Föräldraledighet och föräldrapenning med 2 jobb
Hej,
Vi väntar barn i början av juli. Eftersom jag inte är (ännu!) svensk (kommer från frankrike) håller vi på att sätta oss in i det komplexa systemet kring föräldraledighet och föräldrapenning, och jag har därför flera frågor. Stort tack på förhand för er hjälp!
Jag har för närvarande två jobb. Mitt huvudsakliga arbete är som sjuksköterska (tillsvidareanställning, heltid) på ett äldreboende inom kommunen. Jag arbetar också ibland som timanställd ambulanssjuksköterska inom regionen, främst natt- och helgpass. Jag har informerat min arbetsgivare i kommunen om detta extrajobb, och de har godkänt (muntligt) det så länge det är rimligt ur ett arbetsmiljö- och trötthetsperspektiv.
Fråga 1:
Kan jag vara föräldraledig från mitt kommunala arbete och samtidigt arbeta enstaka nattpass inom ambulansen då och då, förutsatt att jag inte tar ut föräldrapenning för dessa dagar?
Fråga 2:
Kan jag vara föräldraledig från mitt kommunala arbete endast måndag till fredag? Jag arbetar vanligtvis måndag till fredag, men även en helg av sex enligt schema.
Fråga 3:
Hur kommer min SGI att beräknas? Kommer den att baseras enbart på min lön från kommunen, eller på min totala inkomst inklusive timanställningen inom ambulansen? Och över vilken tidsperiod görs denna beräkning?
Fråga 4:
Om jag väljer att minska min arbetstid med stöd av föräldraledighet, skulle jag föredra att arbeta färre dagar per vecka snarare än färre timmar per dag. Vem beslutar om detta ? jag eller arbetsgivaren ? och hur går det till i praktiken?
Tack så mycket för er tid och er hjälp!