• Anonym (Skam)

Min son jobbar på Samhall och jag skäms pga fördomar som finns om de som jobbar där.

Man ser ju ofta på nätet hur folk skriver nedsättande om människor som jobbar på Samhall, som ofta har fysiska och psykiska funktionsnedsättningar, NPF-diagnoser eller som bara har väldigt svårt att få ett riktigt jobb.

Därför vågar jag sällan nämna något för folk om min son och att han jobbar på Samhall. Jag är rädd att de ska få en stereotyp bild av honom, som någon "efterbliven", och min son är verkligen inte efterbliven. Han är autistisk och har stora begåvningar, men har samtidigt uppenbara brister som gör att arbetsgivare inte vill anställa honom,

Jag vill bara fråga vad ni har för egna erfarenheter av människor som jobbar på Samhall och om dessa "lever upp" till stereotypen som ofta frodas om dem?

Jag har också förstått att Samhall har förändrats mycket under 2000-talet och inte längre är vad det sågs som förr, dvs någon sorts "skyddad verkstad".

• Svar på tråden Min son jobbar på Samhall och jag skäms pga fördomar som finns om de som jobbar där.
  • Anonym (Skam)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-15 10:58:58 följande:

Min son jobbar i och för sig inte på Samhall utan på ett "riktigt" jobb, men det är inget finjobb i vissas ögon. (Han är fordonsmekaniker, jobbar just nu på ett bussgarage.) Så jag har också fått en släng av den sleven.

Överhuvudtaget är jag trött på att folk jämt ska fråga ut en om vad ens vuxna barn ÄR för någonting och GÖR för någonting, som om det skulle vara det viktiga. När man var barn och ung skulle alla i stället veta vad ens föräldrar och särskilt ens far VAR för någonting och GJORDE för någonting. Det viktiga är väl att man har en familj, inte att man ska kunna skryta om sina familjemedlemmar?

Jag ställer aldrig den frågan om någons barn, partner eller föräldrar. Eller om folk själva heller för den delen, om jag träffar dom i något sammanhang där det inte är uppenbart.

Kommer ihåg när jag arbetade på ett studieförbund, då fick vi nya regler om att frågan "berätta lite om er själva, vad ni jobbar med och så" inte längre skulle ställas i grupperna, eftersom ledningen ville att deltagarna skulle mötas förutsättningslöst, utan att placera varandra i hierarkier efter omständigheter som inte hade med verksamheten på studieförbundet att göra. 

Men då blev vissa deltagare som tokiga: "varför ska vi inte få veta det, det är roligare om man vet vad alla gör" etc. etc.. Verkar vara djupt rotat hos vissa detta med hierarkier och att veta allas plats i dessa från början...

Jag upplever att det var mer så för 30-40 år sedan än nu, men fortfarande är det ju viktigt för många att folk har "riktiga" jobb och utbildar sig. Jag tycker för min del att Samhall kan klassas som "riktigt" jobb eftersom t.o.m. kända etablerade företag anlitar dem. Så jag undrar om inte folks fördomar hänger samman med hur Samhall var förr.
  • Anonym (Luke)

Min son jobbar i och för sig inte på Samhall utan på ett "riktigt" jobb, men det är inget finjobb i vissas ögon. (Han är fordonsmekaniker, jobbar just nu på ett bussgarage.) Så jag har också fått en släng av den sleven.

Överhuvudtaget är jag trött på att folk jämt ska fråga ut en om vad ens vuxna barn ÄR för någonting och GÖR för någonting, som om det skulle vara det viktiga. När man var barn och ung skulle alla i stället veta vad ens föräldrar och särskilt ens far VAR för någonting och GJORDE för någonting. Det viktiga är väl att man har en familj, inte att man ska kunna skryta om sina familjemedlemmar?

Jag ställer aldrig den frågan om någons barn, partner eller föräldrar. Eller om folk själva heller för den delen, om jag träffar dom i något sammanhang där det inte är uppenbart.

