• Anonym (Lite Provocerad faktiskt)

Föräldrar som döper sina barn

Jag tycker det är extremt konstigt när etniskt svenska, vita par får barn och döper barnet till ett namn som är afrikanskt eller väldigt typiskt för en mörkhyad att heta. Typ Kelian, Kian, Aisha, Nelleya (? Som nån influencer nyss döpt sitt barn till). Osv.

Jag tycker att det är jämförbart med att en vit kvinna har cornrows. Jag tycker det är kulturell appropriering och jag tycker att det är allmänt wierd. Är nyfiken på vad ni tycker, dela gärna!

• Svar på tråden Föräldrar som döper sina barn
  • Anonym (Rut)

Försvann ts nu när det visade sig att hon var ute och cyklade med namnen hon nämnde? Att de inte ens var afrikanska?

• Anonym (J.)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-23 09:12:05 följande:
    Det blir ju barnet som får lida, tänker jag. Det FINNS fortfarande fördomar om finländare (koskenkorva, knivslagsmål, tungsinta och fåordiga när de inte är fulla, på den tiden då importerade finska fabriksflickor bodde i baracker fanns det också öknamn på dessa flickor och dessa baracker som jag inte vill gå in på här, och just detta senare känner nog dagens barn och unga inte till) och ännu mer om araber (varav vissa är sanna), och därför skulle jag i alla fall själv tycka att det var ONÖDIGT att ge mitt barn ett namn som skulle kunna bereda det det allra minsta obehag. VARFÖR, liksom? När det finns så många neutrala namn.

Och om jag skulle ha utlandsadopterat ett barn, så skulle jag ha resonerat så, att namnet skulle visa att barnet var svenskt/kristet/europeiskt nu. För att skilja det från invandrarbarnen (inte för att det är något fel att vara invandrarbarn, men människor i allmänhet är trots allt mer benägna att se adoptivbarn som svenskar och möjliga kamrater, partnerns och medarbetare). 

Men samtidigt får namnet inte vara FÖR svenskt, inte så att det krockar med utseendet, d.v.s. Helge, Sigvard, Torbjörn, Ulf, Ingrid, Astrid, Sigrid och Tora går bort. Och av samma anledning går namn som är typiskt förknippade med andra ljushyade, rödhåriga, blonda befolkningar också bort såklart, så t.ex. de keltiska namnen funkar inte heller. Så det hade nog fått bli något bibliskt som folk med alla hudfärger kan heta även i smältdegeln USA (för att folk ska vara vana vid det från film och TV): Michael, Gabriel, Peter, Thomas, Lukas, Marcus, Marie, Anne, Elisabeth, Sara, Hanna. Kenenth skulle också kunna funka på en svart pojke trots att det är keltiskt, eftersom Kenneth Kaunda redan hetat det... SÅDANA överväganden skulle jag göra. 

Jag skulle tycka det kändes konstigt att döpa mina barn till ett namn som är väldigt associerat med ett land eller en kultur som varken jag eller pappan har någon anknytning till. Skulle till exempel inte döpa ett helsvenskt barn till Juan eller Mustafa , som jag skrev tidigare. 

Men att döpa barn efter utseende låter nog lite märkligt . Alla ser ju inte ut att komma från de land de kommer ifrån, folk gissar oftast att jag är ryss till exempel😅. Och man vet ju inte hur en nyfödd kommer se ut som vuxen som sagt. Barn som har påbrå från olika länder kan ju se väldigt olika ut också. Mina två yngsta är helsyskon och har en farfar från Gambia , de ser väldigt olika ut, många har frågat om de har samma pappa. Nu har båda västerländska namn som tilltalsnamn och afrikanska mellannamn men det skulle ju vara lite konstigt om sonen ?fick? heta ett afrikanskt namn men inte dottern.

Det är ju så vanligt att vara adopterad eller att ha påbrå från olika länder nu som sagt så det är nog ingen som höjer på ögonbrynen jättemycket åt en asiat eller afrikan som har ett ?för? svenskt namn. Men en ung kille som heter Helge skulle nog de flesta tycka var lite lustigt, oavsett härkomst. 

• Anonym (J.)
    Anonym (Rut) skrev 2026-02-23 11:30:14 följande:

Försvann ts nu när det visade sig att hon var ute och cyklade med namnen hon nämnde? Att de inte ens var afrikanska?

Ja jag tyckte nog de lät mer som typiska white trash-namn 😅 Utom Aisha. Jag känner en tjej som är somalier som heter det men namnet är vad jag vet från Mellanöstern från början. Har nog aldrig träffat någon mörkhyad som heter Kelian, Kian eller Nelleya. Det finns säkert någon som gör det men de är verkligen inte typiskt afrikanska namn. 

