• Anonym (Bortskämd)

Fler med romantiska och närhetstörstande män?

Jag är i en relation med en man sedan ca 14 månader tillbaka. Ända sedan dag ett har han varit väldigt bekräftande och romantisk. Han uppvaktar mig, både med handskrivna kort, fina ord men även med presenter. Jag är lika duktig på att uppvakta och bekräfta honom, han tycker mycket om det. Igår, på Alla hjärtans dag, fick jag en helt perfekt present med mycket eftertanke bakom. När vi träffas (vi bor inte ihop) vill han alltid vara nära. Sitter eller ligger vi i soffan vill han hela tiden röra vid mig. Typ en hand på mig eller en fot som rör vid min, om vi ligger en bit ifrån varandra. Jag är precis likadan som han och njuter av uppmärksamheten. Vi somnar i stort sett alltid tätt intill varandra. Jag fyller snart 48, han är några år äldre så vi fann varandra lite senare i livet. Han är helt fantastisk ❤️

• Svar på tråden Fler med romantiska och närhetstörstande män?
  • Anonym (Bortskämd)
    Anonym (?) skrev 2026-02-15 20:46:19 följande:

Nu är jag man men ser likheter. Att vara omtänksam kan vara ett hårstrå från att vara kontrollerande 
    Självklart kan han vara en genuint omtänksam kille men ....
    Jag är särbo sedan 11 år - ingen av oss har sagt mer än att vi tycker om varandra, jag är nog rätt kass på romantik men gör små saker som hon ändå uppskattar så mycket men som är så enkla. Hennes ex behandlade tydligen henne som en extra mamma och hushållerska.
    Det man gör och får uppskattas från båda håll. Vi ser till att somna och vakna tillsammans. Vi är snart 60 och träffades  i sena 40-års åldern vilket vi tror var/är en fördel. 
    Vi är rädda om varandra - romantik eller inte.

Vi har varit tillsammans i 14 månader, är båda i 50-årsåldern och han har inga tendenser till att vara kontrollerande. Galet att bara för att en man tycker om närhet och är omtänksam, måste han vara kontrollerade. 

Du och din särbo verkar vara andra typer av människor än vad jag och min särbo är. Vilken tur att det vi har passar varandra. Jag och min särbo uppskattar och älskar varandra och är inte heller rädda för att säga det.
  • Anonym (Amorinen)

Det låter jättegulligt! Hjärta

Njut så länge det varar, det är underbart att vara som nyförälskad!

• Anonym (Slibbig)
    Anonym (Bortskämd) skrev 2026-02-16 06:54:57 följande:
    Vi är i 50-årsåldern, sexet är inte det viktigaste i vårt förhållande, det är närheten. Hur gammal är du?
    Strax under 40 och det är sällan jag ser eller hör om förhållanden där närhet och kärlek men inte sex är det viktigaste. Romantik är väl numer något gammaldags som man främst förknippar med gamla svartvita filmer från 40-50-talet typ.
  • Anonym (C)
    Anonym (Slibbig) skrev 2026-02-16 07:52:26 följande:
    Strax under 40 och det är sällan jag ser eller hör om förhållanden där närhet och kärlek men inte sex är det viktigaste. Romantik är väl numer något gammaldags som man främst förknippar med gamla svartvita filmer från 40-50-talet typ.
    Har haft flera romantiska relationer tidigare, liksom nu. Men jag är väldigt selektiv i mitt val av män.
  • AlienMomma

Min köper blommor och choklad åt mig ungefär en gång i månaden, fick en vas som jag ville ha nu till alla♡dag, tyvärr jobbade han då så va själv med barnen. Han brukar uppvakta mig men inte nåt överdrivet, har autism så kladdar han för ofta och mycket på mig så brukajag bli arg tillslut. 

• Anonym (Bortskämd)
    Anonym (Slibbig) skrev 2026-02-16 07:52:26 följande:
    Då har jag väl haft tur? Och njuter i fulla drag av att ha funnit en man som inte är rädd för att visa sin känslomässiga sida ❤️
  • Agda90
    Anonym (Slibbig) skrev 2026-02-15 08:05:40 följande:

Nej, slibbig romantik orkar jag inte med. Ganska utdaterat med kärlek och romantik i förhållanden numera vad jag förstått. Ett förhållande är väl numera något som bägge kan dra nytta av och få fördelar med, samt att man ska ha bra sex.

Kan väl vara kul med uppvaktning och en lite romantisk touch ibland, men varje dag skulle jag inte orka med.

Dessutom brukar "närhetstörstande" män utveckla kontrollbehov över kvinnor.

Jag och min man älskar närhet också. Vi somnar i famnen på varandra på kvällarna, vi kramas mycket, vi håller om varandra i soffan när vi tittar på tv. Har gjort så i 26 år och ingen av oss är kontrollerande.
  • Anonym (Bortskämd)
    Anonym (A) skrev 2026-02-15 16:44:29 följande:

Låter mysigt.

