• Anonym (Jag har kvar min lust)

När lusten försvinner för den ena parten

Det verkar ju vara rätt vanligt att den ena parten i förhållandet kan tappa lusten. Ibland tillfälligt men inte sällan heller mer eller mindre permanent. 
    Kroppen förändras. Man förändras som person över åren osv. Dynamiken i förhållandet kan förändras. Det kan vara hälsorelaterat osv osv osv. Inget ovanligt. Inget konstigt. 
    Det jag tycker är märkligt ändå är att just sexfrågorna skall ofta vara så känsliga och laddade inom många förhållanden. Det finns ju andra områden där man gjort saker tillsammans och som man av olika anledningar inte kan, eller vill, fortsätta med. Det kan vara träning, renovering av hus, trädgårdsarbete, äventyrsresor eller vad det nu är. Livet förändras. Man får andra perspektiv. Här brukar det sällan vara något problem att diskutera ens förändrade önskningar eller intresse utan att det skall bli jobbigt. Om ena parten en dag inte längre orkar med ambitiösa och tidskrävande trädgårdsprojekt så berättar man ju det. Och så hittar man en annan nivå eller eller en lösning. Om ena parten efter några års idogt golfspelande känner att ....nä...nu är inte det här roligt längre, så är det väl inte så laddat att ta upp ämnet till diskussion och titta på alternativa lösningar för den fortsatt golfintresserade parten. Men sex?

Det finns säkert förhållanden där man är lika obekymrade och öppna för att prata om sex och ge varandra sexuell frihet eller vad det nu är. Men jag tror att ni är väldigt få. Varför blir förändringar i sexlusten och sexlivet så problematiskt alltid?

• Svar på tråden När lusten försvinner för den ena parten
  • Fjäril kär

Därför att sex handlar om intimitet och känslor , förtroende ..  sex är liksom kvittot på hur en relation mår och fungerar och därför blir det extra känsligt. 

Inte alls samma sak att jämföra med nåt som är frikopplat från samma känsla.  Lessnar jag på att klippa gräset så är frt inget min partner lider av personligen eller känner sig kränkt av. Det går att muta grannens tonåring med en 500-ing så är drt löst. Eller köpa en robotgräsklippare. 

Att plötsligt neka en annan människa det mest intima är en helt annsn nivå . 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Jag har kvar min lust) skrev 2026-02-19 08:00:29 följande:
    När lusten försvinner för den ena parten

Det verkar ju vara rätt vanligt att den ena parten i förhållandet kan tappa lusten. Ibland tillfälligt men inte sällan heller mer eller mindre permanent. 
    Kroppen förändras. Man förändras som person över åren osv. Dynamiken i förhållandet kan förändras. Det kan vara hälsorelaterat osv osv osv. Inget ovanligt. Inget konstigt. 
    Det jag tycker är märkligt ändå är att just sexfrågorna skall ofta vara så känsliga och laddade inom många förhållanden. Det finns ju andra områden där man gjort saker tillsammans och som man av olika anledningar inte kan, eller vill, fortsätta med. Det kan vara träning, renovering av hus, trädgårdsarbete, äventyrsresor eller vad det nu är. Livet förändras. Man får andra perspektiv. Här brukar det sällan vara något problem att diskutera ens förändrade önskningar eller intresse utan att det skall bli jobbigt. Om ena parten en dag inte längre orkar med ambitiösa och tidskrävande trädgårdsprojekt så berättar man ju det. Och så hittar man en annan nivå eller eller en lösning. Om ena parten efter några års idogt golfspelande känner att ....nä...nu är inte det här roligt längre, så är det väl inte så laddat att ta upp ämnet till diskussion och titta på alternativa lösningar för den fortsatt golfintresserade parten. Men sex?

Det finns säkert förhållanden där man är lika obekymrade och öppna för att prata om sex och ge varandra sexuell frihet eller vad det nu är. Men jag tror att ni är väldigt få. Varför blir förändringar i sexlusten och sexlivet så problematiskt alltid?

Sex/kärlek/intimitet är inte att jämföra med att spela golf eller trädgårdsarbete. 

Det jag mest förundras över är att alla de som skriver om detta ämne och har din inställning, att det inte är så farligt att ligga med någon annan, ni verkar inte vilja berätta det för er partner. Ni kan alltså inte stå för era åsikter och vad ni vill, utan ni vill göra det bakom ryggen på partnern. 

Så frågan är om det verkligen är så enkelt som du TS beskriver det, eller om du innerst inne vet att det är mer komplicerat än att spela golf med en polare istället för partnern. För om det är så enkelt, tala då om för frun att du ska ligga med någon annan, precis som du berättar att du på lördag ska golfa med Bosse. 
  • Lotahl

Jag har precis startat en tråd om intimitet i relationen som försvinner, ska man bara ?gilla läget? eftersom det är så känsligt att prata om? Är det enda alternativet att lämna? Varför då? 

• Anonym (Mia)
    Lotahl skrev 2026-02-19 11:12:21 följande:

Jag har precis startat en tråd om intimitet i relationen som försvinner, ska man bara ?gilla läget? eftersom det är så känsligt att prata om? Är det enda alternativet att lämna? Varför då? 

Det självklara är väl att man informerar sin partner om det. Sedan får man komma överens om vad man ska göra. 
  • Anonym (Spadtaget)

Min fru och jag har varit ihop i 25 år, båda är över 60. Under de här åren har det hänt saker med sexlivet. Jag hade potensproblem men löste det med piller, som funkar ganska bra. Jag fick ändå inte orgasm genom penetration. 

Min fru har underlivsbesvär och kan inte ta emot penetration som förr, bara en kort stund. 

Vi älskar varandra och gillar att vara intima med varandra. Vi har smek- och oralsex och avslutar med våra respektive sexleksaker. Vi får ömhet och närhet, och båda skaffar sig orgasm som avslut. 

Grunden måste vara att man tycker om varann och värnar om varandra, att man söker sig vidare för att göra skönt för båda. Om viljan finns.

Svar på tråden När lusten försvinner för den ena parten