Anonym (Jury) skrev 2026-03-03 15:47:09 följande:
Jag kommer att dela upp mina svar i olika poster, enklare då jag skriver svaren på en telefon.
Domaren är ordförande och den som håller ordning i rättssalen och ser till att alla följer lagen och de bestämmelser domaren har beslutat gäller under rättegången.
Alla vittnen måste lägga en ed inför domaren. Om en sida vill överklaga en fråga ställd till ett vittne så avgör domaren om det ska godkännas eller inte, ibland efter konsultation med båda parterna. Vid konsultation mellan parterna så får varken jury eller några andra höra vad som sägs men det dokumenteras.
Efter att båda sidorna har utfrågat ett vittne så frågar domaren om juryn har några frågor att ställa vittnet, om de har då måste frågan skrivas ner på ett papper och domaren kommer efter konsultation med parterna att ta beslutet om frågan får ställas eller ej. Om den ej får ställas så är det allt juryn får veta, ej vad orsaken är och juryn uppmanas att inte lägga någon vikt i det beslutet.
Domaren är också den som slutgiltigt bestämmer vad domen/straffet ska bli om juryn har beslutat att den anklagade är skyldig.
En intresssant sak kom upp efter rättegången då vi i juryn fick träffa domaren och ställa vilka frågor vi ville. Det visade sig att en person i juryn hade skrivsvårigheter med skämdes så mycket för det att han inte ville säga det under valet av juryn. Han hade viljat ställa en fråga till ett av vittnena verbalt men det fick han inte och han hade uppfattat att vi inte fick be en annan i juryn att skriva ner hans fråga. Domaren sa då att det får man göra om man har en anledning till och och domaren sa att han ska komma ihåg detta till framtida rättegångar.
Det gjorde han hos oss också.
En generell reflektion när jag läste ditt inlägg, och hur det var enligt min erfarenhet. Alla behandlar juryn med största respekt och man får känslan av att alla (domare, advokater, etc) verkligen förstår att man är där av plikt mot samhället och lagen - och visar det (!), och det i sig ger en positiv känsla och alla i juryn verkar vilja ta sitt uppdrag på mycket stort allvar, vare sig man egentligen vill vara där eller inte (en del förlorar kanske sin lön helt de dagarna, och den statliga ersättningen för jury duty är ofta ganska minimal). Om juryn känner den behöver en paus får juryn en paus, det bjöds på kaffe och viss fika i juryrummet, etc.