• Anonym (Styrke)

Någon ide att fria till en kvinna som varit förlovad 4 ggr

Har varit tillsammans med en fin kvinna i 3 år nu och jag skulle vilja att hon blir min fru. Jag skulle känna mig stolt att kalla henne för min fru. Men hon har varit förlovad minst 4 ggr tidigare och i vart och ett av dessa förhållandena är det hon som lämnat relationen eftersom det har blivit för allvarligt. Ska jag ge henne mer tid eller skicka henne till någon psykolog eller be henne gå någon kBT behandling eller nåt sånt? Jag vill inte förlora henne men jag vill även gå framåt i vårt förhållande.

• Svar på tråden Någon ide att fria till en kvinna som varit förlovad 4 ggr
  • Anonym (M.)
    Tecum skrev 2026-02-16 17:42:34 följande:
    Om hon tröttnar och lämnar samborelationer, varför skulle hon inte kunna tröttna och lämna ett äktenskap? Idag har folk inga skrupler att initiera en skilsmässa så jag ser inte ett giftermål som någon som helst garanti.
    Någon garanti finns aldrig, men då har han ju i alla fall kommit ett stort steg längre med kvinnan än tidigare karlar.
  • Mrs Moneybags

Ofta är det så när man ställer en fråga att man redan har svaret inom sig.

Du vet att hon är opålitlig och att ni med stor sannolikhet inte kommer gifta er.

Sedan kan du göra som de andra tre och välja att förlova dig ändå. Men det kommer troligtvis inte leda någon vart. 

• Mrs Moneybags

"förlovad minst fyra gånger tidigare"!! 

Hur många gånger har hon varit förlovad egentligen och varför kan du inte det rätta antalet??

Nej, bara nej. 

Skulle du vara min bror eller son skulle jag bara lämna rummet om du ens tog upp en sån här diskussion. Det är som att be om att bli lämnad. 

• Fjäril kär

Skulle du verkligen få ett ärligt ja om du ställde frågan om förlovning?  

Skulle du nöja dig med ett nej eller Skulle du börja övertala henne till att säga ja? 

• Mandel

Varför känner du att du måste gifta dig med henne?
    Älskar man varandra kan man leva tillsammans utan äktenskap och bor man tillsammans kan man ta juridisk hjälp och skriva vattentäta testamenten osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Grabb)

Givet att du skriver att hon varit förlovad minst 4 gånger, och att hon varje gång varit den som avslutat relationen pga att det blivit för allvarligt...

Så utgår jag från att ni har pratat förlovning(ar), giftermål, relationer, kanske även smått kring tidigare relationer...

Vidare så framgår inte heller ålder på er, vilket kan ha en viss betydelse...

För somliga så är en förlovning ingen stor grej. Somliga kanske se det som en gest, ett "statement". För andra så är det en stor sak, för andra så är det ett tydligt steg mot ett giftermål (vilket är den traditionella innebörden av en förlovning, trolovning).

Samtidigt, en förlovning eller ett giftermål ger inga garantier för en livslång relation. Inga som helst (!).

Vill du gifta dig med denna kvinna, då är det väl bara att fria (!). Sen så får du ta det därifrån. Kanske säger hon ja, kanske säger hon nej. Kanske blir hon glad, kanske blir hon "rädd" och lägger benen på ryggen...

• KimLinnefeldt
    Mandel skrev 2026-02-17 12:20:39 följande:

Varför känner du att du måste gifta dig med henne?
    Älskar man varandra kan man leva tillsammans utan äktenskap och bor man tillsammans kan man ta juridisk hjälp och skriva vattentäta testamenten osv.

Ja, eller så gifter man sig helt enkelt. Då löser det alla juridiska frågor, utan advokatkosstnader. 

Dessutom får hela världen veta att man har valt varandra, det ger (mig) en starkare känsla av samhörighet, som är mindre lätt att bryta än om man bara bor ihop.
  • Anonym (Jens)
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-18 11:00:17 följande:
    Ja, eller så gifter man sig helt enkelt. Då löser det alla juridiska frågor, utan advokatkosstnader. 

Dessutom får hela världen veta att man har valt varandra, det ger (mig) en starkare känsla av samhörighet, som är mindre lätt att bryta än om man bara bor ihop.
    Och kanske är det exakt detta som Ts tjej INTE vill ha och därav kraschade förlovningar.... 
  • Anonym (Jens)

Det har inte slagit dig att hon faktiskt inte vill vara varken förlovad eller gift? 

Hon kanske vill ha sin frihet som ett ringlöst förhållande är för henne. Hon kanske inte vill ha ett fast förhållande alls?  

• KimLinnefeldt
    Anonym (Jens) skrev 2026-02-18 11:10:01 följande:

Det har inte slagit dig att hon faktiskt inte vill vara varken förlovad eller gift? 

Hon kanske vill ha sin frihet som ett ringlöst förhållande är för henne. Hon kanske inte vill ha ett fast förhållande alls?  

Nu handlar det om bådas lycka och livsval, inte bara hennes. Om hon älskar honom och vill att de ska fortsätta tillsammans så måste de hitta en formel som funkar för båda.
  • Anonym
    KimLinnefeldt skrev 2026-02-18 11:13:50 följande:
    Nu handlar det om bådas lycka och livsval, inte bara hennes. Om hon älskar honom och vill att de ska fortsätta tillsammans så måste de hitta en formel som funkar för båda.
    Skulle min partner ha som krav att vi skulle gifta oss så skulle jag mot min innersta vilja, lämna honom.
    Förlovning skulle jag kunna tänka mig, men inte äktenskap.
  • Anonym (Jens)
    Nä man måste ingenting.  .man måste inte ens bo ihop. 
  • Fjäril kär
    Varför är hans känslor viktigare än hennes?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Jens) skrev 2026-02-18 11:10:01 följande:

Men varför tackar hon då ja till att gifta sig 4+ gånger...det är ju något som inte stämmer med damen i fråga. 
  • Anonym (Jens)
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-18 16:01:30 följande:
    Men varför tackar hon då ja till att gifta sig 4+ gånger...det är ju något som inte stämmer med damen i fråga. 
    Spontant tänker jag att hon kanske inte riktigt mår så bra.. ett spontant ja just där och då kan låta fanatiskt men när man fått tänka ett tag kanske man  ångrar sig. Kanske inte riktigt var schyssta killar heller...  
    Känns lite ADHD typ...    

Ja jag spekulerar men jag tänker högt och svarar på frågan
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Jens) skrev 2026-02-18 17:18:15 följande:
    Spontant tänker jag att hon kanske inte riktigt mår så bra.. ett spontant ja just där och då kan låta fanatiskt men när man fått tänka ett tag kanske man  ångrar sig. Kanske inte riktigt var schyssta killar heller...  
    Känns lite ADHD typ...    

Ja jag spekulerar men jag tänker högt och svarar på frågan
    * Fantastiskt....  (inte fanatiska) 
  • Fjäril kär
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-18 16:01:30 följande:
    Fast gifta sig har vi aldrig fått veta.   
    En förlovning måste inte betyda giftermål.  Sällan det gör det numera. 

Förlovar man sig 4 gånger så känns äktenskap inte särskilt aktuellt 
Svar på tråden Någon ide att fria till en kvinna som varit förlovad 4 ggr