• Anonym (meeemaaa)

Ligger hon för hårt?

Jag är väl antagligen nojig som ny förälder, men jag undrar om mitt barns säng är för hård? Jag köpte spjälsäng och madrass på Ikea. Jag minns inte vad den hette, men det var inte den allra billigaste i alla fall, men den kostade under 500. 

Är det för lite madrass? Ligger hon för hårt? Hon verkar inte gilla alls att ligga i spjälsängen men har inget emot alls att ligga en halv arm bort i min säng och i mitt täcke. Det kanske är gör att sången ändå luktar som jag?

Snälla, ge mig lite råd och tips.

• Svar på tråden Ligger hon för hårt?
  • Anonym (meeemaaa)

ok, nu är jag nog nojig. Jag bäddade spjälsängen med mitt täcke, och hon är nöjd, men nu undrar jag istället om det kan bli FÖR mjukt?

Tusen dumma tankar som nybliven mamma.

• Jårdi

Ja du nojar för mkt, men jag fattar att det kan bli så som förälder. Min erfarenhet är att de flesta barnen inte vill ligga i egen säng, oavsett hur mjuk eller hård den är då de helst sover med föräldern. 

• MsM84

För hårt på en madrass är det ingen risk för. Viktigare för en bebis är ofta att det luktar mamma, är gärna varmt och ofta nära mamma. Ditt täcke i bebis säng låter däremot inte bra då bebis kan tänkas fastna med ansiktet i tyget och om täcket är på bebis - bli för varm. 

• Anonym (meeemaaa)
    Jårdi skrev 2026-02-19 18:43:07 följande:

Ja du nojar för mkt, men jag fattar att det kan bli så som förälder. Min erfarenhet är att de flesta barnen inte vill ligga i egen säng, oavsett hur mjuk eller hård den är då de helst sover med föräldern. 

Jo, jag tror också att jag nojar för mycket. Vi kom hem igår kväll från sjukhuset och jag är helt ensamstående och har ingen att fråga eller bolla med.
  • Anonym (meeemaaa)
    MsM84 skrev 2026-02-19 18:49:54 följande:

För hårt på en madrass är det ingen risk för. Viktigare för en bebis är ofta att det luktar mamma, är gärna varmt och ofta nära mamma. Ditt täcke i bebis säng låter däremot inte bra då bebis kan tänkas fastna med ansiktet i tyget och om täcket är på bebis - bli för varm. 

Det förklarar säker då varför hon är nöjd just nu att ligga själv i spjälsängen. Den luktar som mig nu.

Hon ligger ovanpå täcket. Hon för göra det tills hon vaknar igen, då kan jag ta bort täcket igen om du tror det är bäst.
  • EnAnonumius
    Anonym (meeemaaa) skrev 2026-02-19 19:39:48 följande:
    Det förklarar säker då varför hon är nöjd just nu att ligga själv i spjälsängen. Den luktar som mig nu.

Hon ligger ovanpå täcket. Hon för göra det tills hon vaknar igen, då kan jag ta bort täcket igen om du tror det är bäst.
    Om du är orolig för detta med täcket så kan du ge henne en plyschdjur som har din doft på sig.

Det gjorde jag med min när han var spädbarn.  Jag hade typ tre plyschdjur och jag bytte dem regelbundet efter att de hade fått varit hos mig i min säng i ett par dagar.  
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ligger hon för hårt?