• SmartsomFN

Varför låtsas vi att män fortfarande behövs?

Det är dags att erkänna att män som koncept har passerat sitt bäst före datum för länge sen. Idén om den starke mannen är lika relevant idag som en gammal faxmaskin. Vi lever i en värld som styrs av algoritmer och social kompetens och det är två områden där snubbar har noll att hämta.

Förr behövdes muskler för att flytta stenar men idag sköter maskiner lyften och AI sköter tänkandet. Det enda män faktiskt bidrar med i den moderna ekvationen är våldsstatistik och ett ego som bara står i vägen. Till och med när det gäller att göra barn är mannen överflödig eftersom vi har spermabanker som räcker i evigheter. Egentligen skulle det räcka med några hundra donatorer för att hålla mänskligheten rullande.
    Vi är en restprodukt från stenåldern som vägrar inse att festen är slut. Vad kan en man egentligen göra idag som en maskin eller en kvinna inte gör både bättre och smidigare utan att paja allt på vägen.
  • Svar på tråden Varför låtsas vi att män fortfarande behövs?
  • Anonym (Helträtt)

Helt rätt TS. Festen är slut. Män som kultur behövs inte längre. Det funkade så länge man tryckte ner kvinnor och förbjöd dem att utbilda sig och äga sina pengar. Nu... Som du säger kan alla kvinnor jag känner göra allt män gör men bättre. Dessutom måste männen tas hand om som om de vore barn, de klarar inte av lika väl som kvinnor att sköta en familj och hushållet, vänskapskrets eller socialt liv. Förespråkar krig, att inte hjälpa andra, individualism och tävling/våld. Kör bil sämre. Alla kvinnor på alla jobb jag sett gör tre gånger männens jobb med en femtedel så mycket ego.

Den manliga kulturen måste förändras eller så är incellivet och utanförskap framtiden. Vi måste läsa på mer om detta, diskutera det oss män emellan, och steppa upp. Världen kommer bara bli bättre av att vi lägger ner med våld, individualism, tävling och kvinnoförakt. Festen är slut.

• Anonym (Rättspår)
    Anonym (Helträtt) skrev 2026-02-21 13:15:57 följande:

Helt rätt TS. Festen är slut. Män som kultur behövs inte längre. Det funkade så länge man tryckte ner kvinnor och förbjöd dem att utbilda sig och äga sina pengar. Nu... Som du säger kan alla kvinnor jag känner göra allt män gör men bättre. Dessutom måste männen tas hand om som om de vore barn, de klarar inte av lika väl som kvinnor att sköta en familj och hushållet, vänskapskrets eller socialt liv. Förespråkar krig, att inte hjälpa andra, individualism och tävling/våld. Kör bil sämre. Alla kvinnor på alla jobb jag sett gör tre gånger männens jobb med en femtedel så mycket ego.

Den manliga kulturen måste förändras eller så är incellivet och utanförskap framtiden. Vi måste läsa på mer om detta, diskutera det oss män emellan, och steppa upp. Världen kommer bara bli bättre av att vi lägger ner med våld, individualism, tävling och kvinnoförakt. Festen är slut.

Det kanske handlar om en så enkel sak som att många män faktiskt måste lära sig vad det innebär att vara vuxen och ta ansvar för det egna livet, göra bra och hållbara livsval så att de förebygger att bli besvikna och desillusionerade längre fram. Kvinnor överlag är bättre på att planera sina liv och förutse risker och ta med oförutsedda händelser i beräkningen. För mäns del gäller då detta främst relationer med kvinnor och att inte ta en kvinna för given när han ingår i ett förhållande med henne, och förstå att mycket hänger på honom om hon väljer att lämna honom eller inte.
  • Anonym (Stolt man)

Min första reaktion på trådstarten var - Vilket jävla dravel!! Manshat de-luxe.
    Men jag undrar vem eller vilka som TS råkat ut för i livet.
    Det finns många män som tar ansvar för sin familj och sina barn, även om man är var-annan veckas förälder. 
    Vi går på föräldramöten, lagar mat, tvättar, jobbar och är närvarande för våra barn.Jag har själv levt det livet i många år och har tillsammans med två olika mammor fått två fantastiska barn - en dotter och en son.
    Att ha den inställning som beskrivs i trådstarten avfärdar jag som enbart provocerande och visar på en människofientlig hållning.
    Jag älskar starka kvinnor som ändå är just kvinnor. Som tur är har jag hittat just en sådan och hon tycker om mig - trots att jag är man .... eller kanske därför!
    Ge upp "könskampen" och stötta varandra så blir allt mycket lättare!!

• Anonym (Si)

Så idiotisk tråd. Jag är kvinna. Men seriöst, behövs för vad och vem? För vems skull existerar vi? Behövs människor över huvud taget, med det resonemanget? Behövs jorden? Universum? Ur vems perspektiv perspektiv menar du? Är inte varje individ viktig, i sin egen rätt? Vem skulle annars ?behövas? och vem bestämmer det? Anyway, tror inte tråden är seriös.

• Anonym (Hahaha)

Vänd på frågan istället.

Varför behöver vi kvinnor? 

