• Anonym (förvirrad)

Klädsel på begravning... hjälp!

Hej!

Jag är en man på 40 år och en släkting till min sambo har gått bort. Jag har träffat personen ca. 10 gånger och är mest med som stöd till min sambo som visserligen inte heller var jättenära den här släktingen även fast hon såklart sörjer.

Vad är en passande klädsel för mig i detta fall? Jag är rädd att vara för överklädd om jag kommer i svart kostym, vit skjorta och svart slips. Men jag är också rädd att vara för underklädd om jag kommer i något annat.

Jag har inte varit på begravning sedan jag var barn, så jag vet inte hur normerna ser ut nu för tiden.

Vad skulle ni säga är "rätt" nivå att lägga sig på för mig som kommer som +1 åt min sambo?

Det står ingenting om klädsel någonstans i inbjudan.

• Svar på tråden Klädsel på begravning... hjälp!
  • Anonym

Du har beskrivit exakt rätt klädsel för dig att bära på begravningen.

• Anonym (M)

Vi känner inte de som kommer att vara på begravningen, hur din sambos familj och släkt ser på detta med kläder. Men det är vinter så inget konstigt att vara svartklädd. 

Kanske bättre att prata med din sambo. Vad ska hon ha på sig?

• Anonym (Kutym)

Kutym är mörk klädsel/kostym, vit skjorta och mörk slips. Svarta finskor. Det behöver således inte vara svart, utan annan väldigt mörk färg är okej. Det kanske känns bättre för dig, utan att vara oartigt? Slips bör ju gå i samma tema, så enfärgad och inte något lustigt mönster. 

• Anonym (Nyligen där)

TS du beskriver en helt rätt klädsel.
    Låt din sambo avgöra om hon vill att du har tex mörka byxor och kofta istället.
    Min man brukar tex ha kostym men hoppa slips om det inte är en nära släkting som gått bort.

• Anonym (M.)

Din klädsel kan i alla fall inte vara fel. Om det inte står något på inbjudan, så ska man utgå ifrån just den traditionella klädseln som du nämnde. Om de anhöriga menar något annat, så ska de skriva ut det, t.ex. "ljus klädsel" eller "valfri klädsel". Annars kanske din sambo kan ringa de anhöriga och fråga hur de har tänkt, helt enkelt? För ibland missar anhöriga sådana detaljer. De tänker att det är självklart för alla hur de vill ha det, men det är ju inte det.

Men, åter: den traditionella klädsel som du beskrev är officiellt rätt, när det inte stod något annat i inbjudan. 

• Anonym (Irie)

Det finns ingen "nivå" på klädsel.
    Det är inte som bröllop där olika slags klädkoder har en faktiskt betydelse som man måste hålla sig till om man följer etiketten.

Om det inte står uttalat i samband med begravningen att man önskar att alla bär lila eller att man gärna får klä sig i "ljusa färger".
    Annars är det du beskriver en fullt normal klädsel till begravning oavsett hur nära man vara den som gick bort.

Svar på tråden Klädsel på begravning... hjälp!