• Anonym (Skuldsatt)

Dejta / bli tillsammans med en som har stora skulder.

Såg ett inlägg på internet som gjorde mig uppgiven och kommer väl tyvärr få samma svar här. Vad anser ni om en potentiell partner som har ekonomiska problem? 

Inlägget jag såg, gällde att flytta ihop. Vilket dom flesta tyckte var otänkbart pga någon risk att dras med i personens problem.

Men, mer om mitt läge. Jag har kämpat i flera år med skuldsanering och är i slutet nu av den med bara några betalningar kvar. Jag har varit singel i snart 7 år. Delvis pga detta skuldberg samt delvis självvalt pga hälsan som följt därefter. Men även motgångar. 

Är det ett stort nej för er, att ens påbörja något med en person i denna sits? Jag mena. Det kan gå utför för väldigt många i dagens samhälle.

Jag är väldigt strukturerad, snål osv i övrigt. Det blev tillslut bara för mycket. Och ja. Tyvärr var spel en stor bov.

Jag vill med inlägget höra åsikter, trots jag kommer ta åt mig personligen. Men det känns inte värt att ens försöka hitta en tjej. Känns som jag är i underläge jämnt.

Bättre blir det inte heller av att man blir ghostad, borttagen, dissad osv innan man ens lärt känna varandra. Kunde aldrig tro efter min separation för flera år sedan att jag skulle behöva kämpa så mycket att försöka ens få träffa någon.

Jag har barn och är fast i min "lilla" stad. Så utbudet påverkas såklart.

Känner mig bara otroligt uppgiven och ska man behöva vara ensam resten av livet 🤔
  • Svar på tråden Dejta / bli tillsammans med en som har stora skulder.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2026-02-14 22:14:12 följande:
    Det ä ju rent nå komiskt å tragiskt hur mycket missförstånd det sker på internet. Å så mycket antagande. 

Jag "tvingas" väl inte till nånting. Men jag har ju inga pengar till kontantinsats på ett bra tag. Å barnen önskar sig ett annat boende.

Jag sa aldrig mycket snart. Det ä bara en tanke. Framöver. 

Å jag har inte ens någon på gång. Å jag skulle aldrig be den personen dela ekonomi med mig i min sits. Eller behöva ta nå risker. 

Att själv spara ihop kontantinsats till ett radhus är svårt. Du har dessutom minst två barn som bara blir dyrare. Å jag kan tänka mig att du inte kunnat göra så mkt med dom under många år. Så det känns ganska orealistiskt att drömma om radhus. 

Tycker du ska koncentrera dig på att få en stabil ekonomi där du kan spara ihop en bra buffert, och få till ett tryggt och ordnat liv med dina barn. Och visst kan du träffa någon. 

• Anonym (Aktar mig)
    Anonym (Ok) skrev 2026-02-14 22:27:06 följande:

Att själv spara ihop kontantinsats till ett radhus är svårt. Du har dessutom minst två barn som bara blir dyrare. Å jag kan tänka mig att du inte kunnat göra så mkt med dom under många år. Så det känns ganska orealistiskt att drömma om radhus. 

Tycker du ska koncentrera dig på att få en stabil ekonomi där du kan spara ihop en bra buffert, och få till ett tryggt och ordnat liv med dina barn. Och visst kan du träffa någon. 

Ja, vad barnen önskar sig är helt ointressant i det här läget. De får lära sig att gilla läget de också, så kan de ta bättre ekonomiska beslut själva som vuxna, och köpa radhus med sina respektive partners då. 
  • Goneril
    Anonym (Aktar mig) skrev 2026-02-14 20:49:48 följande:

Om du är i slutet av skuldsaneringen och bara har ett par betalningar kvar, så försvinner ju detta från dina papper sedan. Eller - det är huvudregeln i alla fall. Så dina dejter kommer inte att kunna ta reda på att du har haft det. Eller menar du att du är ökänd i hela din stad? Men då får du väl träffa någon från nätet. Folk flyttar till varandra hela tiden, om du nu inte är flyttbar får du skriva det tydligt - så svarar bara kvinnor som ÄR flyttbara. 

