• Anonym (mango)

Är folk strateger på dejtingappar?

Hej, jag har hört att många killar skickar likes på Hinge, bara för att få upp sin rating i algoritmen. Stämmer det?
    Jag har tex märkt att ovanligt många killar som är typ 15 år yngre än jag har lajkat mig. Handlar det om milf-fantasier eller bara att jag är en sådan "random like"?
    Vidare: jag har över 50 svepningar och hinner inte ens gå igenom dem. Det är därför jag frågar. För jag är liksom inte särskilt snygg, och ganska dålig på att ta bilder. Så jag funderar på om detta är vanligt för andra kvinnor? (Kvinnor, svara gärna!). Och hur män funkar på appar? 
    Jag kommer ju omöjligt veta om liken är genuin eller inte innan jag träffat personen, men jag funderar ändå på hur "kallt" det är där ute. Om man bara är en del av någons strategi så att säga.

• Svar på tråden Är folk strateger på dejtingappar?
  • Anonym (mango)
    Anonym (Hello!) skrev 2026-02-17 11:18:03 följande:
    Vakna vännen. 

Dejtingappar handlar bara om sex. 

De är dessutom designade för att man inte ska hitta någon, för då lämnar man appen. 

Men om du vill ha sex med många olika är dejtingappar ditt bästa val. 
    Hm jag är faktiskt inte säker, även om det för många handlar om det.
  • Anonym (mango)
    Anonym (Mannen) skrev 2026-02-17 10:48:33 följande:

Kille här. När jag var singel svajpade jag på allt inom 20 års åldersspann, mer eller mindre oavsett hur de såg ut etc. Enda sättet att få kontakt med någon som "vanlig" kille. Man skickar 100 meddelande och kanske får 2 tillbaka.

Lade flera timmar om dagen på detta, och fick till slut ligga med ett gäng tjejer, och hittade sedan min nuvarande fru. Så det funkade till sist men det krävdes väääldigt många likes/meddelanden/flirtar etc

Jag förstår. Men när du svajpade på den mängden, fanns det inget där som attraherade dig? Tex nåt i presentationen? För även om man mängdsvajpar behöver man ju inte välja ett träsktroll?
  • Anonym (mango)
    Anonym (Jessica) skrev 2026-02-17 10:15:51 följande:

Det här har diskuterats i åratal 

Män swipar på allt för stt ens ha en mikroskopisk chans att få en match ... 

Jag hade en period ingen profilbild och nog fan fick jag matchningar och swipar ändå av bra tre rader text.    

OMG så tragiskt hahaha Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (mango) skrev 2026-02-17 12:37:30 följande:
    Ja, den tanken har jag också tänkt. Att man (vi) ger respons.
    Klart att det är så!

Om man t.ex. som 30-årig kille raggar på en 50-taggare så är det knappast för att bilda familj och stadga sig. Nej, man vill ha ett tacksamt ligg medan man letar sin livskamrat.

Behöver inte vara fel på något sätt, har gjort det själv och alla var nöjda.
  • Anonym (mango)
    Anonym (AB) skrev 2026-02-17 10:44:12 följande:
    Njae... för väldigt många killar är det nog i slutändan sex som det ofta handlar om, men desperationen är nog för att det är mycket svårare för killar att få likes än vad det är för tjejer... så många killar tenderar därför att swipa höger på precis allt och alla som kan tänkas vara av kvinnligt kön.

Det är liksom inte något du behöver fundera djupare på när det gäller dig själv som person, utseende eller ålder... det bara är som det är.
    Förstår. Ja det är nog som du säger trots allt. 

Men om man i konversationen har kemi, är det liksom fake det också? Kan man lika gärna bli avmatchad dagen efter? Liksom, finns det något man kan gå på innan man träffas?
  • Anonym (mango)
    Anonym (Mannen) skrev 2026-02-17 12:40:17 följande:
    Klart att det är så!

Om man t.ex. som 30-årig kille raggar på en 50-taggare så är det knappast för att bilda familj och stadga sig. Nej, man vill ha ett tacksamt ligg medan man letar sin livskamrat.

Behöver inte vara fel på något sätt, har gjort det själv och alla var nöjda.
    Ja så länge det är en win-win!

Men liksom, var det bara ETT ligg? Gav mötet med 50-åringen dig något mer? Träffades ni fler ggr? Var hon ändå fräsch? Eller var det typ "där är en människa som verkar duscha ibland med ett hål"? Känns så cyniskt!
  • Anonym (mango)
    Ezmeraldah skrev 2026-02-17 10:20:07 följande:

Flera män har sagt till mig att "som kille sveper man höger på allt och hoppas att nån gillar tillbaka". 

