• Anonym (Fundersamtjej)

Trekanten blev mer - funkar det?

Min grundfråga är - kan ett seriöst förhållande spira från något som började som enbart sex? särskilt när det råder ett 10års åldersskillnad .

För tre år sen bestämde sig min man och jag att efter tio års äktenskap öppna upp vårt förhållande. Vi var djupt förälskade i varandra, och kände inte att något skulle kunna splittra oss. 

Första trekanterna med en extra man var jättehärliga och både min man o jag uttryckte hur vår kärlek och kåthet växte mot varandra som följd.

Men sen kom Han, extra mannen som blev mer än bara det. Jag fortsatre älska min man, men kåtheten för extramannen växte och växte, tills att min man sa att han tyckte vi skulle pausa trekanterna ett tag. Telefonsamtalen mellan mig och extramannen var djupa och långa, en vänskap  utanför sexet växte fram.  

Jag tog upp detta med min man som gav mig tillåtelse att träffa extramannen ensam. träfadde extramannen 2 dygn i veckan, sover över etc. 

Min man och jag gled successivt ifrån varann, tills nyligen insåg vi att vi är nu bara platoniska vänner. En sorg jag alltid kommer bära med mig, att det blev så här. Inget bråk och med en kärlek o respekt kvar för honom. 

kärlek har dock växt mellan mig och extra mannen, över 2 år vi känt varandra nu och umgås som ett par. Han är dock 10 år yngre, utan barn. Medan jag har flera barn, något som han är osäker på om han kan leva med.

åter till grundfrågan, går det bygga en seriös relation på dessa premisser?

• Svar på tråden Trekanten blev mer - funkar det?
  • Anonym (Bocken)
    Anonym (m) skrev 2026-02-17 11:25:09 följande:
    Fast det var ju med mannens tillåtelse, det är inte vad "sno" betyder.
    Mannens tillåtelse var att hon skulle ha sex med en annan, inte att hon skulle lämna honom permanent.
  • Anonym (Pyrt)
    Anonym (m) skrev 2026-02-17 11:43:26 följande:
    Ja, vad vill du ha sagt med det då? Fortfarande, TS vill ha honom. Det verkar ju inte vara så att hon valde bort honom till förmån för den andre mannen.
    Vill ha honom? så har jag inte tolkat det alls. Tolkat det som om det utvecklades till något annat. De två hittade en ny lösning. Men att de inte skildes pga bråk, otrohet, att den ena slutat älska. Men att det blev den här vägen, det utvecklades till vad det är nu. 
  • Anonym (Pyrt)
    Anonym (Pyrt) skrev 2026-02-17 12:39:31 följande:
    Vill ha honom? så har jag inte tolkat det alls. Tolkat det som om det utvecklades till något annat. De två hittade en ny lösning. Men att de inte skildes pga bråk, otrohet, att den ena slutat älska. Men att det blev den här vägen, det utvecklades till vad det är nu. 
    Missuppfattade nog ditt inlägg Glad
  • Anonym (Fundersamtjej)
    Anonym (m) skrev 2026-02-17 11:29:34 följande:
    Vadå ja? TS ville väl fortsätta med sin man, hon skriver att hon önskar de fortfarande var tillsammans. Att lämna sin man för den andres skull verkar inte vara vad det handlar om här.

Jag hade gärna varit kvar med min man, men jag kunde Inte välja mellan honom och extramannen- ville ha bägge . Blev fel val hur jag än vände och vred på det när skulle behöva välja en. 

Så det blev min man som tog beslutet att gå vidare. Vi har skiljts som mycket goda vänner, umgås fortfarande, äter middag ihop som familj med barnen någon kväll i veckan. vårldens mest odramatiska skilsmässa skulle jag säga.

Med extramannen, min nya . Jag upplever inte att han har sett detta som en fjäder i hatten. Snarare har han varit förtvivlad över situationen och han känner sig skyldig mot min man. Han har bett ursäkt till honom också och förklarat att var inte så här han hade planerat det.

Jag och min nya har pratat mycket kring ska vi hålla ihop eller gå isär. men han känt samma som mig att avsluta vårt förhållande känns helt fel också.  Vi är bägge logiskt tänkande människor och vi ser hur fel allt har startat i vår relation och hur ?omaka? vi är mtp på ålder och barnsituation. Men hittar som ingen väg ut heller, för attached. 

Jag hade hoppats på höra någon solskenshistoria men Verkar tvärtom

• Anonym (Pyrt)
    Anonym (Bocken) skrev 2026-02-17 12:37:40 följande:
    Mannens tillåtelse var att hon skulle ha sex med en annan, inte att hon skulle lämna honom permanent.
    Det utvecklades till vad det är nu. Hennes man har inte blivit sviken och gått ner sig, han har dessutom hittat en ny.
  • Anonym (Pyrt)
    Anonym (Fundersamtjej) skrev 2026-02-17 12:44:13 följande:

Jag hade gärna varit kvar med min man, men jag kunde Inte välja mellan honom och extramannen- ville ha bägge . Blev fel val hur jag än vände och vred på det när skulle behöva välja en. 

Så det blev min man som tog beslutet att gå vidare. Vi har skiljts som mycket goda vänner, umgås fortfarande, äter middag ihop som familj med barnen någon kväll i veckan. vårldens mest odramatiska skilsmässa skulle jag säga.

Med extramannen, min nya . Jag upplever inte att han har sett detta som en fjäder i hatten. Snarare har han varit förtvivlad över situationen och han känner sig skyldig mot min man. Han har bett ursäkt till honom också och förklarat att var inte så här han hade planerat det.