De tre namnen skulle jag aldrig ge mina barn men inte för att de skulle vara typiskt afrikanska (vilket de inte är), mina två yngsta har ju afrikanskt påbrå dessutom. Utan för att jag gillar mer klassiska tidlösa namn. Lite gammaldags men inte för gammaldags utan som funkar nu också. Men alla tycker ju olika. 

• Anonym (Nk)
    Anonym (Lite Provocerad faktiskt) skrev 2026-02-21 17:27:53 följande:

Ett litet tillägg för att få fler att förstå vad jag menar med hur det är problematiskt. Precis som med cornrows bla., ni plockar DET ESTETISKA men slipper den diskriminering och de stereotyper som ofta drabbar dom som faktiskt tillhör kulturen.

Helt ärligt. Sluta bara. Det finns många fina namn. Döp inte era kritvita svenska barn till Kelian osv.

Kul att väljer just cornrows av exakt alla grejer som kan vara problematiskt eftersom just det blev ganska så dementerat då det tillhör så många kulturer världen över så att det inte håller. Flätning av hår har förekommit i så många tider historiskt osv att det inte går att säga om det tillhör den ena eller den andra kulturen/ hudfärgen osv. 

Lite off-topic dock.

Folk kan väll få döpa sina barn till vad de vill? Jag är säker på att ingen menar att förarga någon utan de tycker det är fint och det är väll en bra sak? 

• Anonym (M.)
    Anonym (J.) skrev 2026-02-23 12:23:14 följande:

Ja jag tyckte nog de lät mer som typiska white trash-namn 😅 Utom Aisha. Jag känner en tjej som är somalier som heter det men namnet är vad jag vet från Mellanöstern från början. Har nog aldrig träffat någon mörkhyad som heter Kelian, Kian eller Nelleya. Det finns säkert någon som gör det men de är verkligen inte typiskt afrikanska namn. 

De tre namnen skulle jag aldrig ge mina barn men inte för att de skulle vara typiskt afrikanska (vilket de inte är), mina två yngsta har ju afrikanskt påbrå dessutom. Utan för att jag gillar mer klassiska tidlösa namn. Lite gammaldags men inte för gammaldags utan som funkar nu också. Men alla tycker ju olika. 

Aisha var ju profetens dotter. Vilket gör att det är jättevanligt (med vissa stavningsvarianter) över hela den muslimska världen. Det finns många muslimer även i Afrika.
  • Anonym (J.)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-23 15:26:31 följande:
    Aisha var ju profetens dotter. Vilket gör att det är jättevanligt (med vissa stavningsvarianter) över hela den muslimska världen. Det finns många muslimer även i Afrika.

Mina barns farfar är muslim från Afrika så jag vet att det finns många muslimer där :) Han klagade lite på att min son fick ett kristet namn😅 Aisha är ett vanligt namn där men frågan är om man kan kalla det ett typiskt afrikanskt namn eftersom det från början är från Mellanöstern. 

De andra namnen som TS nämner (Kian, Kelian och Nelleya) tycker jag som sagt låter mer som typiska nyare WT-namn än afrikanska namn 😅 

• Anonym (Laura)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-23 15:26:31 följande:
    Aisha var profeten barnhustru,  inte hans dotter. 
    Han gifte sig med henne när hon var 6 år. 

Mysig kille...Kräks
  • Anonym (12345)
    Anonym (Laura) skrev 2026-02-23 18:39:57 följande:
    Aisha var profeten barnhustru,  inte hans dotter. 
    Han gifte sig med henne när hon var 6 år. 

Mysig kille...Kräks
    Äsch han var ju en sådan gentleman att han lät henne stanna i föräldrahemmet ända tills hon var 9 år. Först då var hon fru på samma villkor som de andra fruarna. En nioåring är nästan vuxen!

Nej usch, sånt är för vidrigt och tragiskt att ens försöka skämta om..
  • Xenia

Jag skulle kunna tänka mig namnet Aisha pga denna sång, den är faktiskt feministisk.

Here are the pearls and jewels
    Aussi, l?or autour de ton cou
    Aussi, l?or autour de ton cou
    Les fruits, biens mûrs au goût de miel
    The fruits, well ripe with the taste of honey
    Ma vie, Aicha si tu m'aimes!
    My life, Aicha if you love me
    She said: "keep the treasures

I am worth more than that
    The bars are still bars even if they are made of gold
    I want the same rights you have
    And respect for each day

• Mrs Moneybags
    Anonym (Lite Provocerad faktiskt) skrev 2026-02-21 17:11:29 följande:

Gissa på att ni som svarat i tråden är vita? om ni överhuvudtaget taget inte ALLS tycker att det är problematiskt när vita svenska föräldrar ger sina barn namn som är starkt förknippade med svart kultur?

