Anonym (Har gett upp om vänner) skrev 2026-02-18 13:00:36 följande:
Precis så! Mycket av problemet förr var egentligen inte att jag längtade efter vänner i sig, för det gjorde jag inte så mycket, jag har som sagt alltid kunnat underhålla mig själv. Utan det handlade mer om SKAMMEN att inte ha vänner. På måndag morgon gick ofta frågan laget runt på jobbet: alla skulle berätta vad de gjort under helgen. Och då hade jag inget att berätta, utan måste välja mellan att säga sanningen och ljuga ihop några vänner som jag varit på klubb med. Med risken för följdfrågor, intrassling i lögner, rodnad, insikten att arbetskamraterna förmodligen förstod att jag ljög... (Fast det kanske flera av de andra gjorde också, har jag tänkt senare.)
Eller när en av mina arbetskamrater fick en massa buketter uppsända till arbetsplatsen på Alla hjärtans dag, och jag inte fick någon (det här var inte i Sverige, utan i ett land där det är vanligt att man skickar buketter till folks arbetsplatser). Eller när min födelsedag glömdes bort, i samma veva som nämnda arbetskamrat också fyllde år, och berättade att hon hade så många vänner att hon inte kunde fira med alla samtidigt, utan måste dela upp dem i grupper och fira olika dagar. DET gjorde ont. (Fast idag undrar jag om det var sant. Hon kanske själv skickade upp de där blomsterarrangemangen under olika falska mansnamn, och hon kanske inte hade någon att fira sin födelsedag med hon heller?)
...men när man väl fått sin familj, så blir de ett "alibi". Det skulle verka mer konstigt om man sprang ute med vänner då, och lämnade pappan med barnen hemma. Eller bjöd in en massa folk på spritfest. Även när barnen är vuxna är det lite status att berätta att man umgåtts med dem i helgen, det anses gulligt. Men när man själv var den unga, så var det skamligt att inte ha haft några andra än sina föräldrar att umgås med på helgen. Eller det kändes så i alla fall.
Jag känner igen mig så i detta!! Känner också en skam över det och speciellt när ett sådant samtalsämne kommer upp som t.ex födelsedagar eller vad man gjort under helger, semester osv så blir det jobbigt.