• Anonym (Filippa)

Detta med att komma ihåg födelsedagar

Vill börja med att säga att jag inte alls blir särskilt besviken om någon i min närhet glömmer min födelsedag. Jag är över 40 nu och förväntar mig inget. Är ingen ensam person utan har vänner och blir grattad så jag klarar mig.

Men blir ett dilemma när killen man träffat i över 1 år inte har koll... igentlkgen är det inte så konstigt att han inte vet eller tänker på min födelsedag, vi är inte ihop men vi umgås väldigt mkt och hörs flera gånger om dagen. 
    Jag använder bara instagram så han fick inga påminnelser och jag har inte känt att jag vill marknadsföra min födelsedag.

Jag är inte ett dugg förvånad att han inte tänkte på det. Samtidigt blir det ju ett litet kvitto på att man inte har ett värde ?? Förra året grattade han mig så han har ju haft koll... 

Hur hade ni tänkt ? Jag kan släppa det men förminskar jag mig själv då? Jag har alltid förminskat mig själv så vet inte vad som är normalt att tänka 

• Svar på tråden Detta med att komma ihåg födelsedagar
  • Anonym (Malin)

Du skriver att du inte bryr dig men hela ditt inlägg tyder på motsatsen. 

Vad gjorde du på hans födelsedag? Och hur visste han förra året att du fyllde år?

• Anonym (Filippa)
    Anonym (Malin) skrev 2026-02-22 09:52:35 följande:

Du skriver att du inte bryr dig men hela ditt inlägg tyder på motsatsen. 

Vad gjorde du på hans födelsedag? Och hur visste han förra året att du fyllde år?

Såklart att det känns lite, blir ju lite klyvet då man ändå vill vara någon som han värdesätter liksom. Svårt att förklara... 

Jag skickade och grattade honom på morgonen när han fyllde år. 
    Förra året fyllde jag jämt så mina vänner hade ordnat ett överraskningsfirande innan  jag fyllde så blev ju en naturlig påminnelse då, han va inte med (tidigt i relationen ) men blev ändå uppmärksammat av honom då vi skriver dagligen. Jag vet vilken dag han fyller år.
  • Anonym (Dåligt minne)

Kanske han har dåligt minne vad det gäller datum eller helt enkelt inte tycker det är så viktigt med födelsedagar och annat firande. 
    För mig är födelsedagar inget speciellt, jag slutade bry mej när jag var typ 20år. Är 45+ nu. Jag kan titta på kalendern och tänka, just det idag fyller jag år och så är det inte mer med det. Jag grattar såklart mina barn och ger de en gåva, MEN jag har larm på mobilen för att komma ihåg att det är deras födelsedag, samma med min bästa vän. Hade jag inte larm på mobilen skulle jag garanterat glömma bort att gratta både barnen och bästa vännen. De är absolut viktiga för mig, jag är bara urusel på att komma ihåg födelsedagar. 

• Anonym (Malin)

Han har väl bara glömt det. Ni är ju inte ihop, du firar ju inte din dag själv.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Filippa) skrev 2026-02-22 09:24:57 följande:

Jag använder bara instagram så han fick inga påminnelser och jag har inte känt att jag vill marknadsföra min födelsedag.

Jag är inte ett dugg förvånad att han inte tänkte på det. Samtidigt blir det ju ett litet kvitto på att man inte har ett värde ?? Förra året grattade han mig så han har ju haft koll... 

Hur hade ni tänkt ? Jag kan släppa det men förminskar jag mig själv då? Jag har alltid förminskat mig själv så vet inte vad som är normalt att tänka 

Ja, sluta förminska dig själv och börja stå upp (inför både dig själv och andra) för att du faktiskt känner att ett grattis på födelsedagen är viktigt! Det är helt okej att känna så.
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Malin) skrev 2026-02-22 11:33:30 följande:

Han har väl bara glömt det. Ni är ju inte ihop, du firar ju inte din dag själv.

Ja så är det men det jag egentligen undrar är ju om det ändå är konstigt att jag faktsikt blir lite besviken ? 

Och vad gör man med den besvikelsen, vet att han kommer skämmas när det går upp för honom. (Gjorde lite påminnelser igår och idag, skrev firat mig själv med ett glas bubbel) han kommer nog koppla.

Det jag känner är ju att jag har en väldigt liten roll i hans liv. Hans kompisar har skickat och grattat mig. Han har helt enkelt bara glömt, han har fullt fokus på annat nu så är inte så konstigt. 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Åsa) skrev 2026-02-22 11:47:55 följande:
    Ja, sluta förminska dig själv och börja stå upp (inför både dig själv och andra) för att du faktiskt känner att ett grattis på födelsedagen är viktigt! Det är helt okej att känna så.
    Ja det är lite så jag känner, nu är det så att min mamma också glömde min födelsedag (vilket händer ibland ) därför känner jag mig nog lite "van" att inte bry mig.

Jag känner inte att är hela världen att han inte tänkte på min födelsedag. Jag marknadsför den inte eller så men han är ändå en av mina närmaste så hade ju varit kul att få ett litet kvitto på att man ändå är värdefull men nu vet jag ju att jag inte är det. Om du förstår hur jag tänker.

Jag umgås mer med honom än många av mina vänner. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Filippa) skrev 2026-02-22 12:10:19 följande:
    Ja det är lite så jag känner, nu är det så att min mamma också glömde min födelsedag (vilket händer ibland ) därför känner jag mig nog lite "van" att inte bry mig.

Jag känner inte att är hela världen att han inte tänkte på min födelsedag. Jag marknadsför den inte eller så men han är ändå en av mina närmaste så hade ju varit kul att få ett litet kvitto på att man ändå är värdefull men nu vet jag ju att jag inte är det. Om du förstår hur jag tänker.

Jag umgås mer med honom än många av mina vänner. 

Varför ger du dubbla budskap? Du känner att det inte är hela världen, men sedan känner du att du inte är värdefull. 

Om detta är det som får dig att känna dig värdefull för honom, ska du då fortsätta träffa honom?

Har ni en kärleksrelation eller ni bara kk?

Svar på tråden Detta med att komma ihåg födelsedagar