Det är det ❤️
  • Anonym (Slibbig)
    AlienMomma skrev 2026-02-16 08:19:31 följande:

Min köper blommor och choklad åt mig ungefär en gång i månaden, fick en vas som jag ville ha nu till alla♡dag, tyvärr jobbade han då så va själv med barnen. Han brukar uppvakta mig men inte nåt överdrivet, har autism så kladdar han för ofta och mycket på mig så brukajag bli arg tillslut. 

Blommor och choklad?! Herregud så barockt. Finns det män som är så gammeldagsa fortfarande? Ja, jag kan tänka mig att sådana män har drag av autism.
  • Anonym (Bortskämd)
    Anonym (C) skrev 2026-02-16 08:13:33 följande:
    Har haft flera romantiska relationer tidigare, liksom nu. Men jag är väldigt selektiv i mitt val av män.
    Samma här! Jag har lärt mig den hårda vägen. Nu duger bara det bästa.
  • Anonym (Bortskämd)
    Anonym (Slibbig) skrev 2026-02-16 08:32:35 följande:
    Blommor och choklad?! Herregud så barockt. Finns det män som är så gammeldagsa fortfarande? Ja, jag kan tänka mig att sådana män har drag av autism.
    Hon har autism, inte han. Så tolkar jag inlägget.
  • Anonym (Särbo)

Vi är särbos, varit tillsammans i snart 2 år. Det är inte så att det är uppvaktning på det vis du har då det kan ge mig spelet. Men, som exempel på hur väl han känner mig så fick jag, istället för riktiga blommor, Legos rosbukett i födelsedagspresent. Betydligt mer uppskattat av mig vilket han vet. I julklapp fick jag en gjutjärnspanna eftersom jag sagt vid ett tillfälle att jag ville ha en. 

Han lyssnar, han är uppmärksam och har inga problem med att jag vill hålla handen när vi är ute, eller sitta nära i soffan, ligga nära i sängen etc. Någon del av min rör alltid honom när vi sover. Spontana kramar och pussar flera gånger om dagen är helt naturligt. 

• Anonym (Bortskämd)
    Agda90 skrev 2026-02-16 08:28:55 följande:
    Jag och min man älskar närhet också. Vi somnar i famnen på varandra på kvällarna, vi kramas mycket, vi håller om varandra i soffan när vi tittar på tv. Har gjort så i 26 år och ingen av oss är kontrollerande.
    Härligt att läsa!

Det är intressant att så fort en man är känslosam och gillar närhet, så är han kontrollerande? Jag får inte ihop det. Älskar man någon vill man väl vara nära den personen samt visa det? Oavsett kön.
  • Anonym (Bortskämd)
    Anonym (Särbo) skrev 2026-02-16 08:34:17 följande:

Vi är särbos, varit tillsammans i snart 2 år. Det är inte så att det är uppvaktning på det vis du har då det kan ge mig spelet. Men, som exempel på hur väl han känner mig så fick jag, istället för riktiga blommor, Legos rosbukett i födelsedagspresent. Betydligt mer uppskattat av mig vilket han vet. I julklapp fick jag en gjutjärnspanna eftersom jag sagt vid ett tillfälle att jag ville ha en. 

Han lyssnar, han är uppmärksam och har inga problem med att jag vill hålla handen när vi är ute, eller sitta nära i soffan, ligga nära i sängen etc. Någon del av min rör alltid honom när vi sover. Spontana kramar och pussar flera gånger om dagen är helt naturligt. 

Hmm, vad menar du? Att det är inte uppvaktning på det vis som jag har det? Det låter som om din särbo är som min. Jag fick också en Lego blombukett (nu den 14/2) och det visste han jag ville ha. Han lyssnar också och är uppmärksam. Dock vill han ha lika mycket närhet som jag så tar min hand lika ofta som jag tar hans när vi är ute.
  • Agda90
    Det.finns män som håller upp dörren för sin partner också
  • AlienMomma
    Är du dum o inte kan läsa? Jag har autism inte han. Är det nåt fel med det? Jag gillar blommor o älskar choklad så varför skulle jag inte tacka o ta emot? Ignorant du är.
  • Anonym (Bortskämd)
    AlienMomma skrev 2026-02-16 09:04:49 följande:
    Är du dum o inte kan läsa? Jag har autism inte han. Är det nåt fel med det? Jag gillar blommor o älskar choklad så varför skulle jag inte tacka o ta emot? Ignorant du är.
    Jag tror att hon bara vill provocera. Hon är nog bitter och avundsjuk på att hon inte träffat en man som är som våra. 
  • AlienMomma
    Anonym (Bortskämd) skrev 2026-02-16 09:09:50 följande:
    Jag tror att hon bara vill provocera. Hon är nog bitter och avundsjuk på att hon inte träffat en man som är som våra. 
    Ja,är väl så.  Män som faktiskt vill skämma bort sina fruar o ta hand om dom är sällsynta, såkallade gammaldags män. Ändå är han bara 35. Inget jag klagar på 🥰
Svar på tråden Fler med romantiska och närhetstörstande män?