• Anonym (Förälder)

Varför har folk så svårt att respektera regler - barntävling?

Jag anmälde mitt barn till en tävling, med uttalat nybörjarfokus. Flera gånger uttrycks att man vänder sig till barn som tävlat lite och väldigt lite utanför egen klubb. Har man deltagit i större tävlingar, är detta inte en tävling för barnet. 

Kul, tänkte jag. Perfekt för mitt barn som tävlat en gång tidigare och som är ny på området. Jag anmälde henne. Sen började jag titta på vilka andra som är anmälda. Via anmälningssidan kan man se barnens tidigare resultat och tävlingar. Och flera av barnen har tävlat flera gånger och i flera stora tävlingar. Det är barn som tävlat upp mot 15 gånger.

Alltså, jag fattar att det är skitkul för barnen att komma till en sån tävling och sopa mattan med de andra deltagarna, men varför kan man som förälder inte respektera att alla tävlingar inte är för alla? Varför kan man inte i tävlingar som riktar sig mot 9-åringar, respektera de regler som är uppsatta? Hur är man funtad?

• Svar på tråden Varför har folk så svårt att respektera regler - barntävling?
  • Anonym (Molly)

Finns folk till allt. Men varför inte rikta din kritik till tävlingsledningen istället? Det är ju de som inte följer sina egna regler. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-18 13:43:26 följande:

Finns folk till allt. Men varför inte rikta din kritik till tävlingsledningen istället? Det är ju de som inte följer sina egna regler. 

Tyvärr kan de inte göra så mycket då förbundet använder en plattform att anmäla sig via. De får inte utesluta tävlande, utan kan bara vädja till föräldrar. Det framgår dock tydligt att det är en tävling för nybörjare. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-18 14:50:29 följande:
    Tyvärr kan de inte göra så mycket då förbundet använder en plattform att anmäla sig via. De får inte utesluta tävlande, utan kan bara vädja till föräldrar. Det framgår dock tydligt att det är en tävling för nybörjare. 
    Då så, då är det väl inte så viktigt vem som deltar. De vill väl hellre att många ska delta än avfärda de som inte är nybörjare. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-18 16:08:18 följande:
    Då så, då är det väl inte så viktigt vem som deltar. De vill väl hellre att många ska delta än avfärda de som inte är nybörjare. 
    Men va? De riktar sig till nybörjare och vädjar till föräldrar att inte anmäla barn som tävlat mycket. Men det har inte tekniska möjligheter att förbjuda barn att tävla. Det är självfallet anmälande föräldrars fel och ansvar!
  • Tom Araya
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-18 14:50:29 följande:
    Självklart kan de göra något. De kan tala med tävlande, ledare och föräldrar, säga att detta har förekommit och förklara vad det innebär för tävlande på den nivå tävlingen riktar sig till och för sporten i helhet.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-18 17:01:09 följande:
    Men va? De riktar sig till nybörjare och vädjar till föräldrar att inte anmäla barn som tävlat mycket. Men det har inte tekniska möjligheter att förbjuda barn att tävla. Det är självfallet anmälande föräldrars fel och ansvar!
    Klart de kan. De kan prata med föräldrarna t ex. 
  • Anonym (Förälder)
    Tom Araya skrev 2026-02-18 18:05:45 följande:
    Självklart kan de göra något. De kan tala med tävlande, ledare och föräldrar, säga att detta har förekommit och förklara vad det innebär för tävlande på den nivå tävlingen riktar sig till och för sporten i helhet.

Anonym (Molly) skrev 2026-02-18 18:08:46 följande:
    Jo visst, det kan e-posta de föräldrar som anmält barn med för stor tävlingsvana. Men det är en i sammanhanget liten förening som drivs av ideella resurser och det tar ju så klart tid att gå igenom varje anmäld och gå igenom deras ?cv?. Allt vore så mycket lättare om folk kunde följa uppsatta regler bara. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-18 18:18:48 följande:

Anonym (Molly) skrev 2026-02-18 18:08:46 följande:
    Jo visst, det kan e-posta de föräldrar som anmält barn med för stor tävlingsvana. Men det är en i sammanhanget liten förening som drivs av ideella resurser och det tar ju så klart tid att gå igenom varje anmäld och gå igenom deras ?cv?. Allt vore så mycket lättare om folk kunde följa uppsatta regler bara. 
    Så de vet alltså inte om dessa barn har stor tävlingsvana eller inte? 

