Anonym (Fy skäms på sig) skrev 2026-02-22 12:10:16 följande:
1. Ja det finns kvinnor och män som far illa i relationer och skiljer sig, som blir misshandlade fysiskt eller psykiskt m.m. Men en väldigt stor del av alla män/kvinnor som separerar idag gör inte det pga misshandel, utan pga att barnen blir för tärande. Jag vänder mig inte emot misshandlade kvinnor eller män, utan resterande. Enligt min mening tyder det på bristande karaktär att skilja sig för att exempelvis barn blir för tärande, eller för att man eftrer man fått barn kom på att man är för "olika". Det är ingen jag vill beblanda mig med och bygga ett liv med.
2. Idag är samhället tuffare. Allt är dyrare. Maten kostar mer, våra färdmedel kostar mer, hyrorna och elen är dyrare. Det faller sig ganska naturligt att som ensamstående mamma vilja ha en man som kan stå för hälften av kostnaderna om man är ensamstående med ett barn, som man har full vårdnad över. Det faller sig då naturligt att man söker efter en man som kan stå för en del av kostnaderna. Jag är dock inte intresserad av att en kvinna väljer mig baserat på min plånbok, utan vill att hon genuint tycker om mig och att hon hade valt mig även om hon inte hade haft barn. Så det är inget för mig.
3. När jag pratar om att flytta utomlands så innebär inte det att kvinnan i fråga inte ska ha något att säga till om och följa med som en resväska. Självklart ska det ske i yttersta samklang och det krävs att hon har en genuin vilja att också flytta. Däremot är det i stort sett uteslutet om hon har minderåriga barn då de vill vara kvar i sin naturliga miljö där de har sina kompisar och skola. Så det är uteslutet.
4. Jag skrev inte tråden för att provocera. Däremot vill jag motivera varför jag inte vill dejta kvinna med barn. Vad jag ville med tråden var att få tips på hur jag kan hitta en kvinna i åldern 25-40 som inte har barn sedan tidigare. Detta då jag ABSOLUT INTE kan tänka mig att lägga ner dig på en kvinna med barn. Det är helt klart något som inte går att kompromissa med.
5. Jag kom på en till punkt som är ganska relevant. Och det är att om hon nu har barn så kommer en stor del av hennes tid, tankeverksamhet och ekonomi gå till henens barn. Fullt naturligt och rimligt!!! Jättebra.
Men det skäl uppmärksamhet och potential från vår relation. Och för mig är inte det värt om det inte är mina egna barn utan en annan mans barn.
Ok, jag vet inte varför du skriver allt detta till mig, Jag förstår ju varför du inte vill träffa en kvinna med barn. Det är inget konstigt med det.
Jag vände mig mot generaliseringarna i din trådstart.
Så svårt är det inte att hitta en man ens för ensamstående mammor så om de var ute efter en försörjare skulle det inte finnas så många ensamstående som väljer att leva ensamma.
Själv tjänar jag över medel och visst, det kan vara tufft att vara ensam försörjare, men vi lever verkligen inte i armod.
Jag har haft det betydligt tuffare ekonomiskt än nu och levde väldigt tajt då men inte för en sekund övervägde jag att hitta en man för att bli försörjd.
Jag jagar inte män öht. Jag har inga problem med att träffa män men just nu trivs jag med att leva ensam.
Ja, det finns ensamstående som har blivit misshandlade men även många som har blivit lämnade och ytterligare andra som valde att gå av andra skäl.
Eftersom du inte vet varför ska du inte heller döma innan du känner till bakgrunden.
Återigen, jag blir inte ett dugg provocerad av att du inte vill träffa en kvinna med barn. Dina skäl är helt rimliga.
Jag är bara trött på dessa fördomar om ensamstående mammor när vi är individer med olika preferenser, värderingar, mål och ambitioner.