Anonym (Garmonbozia) skrev 2026-02-21 19:04:17 följande:
Du är alltid ganska så rigid i ditt sätt att tänka och vara. Då brukar det skava hos andra.
Rigid skulle jag inte kalla det. Ge mig ett vettigt argument för att göra något istället för "alla andra" eller "det har alltid gjorts så" så lyssnar jag och kan ändra min åsikt. Men då måste du kunna ge en vettig förklaring till det, annars gör jag på mitt vis.
Exet var rigid, hans sätt eller hans sätt, annars var man korkad, dum i huvudet etc. Antingen var man med honom eller så var man mot honom. Trots det var vi tillsammans i drygt 20 år, för jag accepterade honom med alla hans egenheter medan han retade sig mer och mer på mina och till sist brakade det åt helvete med besked.
Nuvarande träffade jag för en herrans massa år sedan, innan exet, och han lärde sig på en gång hur otroligt bokstavlig jag kan vara och hur väldigt olik jag var precis alla andra tjejer han någonsin känt. Det var början på en vänskap som varade i drygt 25 år innan den gick över i annat när vi båda var singlar igen.
Men ja, när man inte fungerar som folk förväntar sig så skaver det. Jag har lärt mig att jag behöver ha en "jobbpersonlighet", en kostym jag tar på mig varje morgon. Ibland har man turen att träffa på kollegor som ser igenom kostymen och skapar en trygg plats att ta av den på även på jobbet. De blir riktiga vänner som man även har kvar efter att man bytt jobb.
Men ja, jag är svår att lära känna om jag inte känner mig trygg.