Känns så konstigt att rikta sig till de med liten tävlingsvana och begära in cv och sedan ändå inte kolla på dessa. Varför då kräva in dom?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-19 09:22:46 följande:
    Så de vet alltså inte om dessa barn har stor tävlingsvana eller inte? 

Känns så konstigt att rikta sig till de med liten tävlingsvana och begära in cv och sedan ändå inte kolla på dessa. Varför då kräva in dom?
    De begär inte in cv. Man anmäler sig via en plattform som är bestämd av förbundet. På den plattformen har de flesta barn någon form av presentationssida där det framgår hur många tävlingar barnet deltagit i, samt statistik över resultat. Det är alltså inte klubben som begär in något. De tar bara emot anmälningar via aktuell sida. Görs inte det, får de problem med förbundet och får inte ordna tävlingar mer. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-19 09:32:07 följande:
    De begär inte in cv. Man anmäler sig via en plattform som är bestämd av förbundet. På den plattformen har de flesta barn någon form av presentationssida där det framgår hur många tävlingar barnet deltagit i, samt statistik över resultat. Det är alltså inte klubben som begär in något. De tar bara emot anmälningar via aktuell sida. Görs inte det, får de problem med förbundet och får inte ordna tävlingar mer. 
    OK, ja då är där inte mkt att göra åt det.

Om man inte läser deras CV, hur vet man då vilka som är mer erfarna? Är det du som kollar upp barnen, eller vem gör det?

Hur många erfarna respektive oerfarna brukar anmäla sig? Vilken sport är det?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-19 09:35:36 följande:
    OK, ja då är där inte mkt att göra åt det.

Om man inte läser deras CV, hur vet man då vilka som är mer erfarna? Är det du som kollar upp barnen, eller vem gör det?

Hur många erfarna respektive oerfarna brukar anmäla sig? Vilken sport är det?
    Jag kikade på vilka barn som var anmälda och hur resultaten såg ut. Jag vet inte hur det bruket se ut, eftersom mitt barn är nybörjare och inte tävlat så mycket. Men jag vet vilka tävlingen riktar sig till och jag ser ju stt flera barn är långt mer kvalificerade än så. 

Det är en kampsport. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-19 09:53:36 följande:
    Jag kikade på vilka barn som var anmälda och hur resultaten såg ut. Jag vet inte hur det bruket se ut, eftersom mitt barn är nybörjare och inte tävlat så mycket. Men jag vet vilka tävlingen riktar sig till och jag ser ju stt flera barn är långt mer kvalificerade än så. 

Det är en kampsport. 
    OK, då tävlar man specifikt mot någon annan. Inte som t ex löpning. Matchar de barnen så att ditt barn får tävla mot någon som är ungefär på samma nivå och ålder? Eller lottas det?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Molly) skrev 2026-02-19 09:59:28 följande:
    OK, då tävlar man specifikt mot någon annan. Inte som t ex löpning. Matchar de barnen så att ditt barn får tävla mot någon som är ungefär på samma nivå och ålder? Eller lottas det?
    De tävlar efter viktklass och åldersspann om cirka två-tre år. Om möjligt försöker man matcha efter bältesgrad också, men det baseras på att det finns tillräckligt med deltagare med samma grad. Det säger dock inget om tävlingsvana. Flera med samma grad som mitt barn har tävlat sen de började träna i princip. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-02-19 10:01:35 följande:
    De tävlar efter viktklass och åldersspann om cirka två-tre år. Om möjligt försöker man matcha efter bältesgrad också, men det baseras på att det finns tillräckligt med deltagare med samma grad. Det säger dock inget om tävlingsvana. Flera med samma grad som mitt barn har tävlat sen de började träna i princip. 
    OK, jag fattar.

Ja, om klubben inte vill ta i detta problem så finns inte mycket att göra. Eller så bryr sig inte andra föräldrar med träningsovana barn om det. Efter några tävlingar blir de ju också vana vid tävlingar. 
  • Anonym (Kampsportsmamma)

Det är jättetråkigt att folk inte respekterar en tävlings målgrupp, och att tävlingsledningen inte stoppar mer erfarna deltagare. Men inget av det kan du göra något åt, så jag tycker du har några olika val just nu.

