi alla inte ihop.

Vi har valt samsovning och prioriterar barnen och att vi själva ska få sova så mycket som möjligt. Att vi båda blir väckta av 4 åringen klockan 3 på morgonen är inte roligt. Att sova med mannen, dottern och lägga lillebror i en spjälsäng är inte heller ett alternativ då lillebror bara skulle skrika då. Lillebror behöver ligga nära annars går det inte.

Varför är människor så elaka? 

De är inte elaka. De skvallrar bara
  • Queen81

Men jisses! Hur ni sover är väl er ensak. Hur kan andra människor ha åsikter om er relation utifrån det?! Folk är märkliga.

Tycker det låter som ett klokt upplägg. Och framåt i tiden kan ni ju sova tillsammans igen.

• Anonym (herre)

Eftersom det är så larvigt så får ni ju bara ignorera och låta folk tro vad de vill. Jobbigt att bo i ett samhälle där en sån grej skull bli så stor. Är ju rätt vanligt att småbarnsföräldrar sover i skilda rum, åtminstone delvis. Och om man nu vill det så ska väl andra bara skita i det. 

Svar på tråden Folk pratar om att vi inte är ett par för att vi har skilda sovrum