Själv skulle jag dock akta mig om jag fick reda på det här på något sätt, och särskilt som det handlar om spelskulder, för jag skulle alltid få vara orolig i så fall att du skulle falla dit igen. Och kanske dra mig med i fallet också. Jag var fattig som barn och ung och vill aldrig hamna där igen. 

Såg även vad det gjorde med min exman, när han var tillsammans med en kvinna som hade skuldsanering. FAST HON HADE PÅGÅENDE SKULDSANERING så lurade hon honom att "låna" honom stora summor pengar. Fast hon mycket väl visste att hon aldrig skulle kunna betala tillbaka detta. Det gick ut över våra barn, som fortfarande var barn då. Hon lurade honom till och med att betala tillbaka handlån till andra män...

Ja, min exman ÄR lite mesig. Det är inte jag. Men jag vill inte ens hamna i en situation där det blir tjat om att älskar man varandra så hjälper man varandra även ekonomiskt (som HON höll på, jag har läst deras messkonversationer). Eller att jag skulle få betala allting på våra dejter, eller alternativt bara göra saker på din ekonomiska nivå. Och så har du hemmavarande barn också som ytterligare en nackdel. Du måste vara MYCKET snygg och sexig och charmig för att vara värd det! Skrattande Eller så kanske du kan få en hundra procent ensam småbarnsmamma som behöver lite avlastning med barnen...

Precis, du har satt fingret på det onda, det vill säga på ex-mannens kvinna som lurade skjortan av honom. Jag har sagt säkert hundra gånger i detta forum att man ska överhuvudtaget inte dejta eller bli särbo med en person med skulder eller allmänt dålig ekonomi. Det behöver inte ha gått så långt som till utmätning än, men  påfrestande att vara särbo med någon som har ett sådant hot hängande över sig. Då kan han plötsligt stå utanför ens dörr, ingenstans att ta vägen när han blivit vräkt.                                                                                                                                                                                         Det som ovan beskrivs av Anonym (aktar mig) kan drabba den som är godtrogen och låter sig bevekas att låna ut pengar för "älskar man varann ska man hjälpas åt". De pengarna ser man aldrig röken av och förmodligen inte av partnern heller.                                                                                                                                          I detta forum har det många gånger berättats om oärliga partners som tar lån i flick- eller pojkvännens namn efter att ha kommit över Bank-id eller helt enkelt förmått partnern att lämna ut uppgifterna, "vi som älskar varann har väl inga hemligheter ".Sen sitter den stackars naiva med skulder upp över öronen när hon inte kan bevisa vem som gjort låneansökan.                                                                                                                                                                                                                         Det jag beskrivit nu är de mest dramatiska situationerna med en skuldsatt partner, alla fattiga är inte skurkar, tack och lov. Dock är det illa nog att aldrig kunna företa sig något tillsammans med partnern som kostar pengar utan att själv behöva betala allt. Jag skulle mista respekten för en person som inte kan stå för sin del.
  • baaa

Om du bara har några månader kvar på skuldsaneringen så är du ju skuldfri sen. Det är inte många som är det. hela samhället är ju baserat på att låna och ingen ska äga något.

Så självklart kan du dejta efter skuldsanering är klar.

• Goneril
    baaa skrev 2026-02-15 08:11:24 följande:

Om du bara har några månader kvar på skuldsaneringen så är du ju skuldfri sen. Det är inte många som är det. hela samhället är ju baserat på att låna och ingen ska äga något.

Så självklart kan du dejta efter skuldsanering är klar.

Nej, samhället är inte baserat på icke-ägande. Du måste befinna dig i forna öst, DDR eller någon annan kommunistisk nation. Du kan äga en våning, en bil, värdefull konst och inte minst en gedigen aktieportfölj. Att äga ger dig makt och självkänsla. Ditt ägande ska inte vara baserat på lån, bortsett från fastighetslån. Aktier ska heller inte handlas på "krita", man kan aldrig förutse hur marknaden ska utvecklas. När Putin gick in i Ukraina föll OMX med 20%. Då är det bra att aktierna inte är belånade. Nu har de förstås repat sig, men man ska alltid ha en rejäl buffert så man inte tvingas att sälja värdepapper med förlust.                                                                                                                                                            Nej,  TS står fortfarande inte högt på dejtingmarknaden även om.han har betalt sina skulder. Här behövs sparande, en buffert - och tuff som jag är tycker jag att han borde kunna börja arbeta extra nu när han förhoppningsvis - är något mindre deprimerad. Skulderna är snart är borta, en lättnad, eller hur, TS? Några timmar då och då, det borde du klara! Då får du ihop en buffert fortare! 5.000 i månaden, efter ett år har du en slant.                                                                                                               
  • Anonym (SärboFunkar)