Kommer ihåg när jag arbetade på ett studieförbund, då fick vi nya regler om att frågan "berätta lite om er själva, vad ni jobbar med och så" inte längre skulle ställas i grupperna, eftersom ledningen ville att deltagarna skulle mötas förutsättningslöst, utan att placera varandra i hierarkier efter omständigheter som inte hade med verksamheten på studieförbundet att göra. 

Men då blev vissa deltagare som tokiga: "varför ska vi inte få veta det, det är roligare om man vet vad alla gör" etc. etc.. Verkar vara djupt rotat hos vissa detta med hierarkier och att veta allas plats i dessa från början...

Jag håller med dig. Tror många är stolta över sitt yrke och sina barns yrken eller bedrifter. Om ingen ska berätta får ju inte de göra det heller.
  • Anonym (Den som jobbar ska vara stolt)

Jag har lagt ner mina fördomar om Samhall och ser det som en arbetsplats som alla andra.

Alla som jobbar är viktiga, alla räknas och det måste finnas plats även för dem som inte kan utföra alla typer av uppgifter.

• Kammen320
    Anonym (Skam) skrev 2026-02-15 08:25:31 följande:
    Ja på det sättet är jag förstås stolt över honom. Tyvärr har han fått en del negativa, och ibland hånfulla reaktioner när han berättar att han är på Samhall. Någon hade sagt "Jaha, du är en sån mupp", någon annan hade ifrågasatt varför han inte kan ha ett riktigt jobb, och han har en tendens att ta åt sig..
    Vad trist med såna människor. Det är ju mycket bättre att han har ett jobb. Arbetslösheten är skyhög. Jag har förvisso jobb men söker nytt. Senaste jag sökte var 867 sökande på, jag fick inte komma på en intervju ens...
    Synd att han tar åt sig dock. 
  • Anonym (Skam)
    Kammen320 skrev 2026-02-15 16:41:38 följande:
    Vad trist med såna människor. Det är ju mycket bättre att han har ett jobb. Arbetslösheten är skyhög. Jag har förvisso jobb men söker nytt. Senaste jag sökte var 867 sökande på, jag fick inte komma på en intervju ens...
    Synd att han tar åt sig dock. 
    Du lär vara i gott sällskap av många arbetssökande. Även unga kan ha väldigt svårt att få jobb idag. Tillochmed folk som har fullgod utbildning och tillräcklig arbetslivserfarenhet nekas jobb. I ett sådant läge undrar jag vilka höga hästar folk som dömer de som jobbar på Samhall sitter på.
  • Anonym (B)
    Anonym (Skam) skrev 2026-02-15 02:05:52 följande:
    Min son jobbar på Samhall och jag skäms pga fördomar som finns om de som jobbar där.

Man ser ju ofta på nätet hur folk skriver nedsättande om människor som jobbar på Samhall, som ofta har fysiska och psykiska funktionsnedsättningar, NPF-diagnoser eller som bara har väldigt svårt att få ett riktigt jobb.

Därför vågar jag sällan nämna något för folk om min son och att han jobbar på Samhall. Jag är rädd att de ska få en stereotyp bild av honom, som någon "efterbliven", och min son är verkligen inte efterbliven. Han är autistisk och har stora begåvningar, men har samtidigt uppenbara brister som gör att arbetsgivare inte vill anställa honom,

Jag vill bara fråga vad ni har för egna erfarenheter av människor som jobbar på Samhall och om dessa "lever upp" till stereotypen som ofta frodas om dem?

Jag har också förstått att Samhall har förändrats mycket under 2000-talet och inte längre är vad det sågs som förr, dvs någon sorts "skyddad verkstad".

Har varit med om att Samhall inte vill anpassa arbetet trots att personen hade en funktionsnedsättning. Hårt drivande för lönsamhet, tyvärr.

Undrar var alla med svårigheter ska arbeta, om inte Samhall vill ta emot dem?
  • Anonym (qwerty)

Min faster har samma problem som du, sonen jobbar å samhall och har autim. Fungerar i vissa sammanhang men har svårt i andra. Skitgo kille. 

Hon brukar bara säga at han jobbar på IKEA i restaurangen, där han är stationerad, inte att hans anställning via samhall.

