• Blomman2026

Bruna flytningar och stark smärta

Jag är gravid i 17+0 och har under dagen idag haft återkommande bruna flytningar och smärtor i magen. Jag åkte in till gyn akuten vid lunch men blev hemskickad med rådet att ta en alvedon och om inte det hjälpte smärtan skulle jag söka åter. Fick inte tag i min barnmorska på förmiddagen när allt startade men hon ringde åter på eftermiddagen och sa att läkaren de har som är där en dag i veckan kunde ta emot mig första nästa vecka. Min barnmorska tyckte det var konstigt att man inte tittade med ultraljud på gyn akuten så att allt var ok (vilket jag också tycker) men sa också att om smärtan tilltog skulle jag söka gyn akuten. Smärtan tilltog under kvällen, det kändes/känns emellan åt som om någon hugger mig med en kniv på höger respektive vänster sida. Jag sökte gyn akut igen men ingen läkare hade tid att bedöma mig så ska tillbaka imorgon igen. Jag och min man är super oroliga för att detta är ett missfall vi går igenom och tycker det är super jobbigt att inget ultraljud eller annan undersökning gjorts. Någon som varit med om liknande runt dessa veckorna? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Bruna flytningar och stark smärta
  • Anonym (Tyra)

Beklagar! Det där låter inte bra tyvärr.

• Anonym (Hmmm)

Det som talar för att det inte är någon fara är att det är brunt, inte rött, blod i flytningarna. Det betyder att det inte är någon aktiv blödning. Det som talar emot är ju den skarpa smärtan.

Mina två missfall kom tidigare, i v12 och liten hade sannolikt dött två eller tre veckor tidigare. I mitt fall så fanns det inga tecken i form av missfärgade flytningar innan utan symtomen försvann och sen började jag störtblöda, i synnerhet första gången. 

Vägra ge dig innan någon kollar. De har sagt att du skulle komma tillbaka om det kvarstod och det gör det. Så nu får de helt enkelt undersöka dig.

• Blomman2026

Nu har jag varit åter på gyn akuten. Mina smärtor är något bättre idag även om de fortsatt finns där. Jag har fortsatt bruna flytningar även om det kommer mindre än igår. Idag fick jag i alla fall träffa en läkare och göra en undersökning, både vaginalt men även ultraljud på magen och så kände de på magen och bak mot ryggen. Allt såg fint ut med både bebis och mig och det är oklart vart smärtorna och flytningar kommer ifrån. Läkaren sa att det är ovanligt men ibland kan man få starka ligament smärtor när livmodern växer så det kan röra sig om det men oklart om det är just de i mitt fall. Det är inget man kan känna eller se så svårt att säga säkert. Självklart hade jag velat vet varför jag har bruna flytningar samt anledningen till mina smärtor men jag och maken försöker luta oss mot att inget kunde hittas och att allt var fint med bebis och med mig utifrån de som kunde ses.

• Anonym (Hmmm)
    Blomman2026 skrev 2026-02-19 12:52:19 följande:

Nu har jag varit åter på gyn akuten. Mina smärtor är något bättre idag även om de fortsatt finns där. Jag har fortsatt bruna flytningar även om det kommer mindre än igår. Idag fick jag i alla fall träffa en läkare och göra en undersökning, både vaginalt men även ultraljud på magen och så kände de på magen och bak mot ryggen. Allt såg fint ut med både bebis och mig och det är oklart vart smärtorna och flytningar kommer ifrån. Läkaren sa att det är ovanligt men ibland kan man få starka ligament smärtor när livmodern växer så det kan röra sig om det men oklart om det är just de i mitt fall. Det är inget man kan känna eller se så svårt att säga säkert. Självklart hade jag velat vet varför jag har bruna flytningar samt anledningen till mina smärtor men jag och maken försöker luta oss mot att inget kunde hittas och att allt var fint med bebis och med mig utifrån de som kunde ses.

Vad skönt att allt såg bra ut. Det kan ju vara "växtvärk" helt enkelt. Och sen har det blivit en liten bristning som kommer ut som bruna flytningar. 
Svar på tråden Bruna flytningar och stark smärta