Jag har egna barn och bra ekonomi. Jag är inte intressad av att i framtiden flytta ihop med en man utan vill fortsätta att bo själv.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en relation med en kille som har en historik av ekonomiska problem, om han i övrigt har goda egenskaper och vi har roligt tillsammans. Men jag skulle dra mig undan fort om jag fick känslan av att han tänkt sig att jag alltid skulle betala för saker eller om han började fråga om att låna pengar.

Men om jag önskade fler barn och någon att bo ihop med så hade jag å andra sidan absolut dragit mig för att dejta någon med skulder/skuldhistorik.

Mitt råd är att inte ha bråttom. Snart är du skuldfri och du kan börja bygga upp din ekonomi. Dejta och var stolt över vad du har tagit dig igenom.

• Anonym (Oj)

Jag skulle säga både ja och nej. För min egen del skulle jag säga nej eftersom jag är väldigt skötsam i min ekonomi. Så jag skulle ha väldigt svårt att lita på en person som haft stora skulder. Men min bästa vän har haft skuldsanering och det gick fint för henne att hitta en sambo under tiden. Dock blev det destruktivt på andra håll så det höll inte. Sen har jag idag en hög lön och med det en högre standard, så visst som kompis kan jag gå ner på min väns nivå och köpa en dunk med vin och chips för att få umgås. Men att det ska vara så jämt varje dag är för mig inte hållbart. 

nu är du snart klar med skuldsaneringen och det är ju jätte bra, så att vara öppen och transparent i situationen är viktigt. Att skylla ifrån sig på diverse anledningar hade inte jag gått med på. Eller jag hade dragit öronen åt mig, så att man tar ansvar för sina handlingar är något som är viktigt för mig

• Anonym (Nn)

Du är ju snart klar med skuldsaneringen, se det som positivt och som en ny del av ditt liv. Och ja det är stor skillnad på att ha skulder och att ha haft skulder men blivit skuldfri. 

Jag skulle se det som positivt att du bor i en liten stad, det betyder att det blir relativt mycket enklare att spara ihop till det där radhuset osv. Hade du bott i ex Stockholm och börjat från noll efter skuldsaneringen som ca 35 åring är inte enkelt och det hade varit svårare i dejtinglivet osv. 

• Anonym (Kaka söker inkasso?)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2026-02-14 17:03:04 följande:
    Hmm okej. Du säger du ser det. Men ändå dräller du frågor till mig som finns svar på i mitt huvudinlägg. 

Jag kan inte jobba extra. Då jag dras med utmattning och depression. Så det ä väl ytterligare ett stort nej i någons ögon. Känner mig ju inte så attraktiv. 

Jag kontaktade kommunens rådgivare för många år sedan. Den rekommenderade att släppa alla skulder trots jag inte hade en enda skuld hos inkasso eller kfm. Jag hade lyckats pussla allt för länge. 

Å ett år senare fick jag beviljad skuldsanering. Som nu snart är över. Så jag har ju teoretiskt ordning. Bara väldigt begränsad. Men detta "straff" var ju trots allt den bästa lösningen. Allt tog stopp. Å jag fick korta ner antal år i skuldträsket rejält.

Jag skrev ju spel. Levde i ett förhållande med konstant press om pengar. Delvis pga hög belåning på hus. Konstanta renoveringar och småbarn så ingen ork fanns. Man började spela för lite skoj som senare spårade ur. Sen gick det inte ta sig ur. Man mörkade, ljög. Släckte ett gammalt lån med nytt lån osv. Man blev sjukt duktig på hitta vägar att få in mer pengar tyvärr. 

