Valår svårt att tro.
Tycker ni det är svårt att fatta att det är valår i år? Jag tycker det är roligt att det är valår. Men vad tycker du om det?
har du kunnat greppa att det är valår 2026?
Tycker ni det är svårt att fatta att det är valår i år? Jag tycker det är roligt att det är valår. Men vad tycker du om det?
har du kunnat greppa att det är valår 2026?
Nej, inte ett dugg svårt att tro även om det inte riktigt kommit igång än. Den sittande regeringen började redan förra året att stressa fram beslut som visar sig kanske inte varit helt genomtänkta (där vi utvisar barn utan deras föräldrar, ungdomar som vi lagt miljoner på gällande deras utbildning och som knappt minns annat än Sverige, arbetande och skötsamma människor etc) bara för att visa att "vi GÖR något".
Det kommer att bli ett jävla kaos och smutskastning när det sedan drar igång på allvar. Alla kommer att skylla på varandra och vad vad man har gjort istället för att berätta vad man faktiskt vill göra. Det kommer att vara populism och valfläsk så det heter duga.
Men, rösta måste man, annars har man ingen rätt att klaga de nästkommande 4 åren.
Det är uppenbart att det är valår på medias reportage. SVT har ökat intensiteten på känslo-historier med väl utvalda rubriker och ingresser för att kasta skit på sittande regering. De rapporterar pliktskyldigt om oppositionens dumheter och tar ned artiklarna så snart som möjligt.
Ett bra exempel på det är "bebis-utvisningarna", där det ges sken av att små bebisar ska utvisas själva, utan föräldrar. I ett av de fallen så ska bebisen utvisas tillsammans med hens föräldrar för att de saknar fortsatt uppehållstillstånd. Men det framkommer inte tydligt, utan media vill att väljarna ska bli upprörda på sittande regering. Motsvarande rapportering om oppositionen fanns inte vid förra valet.
De enda som fortfarande litar på svensk media är de som röstar rött, eftersom media förstärker deras åsikter. Det är psykologi, det är svårare att upptäcka felaktigheter när man håller med talaren, och om man ser felaktigheterna ursäktas de och glöms bort lättare också.
Svensk media ifrågasätter inte S &Co alls på samma sätt, varken nu eller när de satt i regeringsställning. När Andersson anammar samma politik som hon nyligen kallade rasistisk, då får hon inga obekväma frågor om orsaken till kovändningen. Ingen SVT-journalist som påpekar att S fram tills alldeles nyligen hade helt andra åsikter i frågan.
Jag har röstat både blått och rött, men det kommer aldrig mer att bli rött så länge som Andersson skulle bli statsminister (eller någon annan som beter sig på samma sätt).
Ja här på FL. Högern är ute och kampanjar och verkar riktigt desperata. Att säga att man vill utvisa kriminella och sedan utvisa de som har arbete kammar inte hem många poäng.
Ja här på FL. Högern är ute och kampanjar och verkar riktigt desperata. Att säga att man vill utvisa kriminella och sedan utvisa de som har arbete kammar inte hem många poäng.
Det är nuvarande regering som har allt att förlora, dvs regeringsmakten. Självklart är de mer desperata.
De kör över remissinstanserna för de har så jäkla bråttom att visa handlingskraft. Nu visar det sig hur dåligt dessa nya regler slår mot de som sköter sig. Att de dessutom vill arbeta extra innan valet visar också på desperation. De känner inte att de har självförtroende nog att genomföra en bra valkampanj, så de vill skifta fokus.
Helt ärligt skiter jag i vilket. Valår, inte valår, blått eller rött, idag eller imorgon, samma skit vilket som. Jag slutate titta på och läsa nyheter för 20 år sedan. Orka.
Och nej, jag klagar inte. Livet och samhället för bli som det blir. Låt det gå under.