• Anonym (Anonym)

Sänkt vilopuls

Undrar om någon har samma upplevelse. Innan jag blev gravid låg min vilopuls under 45 slag per minut och när jag blev gravid så steg den och har legat mellan 52-58 slag per minut. Nu i två dagar har pulsen sänkts till 50 och idag 48 slag per minut. Blir ju såklart orolig att något är fel. Har någon liknande upplevelser? Är i vecka 6+4.

• Svar på tråden Sänkt vilopuls
  • Anonym (Jag)

Min vilopuls har varierat upp och ner under graviditeten, är nu v 22 med normal graviditet. Första veckan gick den upp mycket (från 49 till 67) men sen droppade den ner till runt 53 och sen har det varierat. Så pulsen kan variera och det kan ändå vara normalt.

När jag haft missfall har pulsen gått ner till samma nivå som före graviditeten och sedan stannat där. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2026-02-16 09:10:18 följande:

Min vilopuls har varierat upp och ner under graviditeten, är nu v 22 med normal graviditet. Första veckan gick den upp mycket (från 49 till 67) men sen droppade den ner till runt 53 och sen har det varierat. Så pulsen kan variera och det kan ändå vara normalt.

När jag haft missfall har pulsen gått ner till samma nivå som före graviditeten och sedan stannat där. 

Tack för ditt svar! Det är säkert som du säger att pulsen varierar under graviditet och det är helt normalt. Har inte hatt några andra tecken på att något skulle vara fel heller, så är nog bara hjärnspöken.
  • Anonym (Cc)

Min ökade tillfälligt vid plus och gick sen tillbaka till samma som innan .

• Anonym (Jag1)

Men varför inte hela fridens namn håller du på och mäter din puls varenda dag? Släpp det och ta det lugnt.

• Anonym (Cc)
    Anonym (Jag1) skrev 2026-02-16 17:47:46 följande:

Men varför inte hela fridens namn håller du på och mäter din puls varenda dag? Släpp det och ta det lugnt.

För man har en klocka som mäter 😅
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Cc) skrev 2026-02-16 15:54:33 följande:

Min ökade tillfälligt vid plus och gick sen tillbaka till samma som innan .

Tack för svar, det känns betryggande!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag1) skrev 2026-02-16 17:47:46 följande:

Lugn och fin, jag har en pulsklocka som automatiskt mäter pulsen. 
Svar på tråden Sänkt vilopuls