• Anonym (S)

Hur många vänner har ni?

Har aldrig riktigt haft vänner, bara när man gick i grundskolan. Jag var utsatt för mobbing så tillit till människor sedan dess brast och har aldrig kunnat bilda vänskaper. Idag har jag en vän jag umgås väldigt sällan med och min partner. Jag umgås däremot mycket med min familj och ser mina syskon som bästa vänner. 

Men jag undrar hur vanligt är det att ha få vänner eller inga vänner alls?

Det är något som jag saknat, ända sedan jag var barn. Förstår själv att mycket beror på min barndom och hur mobbning kan påverka ens tillit människor. Jag känner många personer runtomkring mig men ser dom inte som mina vänner då men inte umgås, men insett att jag har otroligt svårt att skapa en djupare kontakt med andra

• Svar på tråden Hur många vänner har ni?
  • Anonym (S)
    Anonym (Har gett upp om vänner) skrev 2026-02-18 13:00:36 följande:
    Precis så! Mycket av problemet förr var egentligen inte att jag längtade efter vänner i sig, för det gjorde jag inte så mycket, jag har som sagt alltid kunnat underhålla mig själv. Utan det handlade mer om SKAMMEN att inte ha vänner. På måndag morgon gick ofta frågan laget runt på jobbet: alla skulle berätta vad de gjort under helgen. Och då hade jag inget att berätta, utan måste välja mellan att säga sanningen och ljuga ihop några vänner som jag varit på klubb med. Med risken för följdfrågor, intrassling i lögner, rodnad, insikten att arbetskamraterna förmodligen förstod att jag ljög... (Fast det kanske flera av de andra gjorde också, har jag tänkt senare.)

Eller när en av mina arbetskamrater fick en massa buketter uppsända till arbetsplatsen på Alla hjärtans dag, och jag inte fick någon (det här var inte i Sverige, utan i ett land där det är vanligt att man skickar buketter till folks arbetsplatser). Eller när min födelsedag glömdes bort, i samma veva som  nämnda arbetskamrat också fyllde år, och berättade att hon hade så många vänner att hon inte kunde fira med alla samtidigt, utan måste dela upp dem i grupper och fira olika dagar. DET gjorde ont. (Fast idag undrar jag om det var sant. Hon kanske själv skickade upp de där blomsterarrangemangen under olika falska mansnamn, och hon kanske inte hade någon att fira sin födelsedag med hon heller?)

...men när man väl fått sin familj, så blir de ett "alibi". Det skulle verka mer konstigt om man sprang ute med vänner då, och lämnade pappan med barnen hemma. Eller bjöd in en massa folk på spritfest. Även när barnen är vuxna är det lite status att berätta att man umgåtts med dem i helgen, det anses gulligt. Men när man själv var den unga, så var det skamligt att inte ha haft några andra än sina föräldrar att umgås med på helgen. Eller det kändes så i alla fall. 
    Jag känner igen mig så i detta!! Känner också en skam över det och speciellt när ett sådant samtalsämne kommer upp som t.ex födelsedagar eller vad man gjort under helger, semester osv så blir det jobbigt. 
  • Eurydike 87
    Anonym (Har gett upp om vänner) skrev 2026-02-18 09:21:38 följande:
    Ja, en brevvänskap kan mycket väl bli den längsta vänskapen i livet! Jag tror som sagt att det beror på också, att man kan idealisera den andra på ett sätt som inte går ojm man träffas hela tiden, och ser den verkliga personen. Och när man skriver breven, så har båda mycket längre tid på sig att formulera sig och tänka sig för... så man inte skriver något sårande eller lämnar ut något olämpligt om sig själv. Vilket lätt kan ske IRL, särskilt efter en delad vinflaska...
    Så kan det absolut vara! Intressant tanke att man lättare kan idealisera någon som man inte träffar hela tiden. Även när det gäller blyghet kan det säkert vara en fördel, då det blir lättare att kunna berätta privata saker utan att behöva ha ögonkontakt, precis som det motsatta, att inte lämna ut sig för mycket. Att dessutom hinna formulera sig ordentligt är ju också en fördel! Exakt! Vin har gärna den effekten 😅
  • Anonym (M)

Jag blev brutalt mobbad hela grundskolan men jag har jobbat mycket med mig själv efter det. 

Jag har fem vänner som jag räknar som nära. Jag vet inte hur jag hade klarat mig utan dem. Jag har varit med om flera svåra händelser i livet och de har alltid funnits där. 

Jag tror att du behöver ta itu med dina tillitsproblem, annars är det svårt att få vänner. Vänskap bygger mycket på att våga vara sårbar tillsammans med någon. 

• Anonym (Karlalfred)

Jag är 71 och har några få manliga nära vänner. Vi är tre ibland fyra gubbar som är ute och går ett par dagar i veckan, och pratar om vårt privatliv, om politik och annat. 

Jag är med i en mansgrupp också, där vi är sex män. Vi pratar också om det privata, om kärlek, om fruar, om pappor och mammor och våra barn. Jag betraktar dem som "nära bekanta" åtminstone. Om jag krisade och behövde hjälp skulle jag kunna ringa någon av dem.

Sen har jag ytligt umgänge med ganska många, via föreningsliv framför allt. 

Det vore fint att ha någon nära kvinnlig vän också, men det är lite känsligt när båda är gifta, eller den ena. Blir lätt en laddning.

Viktigt att ha någon eller några nära vänner som man känner är trofasta och lojala. Och att man själv är en bra vän.

• Anonym (social kameleont)

Lite beroende på min dagsform och hur bra folk är på att höra av sig skulle jag säga mellan 3-7 vänner.

