Flicknamn?
Tips på flicknamn,.gärna med skandinaviskt ursprung?
Tack på förhand!!
Tips på flicknamn,.gärna med skandinaviskt ursprung?
Tack på förhand!!
Då har vi ju först och främst de fornnordiska, t.ex.:
Sigrid
Sigrun
Tora
Torun
Tordis
Gunborg
Gudrun
Disa
Saga
Borghild
Brynhild
Signhild
Ingrid
Astrid...
...och sedan har vi de svenska namnformerna av bibliska och andra (t.ex. persiska, gammalgrekiska,gammal romerska, bibliska, franska, tyska) namn som importerades för så länge sedan, att de upplevs som helt svenska. T.ex.:
Josefin
Caroline
Charlotte
Eleanore
Margareta
Magdalena
Catharina
Christina
Elisabeth
Diana
Chloe
Phoebe
Daphne
Anna
Sara
Hanna
Maria
Helena
Fredrika
Claudia
Camilla
Isabella...
Samt en de enkla, rara smeknamn av dessa, som numera räknas som fullt ut riktiga svenska namn:
Elin
Ellinor
Malin
Margit
Marit
Lisbet
Stina
Lotte
Ellen...
Freja
Juni
Idun
Tyra
Astrid
Liv
Alva
Embla
Ingrid
Märta
Elsa
Ronja
Sigrid
Linnea
Asta
Ebba
Signe
My
Hedda
Lykke
Majken
Eira
Lovis
Lovisa
Malva
Svea
Alma.
Några fler:
Sofia/Sofie/Sophie
Lovisa/Louisa/Louise
Marie
Charlotta/Charlotte
Fredrika
Erika
Liv
Unn
Ylva
Livia
Silvia
Julia
Junia
Hilda
Alvhild/Elfhild
Gunilla
Beatrice
Kanske dags för dubbelnamnen att komma tillbaka också?
Ann-Marie
Ann-Louise
Ann-Sofie
Marie-Louise
Marie-Charlotte
Marie-Amelie
Charlotte-Amelie
Många tycker att dubbelnamnen med -li är söta och flickaktiga, och de låter också automatiskt väldigt nordiska:
Saga-li
Ylva-li
Tora-li
Jonna-li
Lykke-li
Några fler:
Sofia/Sofie/Sophie
Lovisa/Louisa/Louise
Marie
Charlotta/Charlotte
Fredrika
Erika
Liv
Unn
Ylva
Livia
Silvia
Julia
Junia
Hilda
Alvhild/Elfhild
Gunilla
Beatrice
Kanske dags för dubbelnamnen att komma tillbaka också?
Ann-Marie
Ann-Louise
Ann-Sofie
Marie-Louise
Marie-Charlotte
Marie-Amelie
Charlotte-Amelie
Många tycker att dubbelnamnen med -li är söta och flickaktiga, och de låter också automatiskt väldigt nordiska:
Saga-li
Ylva-li
Tora-li
Jonna-li
Lykke-li
Lumi ska min dotter i magen heta. Ett gammalt finskt namn som betyder snö. Vi kommer uttala det "Lumi"i" med långt u, och inte Lomi som det uttalas på finska. ❄️
Stort tack för alla förslag också!!
Som ensamstående har jag knappt hunnit med något så att svara har inte hunnits med. Jag har fortfarande inte bestämt namn!!@ 3 månader har nu passerat!!!
Jag har inte hittat något nordiskt som känns rätt.
Jag var först inne på Emma, då jag tänkte att det inte är populärt längre. Men så insåg jag att det förstås ändå är vanligt totalt sett i samhället... Så jag vet inte hur jag ska tänka där.
Det är också nummer 1 just nu i Danmark och nummer 2 sen flera år i USA, vilket gör att det totalt sett lämna lite väl vanligt...
Jag gillar E namn och har också funderat på Emilia... mjukt som Emma... vi har det i släkten också vilket känns lite kul, även om det är en äldre släkting som jag inte kände och inte har hört något om så att säga...
Livia funderade jag på länge.. Eftersom jag gillar Liv men tycker det är lite kort... Men Livia tar emot på något sätt.. tror att jag vill ha ett namn som är mer etablerat i Sverige...
Kom å tänka på Julia nyligen. Det passar bra ihop till mitt efternamn tycker jag...
Jag ser egentligen ingen nackdel med Julia... tycker det är fint, låter feminint, inte så vanligt idag men har visserligen också varit vanligt och legat högt upp top listor fram till ca 10 år sedan....
En nackdel med jula är möjligen att jag inte tycker om hur det låter på spanska... J uttalas mer sch, så det låter mer hårt. Jag har alltid velat flytta utomlands och har bott i Spanien två gånger kortvarigt, samt har nog möjlighet att få jobb i Spanien inom mitt yrke, så det är inte så långsökt som det låter.
Pga att jag vill bo utomlands på sikt är det viktigt att namnet är lätt att förstå hur det ska uttalas på engelska, så därför funkar Emma, Emilia och Julia bra. Och även Livia förstås.
Hjälp hur ska jag tänka !!