• Anonym (Linda)

Känsla av att inte finnas

De sista månaderna har jag vaknat i stort sett varje morgon med en märklig och otäck känsla av att jag egentligen inte finns till. Jag känner mig bortkopplad från min kropp och kan inte riktigt kontrollera den.

Detta gör att det tar en lång stund innan jag tar mig upp ur sängen, kroppen reagerar liksom inte på min vilja. En känsla av overklighet sitter i långt fram på dagen och vissa dagar går den inte över alls.

Jag fungerar i vardagen ( vissa dagar är svårare än andra ) men det känns ofta som att jag befinner mig i en glasbubbla och egentligen inte hör ihop med omgivningen.

Finns det någon som upplevt något liknande? Hur har ni hanterat det? Kommer det att gå över?

• Svar på tråden Känsla av att inte finnas
  • Anonym (Linda)

Någon?

• Lynx123

Låter som en slags sömnparalys. Väldigt vanligt, särskilt uneder stressiga perioder. Obehagligt men helt ofarligt. Om det påverkar dig såpass mycket att du inte kan leva normalt kan du söka hjälp för det.

• Anonym (Depersonalisation)

Läs om depersonalisation. Jag har en släkting som upplevde sig vara separerad från sin kropp en längre tid, så sett att han till och från inte kände tyngden av sin kropp, och menade att han kände sig viktlös som ett vandrande spöke.Depersonalisation kan ge en sådan upplevelse.

Samtidigt finns det ju de som menar att människan är mer än bara sin kropp, alltså även en själ. Och utanför kroppen-upplevelser är ju inte helt ovanliga.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Depersonalisation) skrev 2026-02-15 10:27:47 följande:

Läs om depersonalisation. Jag har en släkting som upplevde sig vara separerad från sin kropp en längre tid, så sett att han till och från inte kände tyngden av sin kropp, och menade att han kände sig viktlös som ett vandrande spöke.Depersonalisation kan ge en sådan upplevelse.

Samtidigt finns det ju de som menar att människan är mer än bara sin kropp, alltså även en själ. Och utanför kroppen-upplevelser är ju inte helt ovanliga.

Precis så känns det!

Tusen tack för era svar.
  • Anonym (Depersonalisation)
    Anonym (Linda) skrev 2026-02-15 11:24:08 följande:
    Precis så känns det!

Tusen tack för era svar.
    Jag fick någon bok om det, ska försöka leta rätt på den och posta bild på den här. Hittade inte när jag sökte (alltså depersonalisation).
  • Anonym (P)
    Anonym (Linda) skrev 2026-02-15 09:12:33 följande:
    Känsla av att inte finnas

De sista månaderna har jag vaknat i stort sett varje morgon med en märklig och otäck känsla av att jag egentligen inte finns till. Jag känner mig bortkopplad från min kropp och kan inte riktigt kontrollera den.

Detta gör att det tar en lång stund innan jag tar mig upp ur sängen, kroppen reagerar liksom inte på min vilja. En känsla av overklighet sitter i långt fram på dagen och vissa dagar går den inte över alls.

Jag fungerar i vardagen ( vissa dagar är svårare än andra ) men det känns ofta som att jag befinner mig i en glasbubbla och egentligen inte hör ihop med omgivningen.

Finns det någon som upplevt något liknande? Hur har ni hanterat det? Kommer det att gå över?

Overklighetskänslor är det rätt många som kan uppleva. En del beskriver det som att vara i en bubbla, avskärmad från världen. Andra kan känna att det är tyngre än vanligt att röra sig. 

Ofta har de samband med pågående stress eller att en stressperiod precis har tagit slut.

Bra att du bara tar det lugnt och fortsätter med det du har tänkt att göra. 

Lugnar det sig inte med tiden så kan du söka till en psykolog. En del vårdcentraler har psykologer anställda, och man kan byta vårdcentral inom regionen som man vill. 

Har du en massa andra fysiska symtom så kanske du ska prata med en läkare i alla fall. Om det är något fysiskt som du lider av. 
  • Anonym (P)

Sedan finns det någåt som heter REM-sömnsparalys. Under drömsömnen är våra kroppsrörelser urkopplade, så att vi inte ska gå upp och gå i sömnen, eller börja leva ut drömmen fysiskt. Det är ett skydd.

Någon gång händer det att människor vaknar ur en dröm, men REM-sömnsparalysen har inte kopplat ur. Då är man vaken men kan inte röra sig. Det brukar inte vara farligt, men om det är det som du har och det fortsätter så kan du prata med en läkare på vårdcentralen.

• Anonym (Linda)

Tack för alla svar!

Svar på tråden Känsla av att inte finnas