• Anonym (Tea)

Är det fult att köpa begagnade presenter?

Mitt barn fyller snart år och jag har kollat på saker att köpa. 

Prislappen är nu uppe i 6000 kronor helt nytt. 

Exakt samma varor begagnat i bra skick är 1000 kronor. 

Jag tänker på klimatet. Men vi har även 5000 kronor kvar för att göra andra roliga saker. Mitt barn får nya saker ibland också. 

Är detta fult? 

• Svar på tråden Är det fult att köpa begagnade presenter?
  • Anonym (Nn)

Absolut inte fult, herregud barnet är tre år. Hur önskar sig barnet ens nått för 6k? 

Med det sagt så kan ni ju tänka att ni sparar in pengarna till den dagen begagnat faktiskt inte går längre? 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Nn) skrev 2026-02-20 01:24:36 följande:

Absolut inte fult, herregud barnet är tre år. Hur önskar sig barnet ens nått för 6k? 

Med det sagt så kan ni ju tänka att ni sparar in pengarna till den dagen begagnat faktiskt inte går längre? 

Barnet har inte själv sagt vad den vill ha, men jag vet vad barnet gillar, 
  • Anonym (X)
    Anonym (Tea) skrev 2026-02-20 09:24:17 följande:
    Barnet har inte själv sagt vad den vill ha, men jag vet vad barnet gillar, 
    Vad är det barnet gillar som kostar så mycket?
  • septembermamma2022
    Anonym (Tea) skrev 2026-02-18 13:19:15 följande:
    Är det fult att köpa begagnade presenter?

Mitt barn fyller snart år och jag har kollat på saker att köpa. 

Prislappen är nu uppe i 6000 kronor helt nytt. 

Exakt samma varor begagnat i bra skick är 1000 kronor. 

Jag tänker på klimatet. Men vi har även 5000 kronor kvar för att göra andra roliga saker. Mitt barn får nya saker ibland också. 

Är detta fult? 

Nu kanske jag läser in något i din fråga som inte finns där. Men jag tycker att det låter som att du bryr dig lite för mycket om vad andra tycker. Det viktigaste är vad ditt barn tycker.

Du behöver inte diskutera detaljer med "vänner" som har en massa åsikter kring hur du ska leva ditt liv. Om någon frågar vad du ska köpa i present så svara bara "en vinteroverall" och inte "en begagnad vinterovell". Du måste inte vräka ut dig alla detaljer om ditt liv till alla och envar när du har erfarenheten som du verkar ha, att folk du talar med har en massa ovälkomna åsikter.
  • Anonym (Han den där)

Självklart kan du köpa begagnade presenter, oavsett ålder på barnet. 
    Jag och min fru taxerade tillsammans runt 1,6 miljoner förra året och köper begagnade presenter till barnen om prylarna är i fint skick dvs. Barnen är 17, 14 och 9. 

Vet att vissa ser ner på oss för det men det hör till saken att dessa människor hellre handlar på kredit än att köpa sådant de har råd med. 

• Anonym (Nu)

Självklart kan du köpa begagnat. Då kanske barnet kan få njuta av en fin sak som det annars kanske inte ens skulle kunnat få. Du är förälder och bestämmer vad du vill betala för vad. Ett litet barn vet inte vad som är nytt eller ej och bekymrar sig inte för det. Ett större barn skulle jag kanske frågat om den fortfarande önskade sig samma sak om den var begagnad, om barnet sa nej skulle jag kanske köpt något annat. Men jag hoppas fostra mina barn så de kan uppskatta en begagnad sak av god kvalitet och uppskatta det mer än en ny för samma pris av sämre kvalitet, exv.

• Anonym (Begagnad man)

Jag kan tycka att det är en del av "uppfostran" - att inte få det man pekar på och dessutom helt nytt. Barns intressen växlar snabbt och framför allt tappar elektronik i värde som en sjunkande gråsten.
    Observera att jag verkligen inte dömer någon men ... Många föräldrar verkar investera i att barnen ska roas av prylar.
    Min mening är att engagemang i tid och intresse är värt så mycket mer. Min dotter som är 30 pratar fortfarande om saker och utflykter vi gjorde när hon var 3. Sonen som är 20 likaså.
    Prylarna är borta eller trasiga men alla minnen finns kvar.
    Att sitta i en snödriva och grilla pinnbröd har också sin tjusning.

• Anonym (Tea)
    Anonym (Begagnad man) skrev 2026-02-21 15:57:41 följande:

Jag kan tycka att det är en del av "uppfostran" - att inte få det man pekar på och dessutom helt nytt. Barns intressen växlar snabbt och framför allt tappar elektronik i värde som en sjunkande gråsten.
    Observera att jag verkligen inte dömer någon men ... Många föräldrar verkar investera i att barnen ska roas av prylar.
    Min mening är att engagemang i tid och intresse är värt så mycket mer. Min dotter som är 30 pratar fortfarande om saker och utflykter vi gjorde när hon var 3. Sonen som är 20 likaså.

Det är ingen elektronik och barnet har inte önskat sig och pekat ut vad hen vill ha. Däremot känner jag mitt barn. Jag ser det som positivt att mitt barn ägnar timmar åt att själv bygga med duplo, bygga med träklossar och så vidare. Vi har inte tid att dygnets alla timmar grilla pinnbröd i skogen, men tro mig, vi gör sånt också. 

• Anonym (Tea)

Det är ingen elektronik och barnet har inte önskat sig och pekat ut vad hen vill ha. Däremot känner jag mitt barn. Jag ser det som positivt att mitt barn ägnar timmar åt att själv bygga med duplo, bygga med träklossar och så vidare. Vi har inte tid att dygnets alla timmar grilla pinnbröd i skogen, men tro mig, vi gör sånt också. 

• Anonym (Tea)

• Anonym (Begagnad man)

Det sved tydligen ... men dygnet har fler timmar än att grilla pinnbröd.
    Att åka och handla och få välja mat för kvällen är också ett sätt att förbereda sig för livet. 
    Rätt eller fel - mina barn har tyvärr haft för softa mammor medans jag har försökt få dem att uppskatta det de får.. 
    Alla får inte en ny cykel varje år. alla får inte alla spelkonsoler när det kommer nya.
    Vilken 3-åring behöver prylar för 6 000???
    Sonen var typ 9 när han fick en ny Moutain-bike för runt 7 papp.
    Och den finns kvar än idag när han snart är 21.
    Man kan curla olika mycket. Eller lägga tid på sina barn......
    Men du sköter säker dina barn som du anser bäst och jag har bara mina egna att jämföra med.

Svar på tråden Är det fult att köpa begagnade presenter?