1. Du avanmäler ditt barn från tävlingen och berättar för hen varför.

2. Du låter barnet tävla, men förklarar för hen att hen kommer att tävla mot mer erfarna motståndare och att hen inte ska bli ledsen om hen förlorar (eller vad ditt barn behöver höra, det vet du bäst).

3. Du låter tävlingsledningen veta vad du tycker om att de inte hindrar erfarna från att tävla och/eller skriver insändare på sociala medier, i en ev medlemstidning osv för att uppmärksamma fler på vad tävlingsledningen sysslar med. Denna punkt kan kombineras med 1 eller 2. 

En annan sak är vad ditt barn känner inför att tävla mot mer erfarna. Om hen vill tävla, kan det användas som en nyttig erfarenhet för att hen ska lära och växa. Det är inte per automatik dåligt för barn att möta hårt motstånd och förlora tävlingar. Det finns en nytta med att förlora i början, och sedan vinna fler och fler matcher allt eftersom hen blir bättre tekniskt och mer erfaren. Att vara med om den progressionen är nyttigt och det gör en seger mer värd när man verkligen kämpat och lidit nederlag på vägen till segern. Jag vet inte vilken kampsport ditt barn tävlar i, men inom Budo är det den personliga utvecklingen som är viktig. Det är processen som bygger självdisciplin och karaktär, inte att vinna över andra (under förutsättning att det inte är en urvattnad form av Budo, som tyvärr många Västerländska klubbar har blivit). 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Kampsportsmamma) skrev 2026-02-19 10:22:46 följande:

Det är jättetråkigt att folk inte respekterar en tävlings målgrupp, och att tävlingsledningen inte stoppar mer erfarna deltagare. Men inget av det kan du göra något åt, så jag tycker du har några olika val just nu.

1. Du avanmäler ditt barn från tävlingen och berättar för hen varför.

2. Du låter barnet tävla, men förklarar för hen att hen kommer att tävla mot mer erfarna motståndare och att hen inte ska bli ledsen om hen förlorar (eller vad ditt barn behöver höra, det vet du bäst).

3. Du låter tävlingsledningen veta vad du tycker om att de inte hindrar erfarna från att tävla och/eller skriver insändare på sociala medier, i en ev medlemstidning osv för att uppmärksamma fler på vad tävlingsledningen sysslar med. Denna punkt kan kombineras med 1 eller 2. 

En annan sak är vad ditt barn känner inför att tävla mot mer erfarna. Om hen vill tävla, kan det användas som en nyttig erfarenhet för att hen ska lära och växa. Det är inte per automatik dåligt för barn att möta hårt motstånd och förlora tävlingar. Det finns en nytta med att förlora i början, och sedan vinna fler och fler matcher allt eftersom hen blir bättre tekniskt och mer erfaren. Att vara med om den progressionen är nyttigt och det gör en seger mer värd när man verkligen kämpat och lidit nederlag på vägen till segern. Jag vet inte vilken kampsport ditt barn tävlar i, men inom Budo är det den personliga utvecklingen som är viktig. Det är processen som bygger självdisciplin och karaktär, inte att vinna över andra (under förutsättning att det inte är en urvattnad form av Budo, som tyvärr många Västerländska klubbar har blivit). 

För mitt barn är det inte något större problem, även om hon sett fram emot att möta motstånd på sin nivå. Hon är tuff och klarar det ändå. Det är ändock oerhört irriterande att föräldrar inte kan respektera de önskemål som är uppsatta. Det går ju rakt emot vad sporten står för och vad den vill lära utövarna. Dessutom lär det barnen att inte respektera regler. 

Håller för övrigt med om urvattnade västerländska varianter. Vi har tävlat en gång, bland annat mot barn som också tränar mer moderna kampsporter. I mitt barns sport får man inte ta halsgrepp. Ändå var det flera barn som ägnade sig åt just det. Domarna hade ett styvt jobb med att försöka få dem att förstå. Så trist!

• Anonym (HH)

Förmodligen föräldrar som är mer engagerade än barnet i tävlingar och vill göra allt för att bättra på det egna barnets statistik.
    Stackars 9-åringar som redan går efter statistik. Allt för prestationen! Suck..

Svar på tråden Varför har folk så svårt att respektera regler - barntävling?