Fördomar är skit.
    GE DIN SON EN STOR KRAM OCH SÄG ATT HAN ÄR DUKTIG SOM HAR ETT JOBB FÖR DET ÄR MÅNGA UTAN NPF SOM INTE LYCKAS MED DET!

• Kammen320
    Anonym (Skam) skrev 2026-02-15 16:53:38 följande:
    Du lär vara i gott sällskap av många arbetssökande. Även unga kan ha väldigt svårt att få jobb idag. Tillochmed folk som har fullgod utbildning och tillräcklig arbetslivserfarenhet nekas jobb. I ett sådant läge undrar jag vilka höga hästar folk som dömer de som jobbar på Samhall sitter på.
    Men verkligen. Det är ju jobb som nån måste göra, jag är glad och tacksam att nån gör det.
    Helt galen arbetsmarknad verkligen. Inte helt rätt tillfälle att byta jobb, jag får vara glad att jag har ett.
  • Anonym (Malte)

Jag tror att folks fördomar har mycke att göra med okunskap. Mina erfarenheter är att personerna är engagerade och vill göra ett bra jobb t ex tacksamt för pensionärer att få hem matvaror.

• Anonym (Skam)
    Anonym (B) skrev 2026-02-15 17:09:57 följande:
    Har varit med om att Samhall inte vill anpassa arbetet trots att personen hade en funktionsnedsättning. Hårt drivande för lönsamhet, tyvärr.

Undrar var alla med svårigheter ska arbeta, om inte Samhall vill ta emot dem?
    De som inte får jobb på Samhall hamlar tydligen i dagliga verksamheter istället. Eller får kanske jobba som volontärer.
  • Anonym (Inte enkelt)

Att vara fordonstekniker idag är väl 30-40% mekanik och 60-70% elektronik/datorer så det är inget ?enkelt? jobb som det kanske var 20-30 år sedan.
  • Anonym (Eget)

Jag har varit i en tjänst där jag dagligen stötte på människor från Samhall. Och jag har mött större unikum i de vanligare verksamheterna än där. Jag är 35 år, så jag har inget från förr vad Samhall var. Det är väl jätte bra att din son tar sig an ett jobb. Jag vet flertalet människor som är i min ålder idag som hellre går på bidrag än att ta ett vanligt jobb. 

om någon av dina väninnor frågar vad din son arbetar med så hade jag sagt något i stil med - han arbetar för Samhall idag, stationerad på XX. Så himla glad att det finns arbetsgivare som kan se personer bakom diagnoserna. 

• Anonym (S)

Som någon sa, måste du nämna Samhall? Går det inte att bara säga vad han gör? För den som hävdar att Samhall inte väcker fördomar ljuger. Men det finns även andra jobb som gör. Vårdbiträde/undersköterska och dagisfröken t.ex. 

• Anonym (Skäms inte)
    Anonym (S) skrev 2026-02-16 05:50:39 följande:

Som någon sa, måste du nämna Samhall? Går det inte att bara säga vad han gör? För den som hävdar att Samhall inte väcker fördomar ljuger. Men det finns även andra jobb som gör. Vårdbiträde/undersköterska och dagisfröken t.ex. 

Låter som att du är en insnöad akade.iker från Lund. 
    Efrersom jag är uppväxt i den staden och självklart pluggade vidare så vet jag hur miljöskadad man blir i en sån stad. Är du inte en akademiker wller har höga ambitioner så är du en nolla. Punkt slut.

Tack och lov så lever jag numera i Stockholm. Varför skulle folk se ner på undersköterskor eller dagisfröknar? Är dwt bara vad du gör för att du är insnöad?  Yrken som gör nytta i samhället och behövs i alla högsta grad. Det gör säkert TS också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Inte enkelt) skrev 2026-02-15 19:20:17 följande:
    Att vara fordonstekniker idag är väl 30-40% mekanik och 60-70% elektronik/datorer så det är inget ?enkelt? jobb som det kanske var 20-30 år sedan.
    Visst är det så! Men de som har sina söner på läkar-, jurist- eller civilingenjörsprogrammen tycker så uppenbart att de är finare. Alltså: sönerna är finare än min son och mammorna är finare än mig. Det lyser igenom... Men när det är något med bilen, så frågar de mig om inte min son kan komma över och kolla på den... gratis då helst... *suckar*
  • Anonym (Dörröppnare)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-17 07:25:58 följande:
    Visst är det så! Men de som har sina söner på läkar-, jurist- eller civilingenjörsprogrammen tycker så uppenbart att de är finare. Alltså: sönerna är finare än min son och mammorna är finare än mig. Det lyser igenom... Men när det är något med bilen, så frågar de mig om inte min son kan komma över och kolla på den... gratis då helst... *suckar*
    Fördomar går åt båda hållen.

