• En glad tjej

Vad är detta för skruttforum där man hela tiden blir påhoppad om man mår bra?

Ja, jag har märkt att folk här generellt sett verkar vara väldigt bittra. Varför? Jo, så fort någon skriver något positivt om sin partner får denne tummen ner samt en massa kommentarer om att det minsann är slibbigt om en manlig partner vill ha närhet. Likaså har mannen ett kontrollbehov om han uppvaktar sin kvinnliga partner med presenter.

Det finns även många som skriver att män bara vill ha sex och inget annat i ett förhållande. Hur hade det varit om ni höjt blicken lite och faktiskt insett att det finns många bra män som inte bara tänker med det lilla huvudet utan även det större? 

• Svar på tråden Vad är detta för skruttforum där man hela tiden blir påhoppad om man mår bra?
  • Anonym (a)
    En glad tjej skrev 2026-02-18 15:56:31 följande:
    Jag själv blir glad när jag läser inlägg där den ena partnern framhäver den andra. Det får mig att känna hopp för mänskligheten. 

Ja, på ens egna sociala medier på valentines är det förväntat. Även i andra fall är jag helt obrydd av folks kärleksförklaringar men nu pratar vi om ett specifikt inlägg. Man är inte anti kärlek för att man är anti några inlägg.

Vi tolkar det inlägget och dess poäng väldigt olika. Jag förstår nedåtrösterna fastän jag inte bidragit till dom.

• Anonym (a)
    Goneril skrev 2026-02-18 14:10:23 följande:
    Så är det förstås. Jag är en som ideligen blir påhoppad såsom varande "mästrande". Efter ett långt bankliv brukar jag ha synpunkter på ekonomi då många i detta forum är helt renons på kunskap och därför hamnar i de märkligaste situationer.                                                                                            
    Dina mästrande och nedlåtande inlägg är i helt andra typer av trådar än nämnt här. 
  • Anonym (Uttryckssätt)
    Goneril skrev 2026-02-18 16:46:48 följande:
    Nej, varför lägga sig i. Brukar du heller inte ta tag i någon som är på väg att bli överkörd? Du gör nog det, hoppas jag, som en ren reflexrörelse. På samma sätt reagerar jag när någon tänker sig att bli särbo med någon svårt skuldsatt. Vansinnigt, glad om någon lyssnar på mig. 
    Tror det handlar mer om att du ibland uttrycker dig väldigt nedlåtande, även om du har rätt i sak.
    Du verkar också vilja uttrycka dig på ett nedlåtande sätt eftersom du tidigare, efter påpekande, har skrivit att det är meningen att det ska tolkas så, för om du hade velat uttrycka dig på ett annat sätt så hade du haft kunskapen att göra det, eller något i den stilen.
    Alltså så vill du trycka ner andra med mening och inte bara att det råkar bli en dålig formulering, utan du njuter nog lite av att ha säga saker som får andra att må dåligt. Därav möjliga nedåttummar. Liksom andra som beter sig bitchigt kan få.
  • Tecum
    Anonym (Kri) skrev 2026-02-18 18:34:54 följande:

Att skriva att man har det bra är lite som att konstatera att man är snygg. Det är inget fel i sig att känna så men samtidigt genererar det inte heller mycket till diskussion utan låter mer som att man vill hävda sig och i smyg söker egobekräftelse. 

Att ta upp problem och ev. lösningar på dessa är vad som ger oss medlemmar bränsle för att tänka och diskutera. Om man redan har allt på det torra så finns det ingen mening i att påpeka det. Såvida man inte har några konkreta tips till andra medlemmar om hur också de kan få ett bättre liv då förstås. 

Det ligger lite i det du säger, men samtidigt kan goda exempel vara uppmuntrande. T ex gnälls det ofta på dejtingappar, ändå är det numera det vanligaste sättet att träffa en partner. Så vad är fel om någon skriver att de lyckats hitta sitt livs kärlek där?
  • Anonym (Erfarenheter)
    En glad tjej skrev 2026-02-17 12:18:50 följande:
    Vad är detta för skruttforum där man hela tiden blir påhoppad om man mår bra?

Ja, jag har märkt att folk här generellt sett verkar vara väldigt bittra. Varför? Jo, så fort någon skriver något positivt om sin partner får denne tummen ner samt en massa kommentarer om att det minsann är slibbigt om en manlig partner vill ha närhet. Likaså har mannen ett kontrollbehov om han uppvaktar sin kvinnliga partner med presenter.

Det finns även många som skriver att män bara vill ha sex och inget annat i ett förhållande. Hur hade det varit om ni höjt blicken lite och faktiskt insett att det finns många bra män som inte bara tänker med det lilla huvudet utan även det större? 