Nej, en "lajk" behöver nog inte vara "genuin", skulle jag tro. 

Nej det har verkligen framkommit i denna tråd haha
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (mango) skrev 2026-02-17 12:41:40 följande:

Men om man i konversationen har kemi, är det liksom fake det också? Kan man lika gärna bli avmatchad dagen efter? Liksom, finns det något man kan gå på innan man träffas?
    Man kan ha kemi med flera och ja man kan bli avmatchad mitt i en konversation där man redan bestämt träff - för att personen kanske känt mer med någon annann eller fanns på närmare avstånd eller på annat sätt passar bättre... 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (mango) skrev 2026-02-17 12:43:37 följande:

Men liksom, var det bara ETT ligg? Gav mötet med 50-åringen dig något mer? Träffades ni fler ggr? Var hon ändå fräsch? Eller var det typ "där är en människa som verkar duscha ibland med ett hål"? Känns så cyniskt!
    Jag som kvinna har gjort precis så..

Träffat några för endast ligg. Dom var snygga, läckra  och liggbara. Men fan inget jag skulle presentera för mina föräldrar. 
  • Anonym (AB)

Jag är själv kille, så har lite svårt att svara på detta förutom från min synvinkel.

Min upplevelse var lite annorlunda, och då var det Tinder för 4 år sedan.
    Jag la aldrig upp någon beskrivning eller så, endast tre olika bilder på mig själv, för att jag skulle testa dessa appar för första gången.
    Jag fick hur mycket likes som helst från kvinnor, hade många fina konversationer och träffade en del av dem tills jag till slut träffade rätt. Där och då trodde jag att det var tjejer som var desperata. :)

Jag har senare förstått att mitt scenario inte är det vanliga när killar annonserar. Det diskuteras väldigt mycket om detta både här på FL och andra forum, och jag har fått höra mycket berättat från mina bonusdöttrar om hur desperata dem flesta killar är.

Jag tror inte riktigt på äkta kemi via endast chattande. Känns det äkta och bra, är det lika bra att pratas vid över telefonen så snart som möjligt. Känns det också bra, är det dags för en IRL-träff för att känna av kemin på riktigt. Allt detta förstås under förutsättning att det är något mer långvarigt du strävar efter... ska man bara ligga så kanske det inte krävs så himla mycket. :)

Avmatchad dagen efter? Alltså... folk letar ju runt hela tiden, och hittar någon. Då är det kanske inte lika intressant att fortsätta att prata med de man endast har haft ytlig kontakt med. När jag träffade rätt så tog jag upp det med och förklarade för dem jag hade fått ordentlig kontakt med.... tyckte att det kändes mest schysst. Annars kan jag tänka mig att det är rätt så vanligt med folk som bara ghostar eller avmatchar utan förklaring, och är nog en del av swipe-fenomenet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (mango) skrev 2026-02-17 12:43:37 följande:

Det var ett några (3st) ligg, men bara en per person. 
    Alla var fräscha, helt klart. När jag väl hade tömt i en så tappade jag intresset helt, och började jaga nästa. Är rätt vanligt bland killar, har flera kompisar som gör/gjort samma sak. Det är jakten som är grejen, och att få ligga med många tjejer. Rent biologiskt är det ju självklart att man som hane ska betäcka så många honom som möjligt. 

Parallellt med detta letar man efter sin livs kärlek, som är en helt annan grej.
  • Ezmeraldah
    De säger nog vadsomhelst för att få vad de vill ha. De vill nog träffa en även om de tycker att man är ful, tråkig och dum i huvudet. 
  • Anonym (…)
    Anonym (Mannen) skrev 2026-02-17 13:54:41 följande:
    Det var ett några (3st) ligg, men bara en per person. 
    Alla var fräscha, helt klart. När jag väl hade tömt i en så tappade jag intresset helt, och började jaga nästa. Är rätt vanligt bland killar, har flera kompisar som gör/gjort samma sak. Det är jakten som är grejen, och att få ligga med många tjejer. Rent biologiskt är det ju självklart att man som hane ska betäcka så många honom som möjligt. 

Parallellt med detta letar man efter sin livs kärlek, som är en helt annan grej.
    Kvar på apstadiet alltså..
Svar på tråden Är folk strateger på dejtingappar?