• Anonym (Linda)

Kollega bjöd hem mig men gjorde inga närmanden

jag har en kollega jag upplever att det finns kemi med. Förra veckan skrev han och frågade om jag ville komma hem till honom på ett glas vin, detta var ganska sent.

Jag kom dit och vi pratade och hade det trevligt men inget mer hände. Jag gjorde inget intriativ heller då jag var lite osäker på han intention och ville inte förstöra något. men visste var jag lite besviken. 

ibland är jag lite socialt förvirrad, men var var hans intention? Bara vänskapligt? Kan jag få lite teorier och tips hur jag ska gå tillväga 
  • Svar på tråden Kollega bjöd hem mig men gjorde inga närmanden
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Linda) skrev 2026-02-19 12:17:20 följande:
    Kollega bjöd hem mig men gjorde inga närmanden jag har en kollega jag upplever att det finns kemi med. Förra veckan skrev han och frågade om jag ville komma hem till honom på ett glas vin, detta var ganska sent.

Jag kom dit och vi pratade och hade det trevligt men inget mer hände. Jag gjorde inget intriativ heller då jag var lite osäker på han intention och ville inte förstöra något. men visste var jag lite besviken. 

ibland är jag lite socialt förvirrad, men var var hans intention? Bara vänskapligt? Kan jag få lite teorier och tips hur jag ska gå tillväga 
    Väntar du dig att han ska svara här, eller?

Ingen kan veta vad han vill. Du får väl fråga eller ta initiativ själv. 

Om ni inte umgåtts privat innan så ville han väl inte vara framfusig och gå för fort fram. Han vill väl lära känna dig utanför arbetet. 
  • Anonym (G)

Om du är intresserad av honom så föreslå någon aktivitet där ni efteråt kan gå och äta/dricka något. Då förstår han att du ät intresserad av honom.

För det är ju lite speciellt att han bjöd hem dig sent en kväll på ett glas vin.

• Anonym (A)

Svårt att säga, du får se hur det utvecklar sig.

• Postman

Lägg fram ett dokument som ni båda kan signera att det är helt okey att han gör närmande så kommer det sen ge sig naturligt tror jag.  

• Anonym (M.)

Hur skulle vi kunna veta det? Jag kan tänka mig tre möjligheter, dock:

1. Han vill faktiskt bara vara vän med dig

2. Han vill mer, men han vill inte skrämma dig genom att gå för fort fram. Och det är speciellt viktigt eftersom ni måste ses på jobbet sedan; det finns alltid en risk (som han ser det) nu efter Me Too att du går till chefen och påstår att han har våldtagit dig

3. Han hade intentionen eller förhoppningen att gå till sängs med dig, men av någon anledning kändes det inte rätt när ni väl var ensamma och satt där och drack vinet. SÅ kan det vara. 

Tiden kommer att utvisa det...

• TriC

Han är givetvis intresserad, men ville gå försiktigt fram. 

Säg till honom att det var trevligt, och att det är din tur att bjuda nästa gång.

• Anonym (Äntligen en respektfull man)

Han har tagit initiativ, och tagit hänsyn till om du ville sondera terrängen mer innan det blir något. Han vill inte riskera er jobbrelation för inget, eller ett engångsligg. So far so good.

Är du intresserad så tar du nästa steg och föreslår en träff/aktivitet. Det behöver ju inte vara konstigare än en bit mat på en pub en fredag.

Svar på tråden Kollega bjöd hem mig men gjorde inga närmanden