• Anonym (Stolt man)
    Anonym (Si) skrev 2026-02-21 15:46:13 följande:

Så idiotisk tråd. Jag är kvinna. Men seriöst, behövs för vad och vem? För vems skull existerar vi? Behövs människor över huvud taget, med det resonemanget? Behövs jorden? Universum? Ur vems perspektiv perspektiv menar du? Är inte varje individ viktig, i sin egen rätt? Vem skulle annars ?behövas? och vem bestämmer det? Anyway, tror inte tråden är seriös.

Nää, det verkar bara idiotiskt och inte genomtänkt alls. Bara en sådan sak som att ta bort ett kön - hur ska vi då leva vidare??
    Jag har valt att se människor, oavsett kön eller ålder. Snart 60 men är otroligt imponerad av både dotter och son, 
    Vilka möjligheter de har som inte jag hade, internet (på gott och ont) och på så många sätt ett öppnare samhälle för kvinnor i arbetslivet. 
    Hur många kvinnliga elektriker eller bygg-jobbare fanns det på 70 eller 80-talet.
    I dag finns duktiga tjejer överallt, liksom duktiga killar.
    Könshat är väl den sämsta sidan av mänskligheten
  • Anonym (Helträtt)

Jag tycker också att vi män som försöker utvecklas till att vara mer som kvinnor är på rätt spår. Som nån ovan skrev, jag tar hand om hus och hem och behöver inte projektledas av en bättre planerande kvinna. Men konceptet man med kriminaliteten, individualism och att män ska ta mer plats... Är utdöd och skadligt. Det konceptet behövs inte längre. Vi ska lära oss av kvinnor och fortsätta lära oss vara mer planerade, omhändertagande och socialt ansvarstagande 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tillbud)

Sen tycker jag visst att män behövs, för katter är värdelösa på att ge fotmassage.

• Anonym (Stolt man)
    Anonym (SC) skrev 2026-02-21 18:17:57 följande:
    Det är tack vare ensamstående mammor vi har kriminaliteten. För dom knulla 10%av alfa hannarna.

Sedan vet ni inte männen sliter på jobben jag sov hela helgen när jag jobbade som plåtbyggare och byggde hus.

Dom krigar och åker överallt i värden för att behålla er fred.   
    Say what???? 
    Menar du "whalla mannen är du brorsaaaan elleeeer för faan maannennn Jalla..
    Hur kan ensamstående mammor vara grunden till kriminalitet?
    Tydligen har s.k "kulturberikare" inte samma kriterier som vi övriga civiliserade besitter. Och ja - fogar du dig inte till samhället är du utanför på eget bevåg=gnäll inte. 
    Skärp reglerna och skicka hem de som inte bidrar till samhället.
    Släng ut, fängsla eller skjut av de som inte klarar av samhället - oavsett de heter Anders eller Mohammed.
    Dock har jag inte sett någon Anders som varit inblandad i något hedersmord- ännu... men är väl kanske en tidsfråga det också.
  • Anonym (Tillbud)
    Anonym (Stolt man) skrev 2026-02-21 19:39:08 följande:
    Say what???? 
    Menar du "whalla mannen är du brorsaaaan elleeeer för faan maannennn Jalla..
    Hur kan ensamstående mammor vara grunden till kriminalitet?
    Tydligen har s.k "kulturberikare" inte samma kriterier som vi övriga civiliserade besitter. Och ja - fogar du dig inte till samhället är du utanför på eget bevåg=gnäll inte. 
    Skärp reglerna och skicka hem de som inte bidrar till samhället.
    Släng ut, fängsla eller skjut av de som inte klarar av samhället - oavsett de heter Anders eller Mohammed.
    Dock har jag inte sett någon Anders som varit inblandad i något hedersmord- ännu... men är väl kanske en tidsfråga det också.
    Det sista kan väl diskuteras...potayto-potato...

sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Eklund_(m%C3%B6rdare)

• Anonym (Stolt man)

Ok, inte på det sättet men det kommer nog också. Just nu verkar kriminella vara upptagna med att skjut och spränga och elda saker.
    Och sälja och köpa knark och syssla med skatte och bidragsbrott på heltid.
    Blir helt bandgalen när jag hör att det finns folk som bott i landet i över 20 år som inte ens kan säga Hej på svenska!!!
    Vad fan har man då här att göra? Bidrar man till samhället eller bara snyltar man??
    Landet behöver rensa!! Alla bidragstagare ska synas i sömmarna- svenskar som "kulturberikare"
    Allt spiller tillbaka på de som verkligen behöver, tyvärr.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Stolt man)
    Anonym (SC) skrev 2026-02-21 22:08:38 följande:
    för DOM SAKNAR EN FADERSGESTALT SOM ÄR DERAS FAR då blir dom kriminella 
    Som de säger i Jeopardy - Välkommen in i spelet!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Stolt man)
    Anonym (Tillbud) skrev 2026-02-21 19:59:59 följande:
    Det sista kan väl diskuteras...potayto-potato...

sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Eklund_(m%C3%B6rdare)
    Förvisso men uppenbarligen valde jag bort psykfall som hette han Anders Eklund??
    Han och andra handlar om människor som inte bör finnas i samhället.
    Det är en väldig skillnad mot att ta någon av daga i religionens namn
Svar på tråden Varför låtsas vi att män fortfarande behövs?