• oveekonomen

Kontantinsats 10% från april — hur räknar ni?

Hej!

Vi (jag och sambon) försöker räkna på att köpa vår första bostad. Med de nya reglerna i april sänks kontantinsatsen till 10% istället för 15%.

Vi kollar på en 2:a i Stockholm runt 3 mkr. Då behöver vi 300 000 kr istället för 450 000 kr ? det är rätt stor skillnad.

Men vi är osäkra på några saker:

1. Räcker 35 000 kr brutto i lön (en person) för att klara bankens KALP? Vi räknar med att de stressar runt 6-7%?
    2. Ska man vänta till april eller kan priserna hinna stiga?
    3. Har ni sparat på ISK eller sparkonto? Vi har ca 250 000 kr på sparkonto nu.

Tacksam för tips från er som köpt nyligen eller sitter i samma sits!
  • Svar på tråden Kontantinsats 10% från april — hur räknar ni?
  • Anonym (Kr)
    oveekonomen skrev 2026-02-16 12:52:30 följande:
    Kontantinsats 10% från april ? hur räknar ni?
    Hej!

Vi (jag och sambon) försöker räkna på att köpa vår första bostad. Med de nya reglerna i april sänks kontantinsatsen till 10% istället för 15%.

Vi kollar på en 2:a i Stockholm runt 3 mkr. Då behöver vi 300 000 kr istället för 450 000 kr ? det är rätt stor skillnad.

Men vi är osäkra på några saker:

1. Räcker 35 000 kr brutto i lön (en person) för att klara bankens KALP? Vi räknar med att de stressar runt 6-7%?
    2. Ska man vänta till april eller kan priserna hinna stiga?
    3. Har ni sparat på ISK eller sparkonto? Vi har ca 250 000 kr på sparkonto nu.

Tacksam för tips från er som köpt nyligen eller sitter i samma sits!
    Ni bör i alla fall se till att era sparade pengar inte ligger i volatila papper/fonder. Se till att ert sparande är i något som inte riskerar att tappa mycket värde till april
  • oveekonomen
    Bra poäng! Vi har allt på sparkonto just nu, så det sitter säkert. Hade vi haft det i ISK med indexfond hade jag nog löst ut det nu också med tanke på att vi siktar på köp i vår. Har ni köpt nyligen själva?
  • Anonym (Kr)

Länge sedan jag köpte

Gör en budget. Utgå från er kostnader idag

• Anonym (XXX)

35 tkr brutto blir 420 tkr om året. Ska du låna 2,7 mkr så blir det knappt 6,5 gånger årsinkomsten. Max är väl 5,5 gånger årsinkomsten. 

• Anonym (Kr)
    oveekonomen skrev 2026-02-16 13:07:29 följande:

Tack för tipset! Vi har börjat göra en budget. Hittade den här sidan som verkar ha kalkylatorer för precis det vi behöver ? någon som testat? forstabostaden.se

Finns mycket bra sidor men ni behöver utgå från era kostnader idag. 
    Vad lägger ni på mat, kläder, hobby, nöjen, abonnemang, bil, lån, resor mm.

Titta sen på kostnader som kommer ändras, boende, pendling

Lägg sen till kostnader för nytt boende, räntor, värme, försäkring mm

Hur stor marginal har ni då? Vad händer om någon blir långtidssjuk eller arbetslös?

Har ni planer för framtiden som kan ändra på utgifterna, t ex barn.
  • Anonym (G)

Menar du att en person har 35.000kr i bruttolön per månad och den andra personen 0 kr inkomst? 

Svar på tråden Kontantinsats 10% från april — hur räknar ni?