• Anonym (Socionom student)

Att jobba inom äldreomsorgen

Hej ! jag läser socionomprogrammet andra terminen. Har planerat att börja jobb inom äldreomsorgen denna sommaren. Det är något jag har inte testat på tidigare. Jag behöver därför era erfarenheter av att jobba inom äldrevården. Vad har man för uppgifter? hur ser ut en vanlig arbetsdag? Vad är positiva eller negativa aspekter av detta jobb?

• Svar på tråden Att jobba inom äldreomsorgen
  • Maggi23

Hej! Läser också socionomprogrammet. Har bara testat att jobba inom hemtjänsten. Tror det varierar mycket vart man bor. Gissar att det är ett äldreboende du söker dig till? Eftersom jag inte har jobbat med allt för sjuka eller dementa personer utan mer lätta vårdtagare har der varit väldigt kul, man kan prata och skoja med de äldre. Så det beror på kanske vilken avdelning man är på när det gäller ett boende. Sen om man trivs i arbetsgruppen blir det också så mycket bättre.

Men vardagliga uppgifter kan vara att hjälpa till på morgonen, stöd strumpor, ge medicin. Sen att hjälpa till vid hygien osv. 

• Anonym (Prova)

Jag tänker; Prova! Det ger säkert många värdefulla erfarenheter inför framtiden och gillar du det inte så är det bara över sommaren.  
    Men som tidigare sagts beror det nog mycket på vilken avdelning och brukare du kommer jobba med som avgör om du trivs.

• Anonym (Din dag)

Såhär kommer din dag se ut: 

7.00 Gör du i ordning frukosten till gamlingarna
    7.30 Väcker du gamlingarna, matar vissa i sängen, ger medicin, hjälper till toan, tvättar dom, borstar tänderna, byter blöjor, torkar röv osv.. klär på dom, hjälper till matsalen och ger vissa deras frukost där ute
    9.30 Fikapaus för personalen

9.45 Fortsätter att göra gamlingarna redo för dagen (dusch, toa, klä på osv)
    12.00 Dukar bord, hämtar alla gamlingarna, serverar lunch på rummen och i matsalen och matar dom som ska matas, ger medicin.
    13.00 Toabesök + lägger dom som ska vila efter maten, plockar med disken 
    14.00 Utför eventuellt städ och tvätt samt fler toabesök eller blöjbyten, ger medicin.
    15.00 Fikadags för gamlingarna, matning, plock med disk, samt fler toabesök
    15.30 Mer toabesök, lägga vissa av gamlingarna som behöver vila fram till kvällsmat
    17.00 Kvällsmat, mer matning, mer toabesök 
    18.30 Toabesök, klär av, lägger gamlingarna, ger medicin.
    20.00 Gör i ordning det sista i köket, sätter på tvättmaskin

Din dag består i princip av 2 saker: toabesök och matning. Du måste vara ok med mycket äckel för att klara av det för du kommer vara i nära kontakt med bajs, kiss, svett och kön hela dagen. 

Jag trodde verkligen inte att skulle vara så. jag hade pratat med två av mina vänner som hade jobbat inom äldreomsorgen. De sa blöjor byttas främst på morgonen och kvällen och under dagen hjälper man med toalettbesök om de äldre larmar. 

Anonym (Din dag) skrev 2026-02-22 01:20:04 följande:

Såhär kommer din dag se ut: 

7.00 Gör du i ordning frukosten till gamlingarna
    7.30 Väcker du gamlingarna, matar vissa i sängen, ger medicin, hjälper till toan, tvättar dom, borstar tänderna, byter blöjor, torkar röv osv.. klär på dom, hjälper till matsalen och ger vissa deras frukost där ute
    9.30 Fikapaus för personalen

9.45 Fortsätter att göra gamlingarna redo för dagen (dusch, toa, klä på osv)
    12.00 Dukar bord, hämtar alla gamlingarna, serverar lunch på rummen och i matsalen och matar dom som ska matas, ger medicin.
    13.00 Toabesök + lägger dom som ska vila efter maten, plockar med disken 
    14.00 Utför eventuellt städ och tvätt samt fler toabesök eller blöjbyten, ger medicin.
    15.00 Fikadags för gamlingarna, matning, plock med disk, samt fler toabesök
    15.30 Mer toabesök, lägga vissa av gamlingarna som behöver vila fram till kvällsmat
    17.00 Kvällsmat, mer matning, mer toabesök 
    18.30 Toabesök, klär av, lägger gamlingarna, ger medicin.
    20.00 Gör i ordning det sista i köket, sätter på tvättmaskin

Din dag består i princip av 2 saker: toabesök och matning. Du måste vara ok med mycket äckel för att klara av det för du kommer vara i nära kontakt med bajs, kiss, svett och kön hela dagen. 

Jag har också planerat att jobba bara under sommaren?det är säkert inte något man vill jobba med hela sitt liv! 

Anonym (Prova) skrev 2026-02-21 23:33:46 följande:

Jag tänker; Prova! Det ger säkert många värdefulla erfarenheter inför framtiden och gillar du det inte så är det bara över sommaren.  
    Men som tidigare sagts beror det nog mycket på vilken avdelning och brukare du kommer jobba med som avgör om du trivs.

• Anonym (d)
    Anonym (Socionom student) skrev 2026-02-22 20:59:59 följande:

Jag trodde verkligen inte att skulle vara så. jag hade pratat med två av mina vänner som hade jobbat inom äldreomsorgen. De sa blöjor byttas främst på morgonen och kvällen och under dagen hjälper man med toalettbesök om de äldre larmar. 

Det beror på vad personen har för problem eller inte med toabesök. Vi har allt från toabesök själva, toabesök med hjälp, byta skydd flera gånger per dag, katetertömning och allt emellan. 
  • Anonym (Din dag)
    Anonym (Socionom student) skrev 2026-02-22 20:59:59 följande:

Blöjor byts när det behövs oavsett tid. Dock finns det ställen som bara byter vissa tider för att spara in på blöjorna... 
Svar på tråden Att jobba inom äldreomsorgen