• Anonym (Jury)

Jag har just utfört jury tjänst i USA -fråga mig vad du vill

Jag blev utvald att vara jury medlem i ett civilmål i Colorado. 
    Rättegången tog 3 dagar och tillsammans med de andra medlemmarna kom vi fram till de 4 beslut vi skulle avgöra med den information som kom fram under rättegången. 
    Det var mycket intressant och lärorikt att vara med. 

Jag bor och arbetar i Colorado och är medborgare sedan över 10 år. 

• Svar på tråden Jag har just utfört jury tjänst i USA -fråga mig vad du vill
  • Goneril

I Colorado har en del nya lagar införts tror jag mig veta, bland annat vapenlagar och och bestämmelser angående narkotika. I det här fallet var det ett civilrättsligt mål, hade utslaget blivit helt annorlunda enligt svensk lag?

• Anonym (Jury)
    Goneril skrev 2026-02-20 03:50:10 följande:

I Colorado har en del nya lagar införts tror jag mig veta, bland annat vapenlagar och och bestämmelser angående narkotika. I det här fallet var det ett civilrättsligt mål, hade utslaget blivit helt annorlunda enligt svensk lag?

I detta fall var det en man med kraftig övervikt som ansåg att han blivit skadad hos en bilhandlare då han ramlade på golvet när han skulle sätta sig på en stol med hjul. 

Han ville ha en ersättning på $500K av bilhandlaren som skulle täcka sjukhus kostnader samt sveda och värk. 

Vi kom snabbt framtill då vi diskuterade fallet att inget av vad advokaterna som representerade honom påstod var sant och inget av vad de påstod hade bevisats under rättegången. 
    Vi sa nej på de 4 punkter domaren bestämde vi skulle ta beslut på. Det hade räckt med att vi hade sagt nej på en av de 4 punkterna för att målsägaren hade förlorat så han fick ingen ersättning alls. 
    Vi i jurry ansåg att det var ett dåligt försök att få gratis pengar, inte en chans att vi gick med på det. 

• Tow2Mater

Hur många dagars frånvaro med betalt för jury duty ger din arbetsgivare? 

Satt också i jury en gång, i ett våldtäktsmål. Och det var oerhört intressant att se hur bra rättssystemet med jury fungerar. 

• Anonym (Jury)
    Tow2Mater skrev 2026-02-20 13:27:03 följande:

Hur många dagars frånvaro med betalt för jury duty ger din arbetsgivare? 

Satt också i jury en gång, i ett våldtäktsmål. Och det var oerhört intressant att se hur bra rättssystemet med jury fungerar. 

Min arbetsgivare ger så många dagar som behövs med 80% av lönen. 
    En kollega var med som jury i en rättegång som tog 6 veckor och fick 80% betalt all tid han var borta. 

• Anonym (Anneli)

Vad ska du äta till middag?

• Anonym (Jury)
    Anonym (Anneli) skrev 2026-02-20 15:54:32 följande:

Vad ska du äta till middag?

Du har helt rätt, jag borde ha varit mer specific i min titel. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Jury) skrev 2026-02-20 14:28:06 följande:

Min arbetsgivare ger så många dagar som behövs med 80% av lönen. 
    En kollega var med som jury i en rättegång som tog 6 veckor och fick 80% betalt all tid han var borta. 

Inte illa. Min gav betalt i tre dagar bara.
  • Goneril
    Anonym (Jury) skrev 2026-02-20 04:10:32 följande:

I detta fall var det en man med kraftig övervikt som ansåg att han blivit skadad hos en bilhandlare då han ramlade på golvet när han skulle sätta sig på en stol med hjul. 

Han ville ha en ersättning på $500K av bilhandlaren som skulle täcka sjukhus kostnader samt sveda och värk. 

Vi kom snabbt framtill då vi diskuterade fallet att inget av vad advokaterna som representerade honom påstod var sant och inget av vad de påstod hade bevisats under rättegången. 
    Vi sa nej på de 4 punkter domaren bestämde vi skulle ta beslut på. Det hade räckt med att vi hade sagt nej på en av de 4 punkterna för att målsägaren hade förlorat så han fick ingen ersättning alls. 
    Vi i jurry ansåg att det var ett dåligt försök att få gratis pengar, inte en chans att vi gick med på det. 