Jag är svart och bryr mig inte överhuvudtaget.

Inget av de namnen du räknade upp i trådstarten är afrikanskt, men kanske afro-amerikanskt?

Aisha är arabiskt. 
  • Xenia

Betr adopterade barn tycker jag att de ska få behålla sina ursprungliga förnamn om de är så pass gamla att de känner att det är deras namn. Sedan kan man ge dem ett svenskt/västerländskt andranamn, så får de välja sedan.

Är de däremot bäbisar när de kommer till Sverige så kan adoptivföräldrarna välja det namn de gillar bäst. Men då bör barnet få behålla sitt ursprungliga förnamn som andranamn. De kanske vill välja sitt ursprungsnamn en dag.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Häpp!) skrev 2026-02-22 00:56:02 följande:

Min son har en kompis som heter Kian! Oklart för mig vad hans ursprung är men- ungarna mekade moppe och vi ville fixa käk naturligtvis. Korv-stroganoff utan en tanke på gris eller inte.
    Fick aldrig något svar på vilken trosinriktning Kian hade men korv med ris slank ner utan problem, hahaha Mer hans problem än mitt kan jag tycka. Mätta ungar - glada ungar!

De flesta svarta människor är inte muslimer.

Om nu din sons vän var svart. Kian är inte heller ett namn som muslimer vanligtvis skulle döpa sitt barn till.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Rut) skrev 2026-02-22 15:50:43 följande:

Vad är ens ett typiskt afrikanskt namn?

De har ju varit just kolonialiserade och har därmed i sin tur fått in västerländska namn i sin kultur. Alltså inte typiskt afrikanska från början.sol ts exempel. Nån kom på att ett exempel var keltiskt. Alltså ett namn som afrikaner fått  till sig från Europa under kolonialtiden. 

De senaste åren är de fler och fler afrikanska länder som blir islamiserade. De får in muslimska namn. Alltså namn som från början var från Mellanöstern. Inte heller typiskt afrikanska namn. Och namn från Mellanöstern kan också gå hand i hand med jusika och bibliska namn eftersom att de kommer från samma områden. Och judiska och bibliska namn har vi definitivt i Sverige sen gammalt. 

Ett typiskt exempel är namnet princess som många afrikaner döper sina barn till. Nån i tråden som behöver bli upplyst om att det är engelska vilket inte är urspungsspråket i nåt afrikanskt land?

TS verkar vara en vit person som tycker det är kul att driva med folk.

Afrika består av 52 länder med vitt skilda språk och kulturer. 

Alla dessa muslimska namn som ni pratar om i tråden har inget med svarta människor att göra, utan är förstås namn som muslimer gärna väljer oavsett vilken hudfärg de har. Muhammed, Aisha, Amina, Ibrahim, Ali, Ahmed osv. Helt normala namn, men de har inte rötter i Afrika. Som bekant är Afrika mestadels icke-muslimskt söder om Sahara. 

Afrikanska namn har ofta en specifik betydelse, t ex Tvilling 1 och Tvilling 2, Född på en onsdag, Född under regnperioden, Född efter att tidigare barn dött, Gåva, Snabb, Vacker osv. På respektive språk då... :)

Därutöver får många kristna namn och senare även ofta smeknamn. Smeknamnen har ofta att göra med hur man ser ut eller vad man gör. Fat, Slim, Tall, Limping, Smiley etc. 

Jag ser inget konstigt med att man ger ett barn ett namn från en annan kultur. Det kan ju finnas olika skäl till det. Man kanske har bott där eller har en vän därifrån eller bara tycker det är fint.
  • Anonym (mfl)

De där namnen du skrev är jättefula namn. Men jag kunde inte bry mig mindre om vad andra väljer för namn till sina barn. Jag har 3 barn varav två namn är riktigt gamla svenska namn och ett är superfinskt. Många tycker nog att kombon är udda, att namnen inte matchar, att vi borde valt 3 svenska namn för att vi bor i Sverige, att det tredje och finska namnet är för "udda". Men jag bryr mig inte om vad andra tycker om de namnen heller. Jag lägger min energi på viktigare saker.(som att svara i den här trötta tråden obviously lol)

Svar på tråden Föräldrar som döper sina barn