Det har nog med våra olika erfarenheter att göra. Själv har jag mest bara dåliga erfarenheter av män som ska "bedyra" sin kärlek men ändå betyder den ingenting när mannen börjar känna sig bekväm i ett förhållande. Män snackar helt enkelt mycket men håller väldigt lite. Därför har jag med tiden fått avsmak för "närhetstörstande" män, särskilt som det allt som oftast går ut på att närheten alltid ska leda till sex och att de försöker binda kvinnan till sig. Då är det bättre att leva ett liv där man tar sig "lösnummer" så kan man få sexet utan att det behöver vara känslor inblandat, eller som för många mäns fel, fejkade känslor.
  • Anonym (Ruter dam)
    Goneril skrev 2026-02-18 14:10:23 följande:
    Så är det förstås. Jag är en som ideligen blir påhoppad såsom varande "mästrande". Efter ett långt bankliv brukar jag ha synpunkter på ekonomi då många i detta forum är helt renons på kunskap och därför hamnar i de märkligaste situationer.                                                                                                                                                        Här finns kvinnor som hänger ihop med snubbar med Kfm i hälarna och som tycker att det gör väl ingenting så länge man bara är särbo. Tålmodigt förklarar jag då att det inte är nån bra idé. Folk kollar heller inte presumtiva partners ekonomi, och ve och fasa, lämnar ut koder till sambon, "vi älskar ju varann".                                                                                                                                Sen kommer inlägg om särkullbarn, enskild egendom och bodelning, där bir det ofta nedåt-tummar. När jag påpekar att det är riskfyllt att flytta ihop med någon som flyr undan "Kronkalle" eftersom de egna ägodelarna då är i farozonen, då kan det också bli en tumme, nedåt.
    Nu är det ju möjligt att både vara mästrande och ha rätt.

Ditt budskap är det inget fel på men du framför det inte alltid så trevligt.
    (jag lider ofta av samma fel själv om jag inte håller in mig)
  • Anonym (Kri)
    Tecum skrev 2026-02-19 20:20:17 följande:
    Det ligger lite i det du säger, men samtidigt kan goda exempel vara uppmuntrande. T ex gnälls det ofta på dejtingappar, ändå är det numera det vanligaste sättet att träffa en partner. Så vad är fel om någon skriver att de lyckats hitta sitt livs kärlek där?
    Om det verkligen handlar om att vägleda folk och ge tips så visst. Men att bara skriva om hur lyckad man är med sitt lyckade liv med lyckad partner - då kan det lätt tolkas som meningslöst egohävdande och skryt. Vilket det troligtvis också är. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Ruter dam) skrev 2026-02-20 07:32:48 följande:
    Nu är det ju möjligt att både vara mästrande och ha rätt.

Ditt budskap är det inget fel på men du framför det inte alltid så trevligt.
    (jag lider ofta av samma fel själv om jag inte håller in mig)
    Nu är det som sagt inte i denna tråd som kritiken faktiskt gäller.
  • Anonym (a)
    Anonym (a) skrev 2026-02-20 22:38:11 följande:
    Nu är det som sagt inte i denna tråd som kritiken faktiskt gäller.
    Till största del då.
  • Anonym (Mynta)
    Anonym (Kri) skrev 2026-02-18 18:34:54 följande:

Att skriva att man har det bra är lite som att konstatera att man är snygg. Det är inget fel i sig att känna så men samtidigt genererar det inte heller mycket till diskussion utan låter mer som att man vill hävda sig och i smyg söker egobekräftelse. 

Att ta upp problem och ev. lösningar på dessa är vad som ger oss medlemmar bränsle för att tänka och diskutera. Om man redan har allt på det torra så finns det ingen mening i att påpeka det. Såvida man inte har några konkreta tips till andra medlemmar om hur också de kan få ett bättre liv då förstås. 

En personifiering av jantelagen. Lite omformulerad, Du ska inte komma här och påstå att man kan ha det bra.

Jag tror kanske att det borde finnas ett speciellt forum för de bittra. Det går liksom inte att resonera med dem. De har sin uppfattning klar för sig, och det är, att allt är fördjävligt och att man själv inte har något eget ansvar utan allt liksom bara händer.

Att ha förmånen att kunna träffa på andra bittra här på FL är fantastiskt för dem. Då kan de tillsammans odla sin bitterhet och känna sig starka.  Jag tror att bästa sättet är att inte låta dem styra konversationerna. Helt enkel strunta i svara på deras inlägg. Så ser jag som normal lycklig i alla fall på det
  • Anonym (a)

Mynta: Du glömde ditt befängda inlägg till mig va? Gulligt. Inte bitter utan verkligen inte naiv som många här, det där med att tro på vad som helst folk skriver... Eller vänta jag lyssnade ju på dig lite. My bad.

• Anonym (Kri)
    Anonym (Mynta) skrev 2026-02-20 23:47:48 följande:
    En personifiering av jantelagen. Lite omformulerad, Du ska inte komma här och påstå att man kan ha det bra.

Jag tror kanske att det borde finnas ett speciellt forum för de bittra. Det går liksom inte att resonera med dem. De har sin uppfattning klar för sig, och det är, att allt är fördjävligt och att man själv inte har något eget ansvar utan allt liksom bara händer.

Att ha förmånen att kunna träffa på andra bittra här på FL är fantastiskt för dem. Då kan de tillsammans odla sin bitterhet och känna sig starka.  Jag tror att bästa sättet är att inte låta dem styra konversationerna. Helt enkel strunta i svara på deras inlägg. Så ser jag som normal lycklig i alla fall på det
    Tror att du behöver läsa om mitt första inlägg och detta ganska noggrant då du totalt missat poängen jag lade fram. Det handlar inte om någon jantelag.
Svar på tråden Vad är detta för skruttforum där man hela tiden blir påhoppad om man mår bra?