• Anonym (Feber)

Feber som inte ger med sig

Sonen på 7 år låg i onsdags helt utslagen med 39/40 graders feber. Torsdags låg han runt 38 och i fredags helt feberfri hela dagen. Han har ätit och druckit dåligt alla 3 dagarna.
    Natten till igår fick han hosta dvs hans förkylningsastma och feber igen. 39/40 grader. 
    Han KISSADE i fredags kväll vid 19 sen kissade han vid 16 igår. Och nu har det gått 16 timmar och fortfarande ibte behövt kissa. 
    Han har nu sovit i 14 timmar det är inte likt han. 
    Han är jäkligt torr om läpparna och blöder näsblod till och från. 
    Jag ska ringa 1177 när dom öppnar vid 9 där dom har vår jouravdelning är min tanke. Eller ska jag ringa nu och se om dom tycker jag ska direkt till barnakuten? 
  • Svar på tråden Feber som inte ger med sig
  • Anonym (K)

Det finns väl ingen anledning att skjuta upp att ringa? 

• Anonym (Ring!)

Börja med stt ringa 1177 NU!

Sen ger du barnet isglass, saft eller vad som helst som gör att han får i sig vätska. Och gärna just med socker i så han får i sig energi. Har du gett honom Alvedon alls för att få ner tempen eller är det med Alvedon han har så hög temp? Att inte kissa på så länge tyder på allvarlig uttorkning hos ett litet barn och sannolikt kommer barnet att behöva dropp för att få upp vätskebalansen igen. 

• Anonym (Feber)
    Anonym (Ring!) skrev 2026-02-22 08:29:14 följande:

Börja med stt ringa 1177 NU!

Sen ger du barnet isglass, saft eller vad som helst som gör att han får i sig vätska. Och gärna just med socker i så han får i sig energi. Har du gett honom Alvedon alls för att få ner tempen eller är det med Alvedon han har så hög temp? Att inte kissa på så länge tyder på allvarlig uttorkning hos ett litet barn och sannolikt kommer barnet att behöva dropp för att få upp vätskebalansen igen. 

Har pyttsat i han vätska sen han blev sjuk i tisdags kväll. Men han har senaste dagarna inte velat eller orkat få i sig då tydligen.
    Han har legat runt 3-400 ml /dag så det är ju alldeles för lite. Vi är på barnakuten nu. 
  • Anonym (kl)

Bra att ni är på rätt plats. Tveka aldrig att ringa 1177, de är till för rådgivning.

• Anonym (Ring!)
    Anonym (Feber) skrev 2026-02-22 09:57:03 följande:
    Har pyttsat i han vätska sen han blev sjuk i tisdags kväll. Men han har senaste dagarna inte velat eller orkat få i sig då tydligen.
    Han har legat runt 3-400 ml /dag så det är ju alldeles för lite. Vi är på barnakuten nu. 
    Vad för vätska? Vatten? Vätskeersättning? Saft? Isglass? När mina barn var magsjuka vid ca halvåret sa doktorn just att "det viktigaste är att de får i sig vätska, inte att den är nyttig, bättre med sockerrik då det ger energi också".

Bra att ni är på akuten nu och hoppas att ni får hjälp fort. 
  • Anonym (Hug)

Häll ungarna coca Cola eller pepsi och låt dem äta både vanlig glass och isglass! 

• septembermamma2022
    Anonym (Feber) skrev 2026-02-22 09:57:03 följande:
    Bra att ni åkte till akuten. Både så långvarig feber och att han dricker dåligt och knappt kissar är symptom man ska ta på allvar. Hur har det gått för pojken?
Svar på tråden Feber som inte ger med sig