Undrar om målsäganden kunde styrka sjukhuskostnaden? Dyrt att hamna på sjukhus i USA om man inte har försäkringar.  Sen har han väl dragit till med orimligt högt skadestånd för sveda och värk. Ansåg man i domslutet att målsäganden fick skylla sug själv eller hur formulerades domslutet? 
  • Anonym (Jury)
    Goneril skrev 2026-02-20 17:37:03 följande:
    Undrar om målsäganden kunde styrka sjukhuskostnaden? Dyrt att hamna på sjukhus i USA om man inte har försäkringar.  Sen har han väl dragit till med orimligt högt skadestånd för sveda och värk. Ansåg man i domslutet att målsäganden fick skylla sug själv eller hur formulerades domslutet? 

De kunde styrka varje kostnad med de tog också med kostnaden för hans bypass operation vilket naturligtvis bilhandlaren inte skulle behöva betala för om vi skulle ha kommit fram till all bilhandlaren var skyldig på alla fyra punkter. 
    Vi i juryn hade rätt att avgöra hur mycket ersättning han skulle ha fått men nu kom vi aldrig i den situationen. 
    Domslutet blev som vi i juryn beslutade dvs. bilhandlaren var ej skyldig till någon av de fyra punkterna vi skulle avgöra. 

• Maggi23

Mer intresserad av vad det är för jobb som gjorde att du kunde flytta till USA 

• Anonym (Giftermål)
    Maggi23 skrev 2026-02-21 23:14:20 följande:

Att gifta in sig i ett land man vill flytta till är vanligt. Studera ett annat sätt. 
  • Anonym (Jury)

IT inom finans och det svenska företag jag jobbade för hade ett project i USA som jag deltog i. Under projektet så blev jag kär i en tjej som jobbade med samma projekt och då blev jag fast. 
  • Ddny

Vilka krav ställs på juryns kunskaper? Någon rättslig utbildning? Lämplighetsprövningar osv?

• Anonym (Jury)
    Ddny skrev 2026-02-22 08:58:18 följande:

Vilka krav ställs på juryns kunskaper? Någon rättslig utbildning? Lämplighetsprövningar osv?

Ingen sådana kravs ställs.
    Alla som är minst 18år gamla, är medborgare och inte har allvarlig brottslighet i bagaget kan vara med i en jury.
    Man får en inkallelse att inställa sig för jury tjänst, det är slumpvist vilka som får en kallelse. 
    Man är skyldig att inställa sig och är straffbart om man uteblir utan giltighet skäl som tex att man är sjuk eller bortrest.
    I mitt fall så var det ca 30 som hade fått kallelse den veckan.
    När man kommer in så får man fylla i ett frågeformulär med uppgifter som text ålder, om man har barn, vilken utbildning och jobb man har samt om man har något speciellt man vill att rätten ska veta om en. 
    Dessa formulär tas sedan till domaren och de advokater som är i den kommande rättegången för en första genomgång och där de grupperar de som är inkallade. 
    Det kan ta allt från 30 minuter till flera timmar. 
    Efter det så fick vi ställa upp utanför rättssalen i grupper innan vi fick gå in. Jag var i den första gruppen och började då ana  att det fanns en möjlighet för mig att bli vald.
    Därefter så frågade domaren ett antal saker som tex om man kände någon som var  salen som tex advokater eller målsägaren eller den anklagad, om man gjorde det skulle man räcka upp handen och berätta anledningen. 
    När det var klart så fick advokaterna fråga ut oss och därefter så började processen att välja bort de som advokaterna ansåg vara olämpliga till det endast var 7 kvar. 
    Det jag har beskrivit här är vad som gäller i det county jag bor och kan vara lite annorlunda på andra ställen. 

• Anonym (Jury)
    Tänk logiskt skrev 2026-02-24 02:52:02 följande:

Blev ni inlåsta och fick inte gå hem på kvällarna?

Nej. Det enda vi inte fick göra var att prata om fallet med någon eller göra egna efterforskningar. Vi fick inte heller besöka bilhandlaren eller åka förbi.
    Allt detta är ju naturligtvis väldigt svårt kontrollera så det bygger på ärlighet och att jury medlemmarna tar sin uppgift på allvar. Om det skulle komma fram att man har brutit mot detta så är det straffbart med både böter och fängelse i värsta fall samt att rättegången skulle behövas göras om från början med ny jury. 

• Anonym (Havet är djupt)

Det är inget svårt om man har en master och jobbar kvalificerat för ett globalt bolag.

Mitt förra bolag hade job rotation över hela världen som policy för att sprida kunskap så det hade bara varit för mig att söka en av de (hundratals) tjänsterna, få förlängt ett par gånger och sen bli medborgare. Vi fick t.ex. in folk från USA, Indien, Tyskland, Italien och Schweiz, en av våra chefer drog till Frankrike, några till USA och en kollega till Sydafrika.
Svar på tråden Jag har just utfört jury tjänst i USA -fråga mig vad du vill