Allt för lätt att låna i detta land. 
    Bara det att du skriver "man" istället för "jag" när det 100% handlar om dig själv aser jag visar att du inte äger ditt beteende och inte har accepterat att du står där du gör av egen förskyllan.

För nej, "man" som i "alla" tar inte de besluten fast de också har renoveringar och småbarn, och hamnar inte där du gjorde.

Sluta ursäkta dig om du ska ha någon chans med en normal person, det är mitt tips.

Min styvfar slutade röka efter 50 år som rökare. Då sa mamma till oss att vi inte fick ta upp det med ett enda ord för då skulle han få trotsålder och börja igen.
    Det tog drygt fyra år av rökstopp innan han kunde säga orden "ja, det var ju rätt dumt att börja röka".

Att försvara/förklara korkade beteenden gör dig inte till en bättre man.
  • Goneril

Håller helt med "Anonym (kaka söker inkasso)", kul signatur för övrigt, det finns alltid något att skylla på när det gäller lån, huset behövde renoveras, krafterna tröt, ja, ooh så "är det för lätt att låna i detta land." Nu är TS på god väg att bli skuldfri, hoppas att han avstår från stt spela. Han ska inte ägna sig åt nån sorts spel, inte ens på skoj. Samma restriktivitet gäller för en spelmissbrukare som för en alkoholist.                                                                                                                Fortfarande förstår jag inte varför han inte kan arbeta extra, några timmar per vecka, och på det sätter få ihop ett litet sparkapital. Säger jag som hade många 60-timmarsveckor och tyckte det var kul hela tiden. Det finns mycket man kan gallra bort, TV-tittande till exempel.

• Anonym (vanir)
    Goneril skrev 2026-02-16 08:57:12 följande:

Håller helt med "Anonym (kaka söker inkasso)", kul signatur för övrigt, det finns alltid något att skylla på när det gäller lån, huset behövde renoveras, krafterna tröt, ja, ooh så "är det för lätt att låna i detta land." Nu är TS på god väg att bli skuldfri, hoppas att han avstår från stt spela. Han ska inte ägna sig åt nån sorts spel, inte ens på skoj. Samma restriktivitet gäller för en spelmissbrukare som för en alkoholist.                                                                                                                Fortfarande förstår jag inte varför han inte kan arbeta extra, några timmar per vecka, och på det sätter få ihop ett litet sparkapital. Säger jag som hade många 60-timmarsveckor och tyckte det var kul hela tiden. Det finns mycket man kan gallra bort, TV-tittande till exempel.

Sluta tjata om att TS ska arbeta extra. Har man varit nära utbrändhet och dessutom haft ett spelberoende, är det ingen bra idé.

Han är snart skuldfri. Så länge han går runt ekonomiskt, bör han inte äventyra sin hälsa. På sikt kan han kanske ändå spara ihop ett litet kapital, särskilt när han inte har skulder att betala av längre. Drömmen om partner och radhus kanske förblir en dröm, eller så blir det verklighet någon gång i framtiden. Men det viktigaste är att TS tar hand om sig och inte trillar dit igen.
  • Anonym (Tipsfråncoachen)

Skriv SAMBOAVTAL och var noga med enskild egendom. Särskilt när det gäller större investeringar som bostad och bil om du står på detta idag. Det du har köpt/har lån på skall utgöra din enskilda egendom och inte omfattas av sambolagen. Annars kan det, om det blir en separation, bli jobbigt längre fram.

Det ni köper ihop omfattas dock av sambolagen men var ap-noga med lån såvida din sambo inte kan gå in med egna lån och ta hälften när ni flyttar ihop 

• Anonym (KämpaPå)

Självklart kan du träffa någon trots att du har, eller snart, har and haft skulder.

Det viktigaste är att du slutat spela. Sedan är det klart att det kan finnas de som backar pga detta men, det finns människor med sämre ekonomi, hälsa, fulare och sämre på alla sätt som träffat någon. Allt kanske hända om man är öppen för det.

Svar på tråden Dejta / bli tillsammans med en som har stora skulder.