När pengar börjar döda attraktionen…
Jag behöver era tankar och råd ❤️
Jag är en 42-årig kvinna, skild med två barn varannan vecka. Jag kommer från Mellanöstern och har nyligen börjat dejta en svensk man på 50 år, också skild med två barn.
Vi blev väldigt attraherade av varandra. För mig är det ovanligt att känna så stark attraktion ? både känslomässigt och sexuellt. Trots olika kulturell bakgrund har vi lika värderingar och det fungerar väldigt bra mellan oss.
Men det finns något som gör mig frustrerad.
Jag jobbar 75 % och har det ekonomiskt tufft. Han jobbar heltid och tjänar nästan dubbelt så mycket som jag. I början betalade vi alltid för oss själva, vilket jag accepterade. Vi har bjudit varandra på middag hemma några gånger.
När jag fyllde år föreslog han att vi skulle äta på Max. Jag kände mig ledsen och sa att det kändes som en vanlig dag för honom. Vi firade hemma utan tårta, utan present ? vi åt bara och det var allt.
Två veckor senare fyller han år. Han vill fira på en fin restaurang och har indirekt nämnt att han önskar sig en present. Jag har köpt något han önskade sig. Jag vet fortfarande inte om jag förväntas betala halva restaurangnotan.
Igår spelade vi bowling med mina barn. Han betalade där, men i morse skrev han att jag ska swisha honom halva kostnaden.
Jag känner mig förvirrad. Är detta normalt i Sverige? Att dela exakt på allt, även när inkomstskillnaden är stor? Eller är det rimligt att förvänta sig mer generositet i en relation?
För mig handlar det inte bara om pengar. Det handlar om känslan av omtanke, prioritering och värde. Jag börjar känna mig besviken, och det påverkar mina känslor för honom.
Ska jag prata med honom om detta? Hur skulle ni tänka i min situation? Är detta en kulturkrock ? eller ett tecken på att vi ser relationer på olika sätt?
Jag uppskattar era ärliga tankar ❤️