Mitt tanketest för vänskap är om man kan tala om sin personliga ångest, sex, politik och religion och att båda sidor visar intresse och hör av sig och inte bara den ena.

Utan de komponenterna tycker inte jag man är nära. 

• Anonym (????)

Vad är det svåraste för er när det kommer till att skaffa vänner? Är det att få kontakt? Att väcka intresse hos andra eller att utveckla ytliga relationer?

• Tecum

Min fru är min bästa vän och vi har några gemensamma vänner, andra par. men ingen så nära att man kan prata om känsliga privatsaker. Sen har jag några kvinnliga vänner på distans.

Jag känner inte att jag saknar vänner, jag har familj och det är viktigast. Jag blev också mobbad i skolan och hade bara enstaka vänner i ungdomen.

• Anonym (Karlalfred)
    Tecum skrev 2026-02-21 12:48:23 följande:

Min fru är min bästa vän och vi har några gemensamma vänner, andra par. men ingen så nära att man kan prata om känsliga privatsaker. Sen har jag några kvinnliga vänner på distans.

Jag känner inte att jag saknar vänner, jag har familj och det är viktigast. Jag blev också mobbad i skolan och hade bara enstaka vänner i ungdomen.

Du känner aldrig att du belastar din fru med alltför mycket bekräftelsebehov? Jag tror att kvinnor ofta saknar att deras män har nära relationer, manliga vänner, utanför äktenskapet.
  • Anonym (Karlalfred)
    Anonym (????) skrev 2026-02-21 12:32:31 följande:

Vad är det svåraste för er när det kommer till att skaffa vänner? Är det att få kontakt? Att väcka intresse hos andra eller att utveckla ytliga relationer?

Det är nog steget att fördjupa en bekantskap till vänskap. Man brukar väl känna om den andre är intresserad av att få mer och djupare kontakt. Jag har ganska nyligen börjar umgås mer med en ytligt bekant, det har visat sig att vi har gemensamma intressen och har kul ihop. 
  • Tecum
    Anonym (Karlalfred) skrev 2026-02-22 15:33:06 följande:
    Du känner aldrig att du belastar din fru med alltför mycket bekräftelsebehov? Jag tror att kvinnor ofta saknar att deras män har nära relationer, manliga vänner, utanför äktenskapet.
    Jag har tänkt på det, hon har sitt eget liv som jag inte står i vägen för. Men hon har inte heller några vänner, de vi har är gemensamma. Däremot har hon sitt föreningsliv, något som jag lämnat. När vi bägge är hemma sysslar vi ofta var och en med sitt. Men är noga med att göra saker tillsammans regelbundet.

Jag tror att det är minst lika vanligt att kvinnor tycker att deras män tillbringar för mycket tid med egna vänner och dito intressen, att de känner sig åsidosatta.
  • Anonym (Har gett upp om vänner)

Fast jag är nöjd idag med bara familjen, nätvänner och ett par brevvänner, som sagt, så kan jag fortfarande känna en grämelse över att jag inte hade några vänner som ung, för jag missade så mycket där som jag inte kunde göra ensam. Jag satt ju bara med mina föräldrar och senare i min egen lägenhet (och även då åkte jag ofta "hem" på helgerna). 

Fast det är inte själva vännerna jag saknar att ha haft nu heller, när jag tänker tillbaka, jag antar att jag är osällskaplig helt enkelt. Utan som sagt: jag grämer mig över de grejor som jag aldrig fick göra för att jag inte kunde göra dem ensam. Jag var aldrig på en fest, aldrig på en klubb, dansade aldrig (förrän långt upp i 20-åren och då var det på föreningar), åkte aldrig på en bad-och-festresa till Ibiza eller en skid-och-fest-resa till Alperna. Jag var aldrig på en privat midsommarfest med allt som hör till i en sommarstuga, eller en privat nyårsfest.

Jag har rest mycket senare och firat högtider, både med min familj och ensam, men det blir ju inte SAMMA upplevelser som det skulle ha blivit då när man var 16-25 år.

I framtiden kommer det kanske att finnas androider som man kan festa med, för sådana som oss..?!  *skrattgråtsmiley*

• Postman

Njae det är tveksamt om jag har några vänner. Nej inte vad jag kan komma på. 

• Anonym (S)

Innan jag blev utsatt för mobbning som barn så var jag väldigt utåt, social, säker på mig själv och kunde säga ifrån. Hade också mycket vänner, men insett nu när jag är äldre och kunnat reflektera tillbaka att det gjorde att tilliten försvann till människor när större delen av vännerna jag hade deltog i mobbningen eller inte tog mig i försvar. Har sedan dess haft jättesvårt att bilda vänskaper, har inte någon vänskap kvar sedan barndomen t.ex. Som jag skrev förut så känner jag många runtomkring mig ytligt men har väldigt svårt att öppna upp mig och bilda en djupare vänskap. 

Känner också att det är svårare att bilda vänskaper nu när man är äldre? (är strax under 30år). 

Min partner är däremot väldigt social och har många vänskaper när vi är ett gäng som har samma intresse, så det har öppnat "dörrar" för mig, men märker att jag är försiktig av mig och det är heller inte lätt när man är lite blyg och introvert mot personer man inte riktigt känner. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Svårt)

Jag har en person som jag nog skulle kalla min vän. Som jag vet skulle ställa upp om jag behöver. Det är en kille, så saknar en väninna att babbla och umgås med och göra mer tjejgrejer tillsammans.

Umgås man hela tiden med killar så antar folk att man är ett par...

Har ingen vidare kontakt med vare sig föräldrar eller syskon utöver artighet vid högtidsdagar.
    Har heller ingen partner.

Har försökt skaffa vänner att umgås med i minst 30 år, men det går trögt...

Svar på tråden Hur många vänner har ni?