• Anonym (Blommor till dig)

Det här med skilsmässa...Hur kommer det sig att det är totalt omöjligt för den ena men när motparten vill skiljas är plötsligt allt så himla enkelt?

Ja.. som frågan lyder..  

Har noterat detta fenomen i säkert 30 år .. 

En person som sitter i nån form av skitkasst äktenskap vill ha råd och får tipset att skiljas...

"Men åhhh det gååår inte...jag kaaaaan inte , det är ooooomööööjligt av xyxåäö skäl,  jag är fast häääär....  "..  okej.. visst.. 

Nån månad senare har plötsligt motparten begärt skilsmässa och vad tror ni... vips har huset sålts, barnen har inga åsikter, ekonomin är finemang och allt är klappat och klart på 4 månader.... 

Jaha.. det gick visst att skilja sig ändå? 

Wifi? 
  • Svar på tråden Det här med skilsmässa...Hur kommer det sig att det är totalt omöjligt för den ena men när motparten vill skiljas är plötsligt allt så himla enkelt?
  • Anonym (Blommor till dig)

*wtf?

ska det vara längst ner givetvis 

• Mandel

Min spontana gissning är att många skulle vilja att någon kom och gav partnern en uppsträckning och den då bara AHA! Jag lovar att jag ska ta halva ansvaret för allt så vi kan leva resten av våra liv lyckliga tillsammans.
    Det kommer inte inträffa.

Man är rädd för det stora kliv som det faktiskt är att skilja sig. Det är inte lätt och det blir en väldigt turbulent tid så man försöker nog undvika den in i det längsta.
    Man oroar sig för sin ekonomi, hur barnen ska klara det, hur omgivningen kommer att döma och ha åsikter, hur man ska lösa vardagspusslet med varannan vecka osv.

Alla dessa dåliga ursäkter beror oftast på att man vill att något magiskt ska hända så man slipper ta tag i den bistra verkligheten.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (A)

Den som tvekar för länge på nästa steg kommer att tillbringa livet stående på ett ben. Folk får inte tummen ur helt enkelt. Istället för att ta rodret över sin egen skuta låter de någon annan bestämma åt dem.

• Farbror Grön
    Mandel skrev 2026-02-20 12:17:09 följande:

Min spontana gissning är att många skulle vilja att någon kom och gav partnern en uppsträckning och den då bara AHA! Jag lovar att jag ska ta halva ansvaret för allt så vi kan leva resten av våra liv lyckliga tillsammans.
    Det kommer inte inträffa.

Man är rädd för det stora kliv som det faktiskt är att skilja sig. Det är inte lätt och det blir en väldigt turbulent tid så man försöker nog undvika den in i det längsta.
    Man oroar sig för sin ekonomi, hur barnen ska klara det, hur omgivningen kommer att döma och ha åsikter, hur man ska lösa vardagspusslet med varannan vecka osv.

Alla dessa dåliga ursäkter beror oftast på att man vill att något magiskt ska hända så man slipper ta tag i den bistra verkligheten.

Håller med om allt detta.

Men sen är det nog också enklare att skiljas när båda faktiskt vill det. I stället för att behöva konfrontera en partner som är ledsen/upprörd/besviken över att bli lämnad.
Svar på tråden Det här med skilsmässa...Hur kommer det sig att det är totalt omöjligt för den ena men när motparten vill skiljas är plötsligt allt så himla enkelt?