Anonym (Kampsportsmamma) skrev 2026-02-19 10:22:46 följande:
Det är jättetråkigt att folk inte respekterar en tävlings målgrupp, och att tävlingsledningen inte stoppar mer erfarna deltagare. Men inget av det kan du göra något åt, så jag tycker du har några olika val just nu.
1. Du avanmäler ditt barn från tävlingen och berättar för hen varför.
2. Du låter barnet tävla, men förklarar för hen att hen kommer att tävla mot mer erfarna motståndare och att hen inte ska bli ledsen om hen förlorar (eller vad ditt barn behöver höra, det vet du bäst).
3. Du låter tävlingsledningen veta vad du tycker om att de inte hindrar erfarna från att tävla och/eller skriver insändare på sociala medier, i en ev medlemstidning osv för att uppmärksamma fler på vad tävlingsledningen sysslar med. Denna punkt kan kombineras med 1 eller 2.
En annan sak är vad ditt barn känner inför att tävla mot mer erfarna. Om hen vill tävla, kan det användas som en nyttig erfarenhet för att hen ska lära och växa. Det är inte per automatik dåligt för barn att möta hårt motstånd och förlora tävlingar. Det finns en nytta med att förlora i början, och sedan vinna fler och fler matcher allt eftersom hen blir bättre tekniskt och mer erfaren. Att vara med om den progressionen är nyttigt och det gör en seger mer värd när man verkligen kämpat och lidit nederlag på vägen till segern. Jag vet inte vilken kampsport ditt barn tävlar i, men inom Budo är det den personliga utvecklingen som är viktig. Det är processen som bygger självdisciplin och karaktär, inte att vinna över andra (under förutsättning att det inte är en urvattnad form av Budo, som tyvärr många Västerländska klubbar har blivit).
För mitt barn är det inte något större problem, även om hon sett fram emot att möta motstånd på sin nivå. Hon är tuff och klarar det ändå. Det är ändock oerhört irriterande att föräldrar inte kan respektera de önskemål som är uppsatta. Det går ju rakt emot vad sporten står för och vad den vill lära utövarna. Dessutom lär det barnen att inte respektera regler.
Håller för övrigt med om urvattnade västerländska varianter. Vi har tävlat en gång, bland annat mot barn som också tränar mer moderna kampsporter. I mitt barns sport får man inte ta halsgrepp. Ändå var det flera barn som ägnade sig åt just det. Domarna hade ett styvt jobb med att försöka få dem att förstå. Så trist!