Som akademiker har jag någon gång fått höra att jag är snobbig, även om jag bara svarat på en direkt fråga om vad jag jobbar med eller på annat sätt inte alls framhävt mig. Jag ser inte ned på dem som inte har en akademisk utbildning, så om någon tycker att det "lyser igenom" grundar det sig i deras egna fördomar om akademiker.

Mina egna barn har valt olika vägar. Ett har snart en akademisk examen, ett annat har inte läst högre än gymnasiet och började som sagt sin yrkeskarriär på Samhall. Jag är lika stolt över bägge mina vuxna barn och kommer att vara lika stolt över sladdisen oberoende av om hon blir hårfrisörska (som är hennes drömyrke just nu), raketforskare eller något annat. 

• Ikaros12
    Anonym (Dörröppnare) skrev 2026-02-17 08:19:21 följande:
    Fördomar går åt båda hållen.

Som akademiker har jag någon gång fått höra att jag är snobbig, även om jag bara svarat på en direkt fråga om vad jag jobbar med eller på annat sätt inte alls framhävt mig. Jag ser inte ned på dem som inte har en akademisk utbildning, så om någon tycker att det "lyser igenom" grundar det sig i deras egna fördomar om akademiker.

Mina egna barn har valt olika vägar. Ett har snart en akademisk examen, ett annat har inte läst högre än gymnasiet och började som sagt sin yrkeskarriär på Samhall. Jag är lika stolt över bägge mina vuxna barn och kommer att vara lika stolt över sladdisen oberoende av om hon blir hårfrisörska (som är hennes drömyrke just nu), raketforskare eller något annat. 

Jag har tyvärr också mött fördomar av det slaget. Jag är akademiker och valt en väg i livet jag älskar. Jag ska arbeta i många år till så jag är väldigt glad att jag valde just det här spåret i livet för det passar mig. Jag har aldrig sett ner på någon  grund av utbildning. Däremot har jag mött några som speglar sig i mig och ser ner på sig själva och på grund av det så tror de att jag ser ner på dem. Vilket jag absolut inte gjort. Två personer har berättat det för mig. Det är väldigt sorgligt, tycker de också när de väl lärt känna mig. Sen har jag ibland tänkt på att när någon berättar att de arbetar med något så kan det vara svårt att hitta följdfrågor och en sån sak kan ju bidra till att man verkar vara ointresserad, eller ser mer på personen. Vi har alla fördomar som påverkar första mötet, men jag upplever att de flesta människorna i slutändan värdesätter personenligheten mer än något annat.
  • Anonym (Råger)

Jag har en familjemedlem som jobbar på Samhall.
    Han är svetsare.

Inga handikapp eller funkis.  Han hamnade på Samhall efter 4 år som arbetslös.

• Anonym (Konsult)

Måste du nämna Samhall i sammanhanget? Det viktiga är väl att han (förhoppningsvis) har ett jobb på ikea där han trivs och mår bra. Vem som betalar lönen spelar väl ingen roll?

Jag säger ju inte att jag är anställd på XYZ konsultbolag när jag är placerad på Volvo, tex. Då säger jag att jag jobbar på Volvo. Nästa fråga handlar i regel om vad jag gör, inte vem som betalar min lön. Om någon frågar om jag är konsult så är inte det en hemlighet, men det är inte så jag ser mitt arbete i första hand. 

Jag är i 35-årsåldern och har för övrigt ingen negativ inställning till Samhall. 

Svar på tråden Min son jobbar på Samhall och jag skäms pga fördomar som finns om de som jobbar där.