Jag och min nya har pratat mycket kring ska vi hålla ihop eller gå isär. men han känt samma som mig att avsluta vårt förhållande känns helt fel också.  Vi är bägge logiskt tänkande människor och vi ser hur fel allt har startat i vår relation och hur ?omaka? vi är mtp på ålder och barnsituation. Men hittar som ingen väg ut heller, för attached. 

Tyvärr går det ju aldrig att bygga sin egen historia på andras. Däremot råd i hur en relation bör tas om hand och vårdas, genom handling, ord och respekt. Så även om Camilla Läckbergs relationshistoria kan ge självförtroende att våga bygga något på premissen yngre man, äldre kvinna. Så blir det svårare om det jämförs med Laila Bagge. Så bygg din egen bild och referens för vad ni kan förvänta er av varandra. Kan han flytta till dig ändå kanske. (hans mamma bor ju inte så långt bort ändå) Kan du skaffa ett barn till ändå kanske. Eller kan du stå ut med att han om ca tio år känner att barnlängtan är alldeles för stor för att ni ska kunna fortsätta tillsammans. Ni får fundera.
  • Anonym (m)
    Anonym (Bocken) skrev 2026-02-17 12:37:40 följande:
    Det har han ju visst tillåtit, han valde själv att inte fortsätta med henne.
  • Anonym (m)
    Anonym (Pyrt) skrev 2026-02-17 12:39:31 följande:
    Jo TS skriver att hon fortfarande skulle vilja att de är tillsammans, men han vill inte det.
  • Anonym (Nr 3)

Det här med trekanter är som bäddat för konflikter, både inre och yttre.

Handlar det dessutom om återkommande träffar där alla tre till en början kommer bra överens och klickar så är risken stor att någon dras med och låter sig nästan omedvetet påverkas känslomässigt och bli förälskad, vilket troligen inte är syftet från början.

Har själv gjort detta i ett tidigare förhållande men vi backade ur när vi kände att det var på väg åt fel håll.

Tyvärr tror jag att detta i länden påverkade vårt förhållande som ebbade ut något år efter att vi drog oss ur vårt menage a trois...

• Anonym (Bocken)

Kan ni inte ta in din ex-man som extrakille?
    Du skriver att du inte kunde välja mellan mannen och extrakillen, men du hade ju båda så ni hade kunnat fortsätta? 
    Eller ställdes det något ultimatum från någon, att du var tvungen att välja?
  • Ezmeraldah

Så du är lika kär i båda? Då kan du ju gå tillbaka till ditt ex om det inte håller med den nya? 

I trådstarten skriver du såhär:
    Anonym (Fundersamtjej) skrev 2026-02-15 18:05:53 följande:
    Min man och jag gled successivt ifrån varann, tills nyligen insåg vi att vi är nu bara platoniska vänner. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (m) skrev 2026-02-17 11:25:09 följande:
    Fast det var ju med mannens tillåtelse, det är inte vad "sno" betyder.
    Relationen tog slut på grund av att hon blev kär i extramannen och nu är hon ihop med honom så jo. 
  • Anonym (Fundersamtjej)
    Anonym (Bocken) skrev 2026-02-17 13:59:10 följande:
    Kan ni inte ta in din ex-man som extrakille?
    Du skriver att du inte kunde välja mellan mannen och extrakillen, men du hade ju båda så ni hade kunnat fortsätta? 
    Eller ställdes det något ultimatum från någon, att du var tvungen att välja?

Min man ville inte fortsätta, det var hela grejen. Jag hade min drömsituation i ett halvår när jag hade bägge. Men sen drog sig min man ur, men gav mig tillåtelse fortsätta träffa extramannen eftersom han tyckte det skönt att jag ?fick hjälp med min behov? . Samt att jag inte kunde välja mellan de två, ville ha dem lika mycket. 

Sen gled jag o mannen över till att vara platoniska vänner och bestämde oss för att skiljas. Vänligast skilsmässan någonsin, vi är fortfarande goda vänner och ses varje vecka med barnen. Han har träffat en ny jättefin tjej, som är mer på hans våglängd än vad jag är. 

Nu närmare 2.5år sen extramannen först kom in i bilden.  Inte haft trekant sedan första 6 månaderna. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Fundersamtjej) skrev 2026-02-17 14:23:32 följande:

Min man ville inte fortsätta, det var hela grejen. Jag hade min drömsituation i ett halvår när jag hade bägge. Men sen drog sig min man ur, men gav mig tillåtelse fortsätta träffa extramannen eftersom han tyckte det skönt att jag ?fick hjälp med min behov? . Samt att jag inte kunde välja mellan de två, ville ha dem lika mycket. 

Sen gled jag o mannen över till att vara platoniska vänner och bestämde oss för att skiljas. Vänligast skilsmässan någonsin, vi är fortfarande goda vänner och ses varje vecka med barnen. Han har träffat en ny jättefin tjej, som är mer på hans våglängd än vad jag är. 

Nu närmare 2.5år sen extramannen först kom in i bilden.  Inte haft trekant sedan första 6 månaderna. 

Hur fick ni kontakt med extramannen från början? 
  • Anonym (m)
    Ezmeraldah skrev 2026-02-17 14:10:48 följande:
    Relationen tog slut på grund av att hon blev kär i extramannen och nu är hon ihop med honom så jo. 
    Nej så står det inte att det var på grund av att hon blev kär som det tog slut. Och det spelar inte heller någon roll för vad "sno" är. "Sno" är att ta något mot dens vilja. Och så var det inte. Mannen ville inte ha TS.
Svar på tråden Trekanten blev mer - funkar det?