• Anonym (TS)

Vilken regering vill man se i krig?

Jag sitter och funderar över det kommande valet och resonerar kring vilket lag man verkligen vill se i ett krig eller ett komplicerat säkerhetsläge i Europa.

Vill jag se Magdalena Andersson då eller Ulf Kristersson? 

Jag gillar verkligen inte vår nuvarande regering, men jag tycker att vänsteralternativet känns som ett hysteriskt hönshus. Vad ska man välja då? 

• Svar på tråden Vilken regering vill man se i krig?
  • Tecum

Tror inte du behöver fundera så mycket, vid krig blir det sannolikt en samlingsregering med bred majoritet. Däremot lär största blocket få statsministerposten.

• Anonym (Teko)
    Tecum skrev 2026-02-22 17:41:39 följande:

Tror inte du behöver fundera så mycket, vid krig blir det sannolikt en samlingsregering med bred majoritet. Däremot lär största blocket få statsministerposten.

Vad menar du? Man ställer väl inte till ett val när man hamnat i krig? Självklart sitter statsministern kvar. 
  • Anonym (TS)
    Tecum skrev 2026-02-22 17:41:39 följande:

Med fel person vid rodret nu riskerar det att bli krig? titta på andra ledare i världen som bara uttrycker sig lite hur som helst. Och så blir det kaos
  • Anonym (Teko)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-22 17:51:53 följande:
    Med fel person vid rodret nu riskerar det att bli krig? titta på andra ledare i världen som bara uttrycker sig lite hur som helst. Och så blir det kaos
    Tror du verkligen att Andersson eller Kristersson/Åkesson  skulle dra in Sverige i krig?
  • Tecum
    Anonym (Teko) skrev 2026-02-22 17:44:05 följande:
    Vad menar du? Man ställer väl inte till ett val när man hamnat i krig? Självklart sitter statsministern kvar. 
    Samlingsregering kan bildas utan val bara man är överens.
  • Anonym (Teko)
    Tecum skrev 2026-02-22 18:56:49 följande:
    Samlingsregering kan bildas utan val bara man är överens.
    Ok.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Teko) skrev 2026-02-22 17:54:28 följande:
    Tror du verkligen att Andersson eller Kristersson/Åkesson  skulle dra in Sverige i krig?

Handlar om ministerposter också. Kan inte tänka mig något värre än vänsterpartiets partiledare ha utrikesministerposten. Jag vill ha någon lugn, trygg och statsmannamässig och jag tycker inte Andersson bidrar till detta. Bildad, kompetent och trygg efterfrågar jag. 

Åkessons gäng litar jag inte på heller? dra in Sverige i krig tror jag inte något medvetet skulle göra. Men reta upp folk är nog lätt hänt 

• Anonym (M)

Håller helt med dig. Kan inte tänka mig någon värre än V i någon form av ledande position som tryggt kan lotsa Sverige i oroliga tider. Jag känner detsamma för miljöpartiet. skulle vara horribelt i alla tider och uttalat illa i krigs- eller kristider. 

• Anonym (Markus)

Hahaha 

Tänk vad lätt det är att rida på folks rädsla och osäkerhet. Har aldrig varit med om en regering som hetsat så mycket FÖR krig. Det är ungefär som dom vet att det absolut ska bli krig i Sverige. Man undrar vad dom vet, som inte vi vet.

Men det är klart har man bränt hela statskassan på försvaret och Ukraina. Och belånat sig så kraftigt.
    Och allt är slut. Och kommande generationer dessutom ska få betala för dessa lån och ränta. Det är absolut bra att satsa på försvar och hjälpa där man kan. Men i utbyte av att skita i sitt egna land och hjälpa sin egen befolkning, som många arbetslösa som nu riskerar att slås ut helt från samhället.

Då förstår jag att man måste hetsa. Ulf Kristersson är ingen ledare, väldigt mesig och inte ett dugg förhandlingskraftig. Han har nog inte tagit ett enda beslut själv.
    Å andra sidan ser man trådarna som SD drar i.

Är det inte det, så är det hets på både arbetslösa som lata och att alla invandrare är smuts , oavsett om dom arbetar och betalar skatt. Det är exakt samma sak som Hitler höll på med. Han målade upp en bild av judar som avskum. Folk svalde det med hull och hår. Samhället och människor blev hatiska. Känns det bekant?
    Värt tänka på. Den som glömt historian, riskerar att upprepa den.

• Farbror Grön

Svår fråga. Inget av alternativen känns direkt tilltalande. En sak som är extra oroväckande med nuvarande Tidölag är hur många sverigedemokrater som öppet uttryckt sympatier för Ryssland och Putin, som antagligen skulle vara fienden i ett eventuellt krig. Inte heller vänsterpartiet känns pålitliga där. Det minst dåliga är nog en samlingsregering där SD och V hålls på behörigt avstånd.

• Anonym (Teko)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-22 22:20:45 följande:

Handlar om ministerposter också. Kan inte tänka mig något värre än vänsterpartiets partiledare ha utrikesministerposten. Jag vill ha någon lugn, trygg och statsmannamässig och jag tycker inte Andersson bidrar till detta. Bildad, kompetent och trygg efterfrågar jag. 

Åkessons gäng litar jag inte på heller? dra in Sverige i krig tror jag inte något medvetet skulle göra. Men reta upp folk är nog lätt hänt 

Fast V kommer inte att få en utrikesministerpost, så du kan vara lugn. 
  • Anonym (TS)
    Farbror Grön skrev 2026-02-23 07:32:49 följande:

Svår fråga. Inget av alternativen känns direkt tilltalande. En sak som är extra oroväckande med nuvarande Tidölag är hur många sverigedemokrater som öppet uttryckt sympatier för Ryssland och Putin, som antagligen skulle vara fienden i ett eventuellt krig. Inte heller vänsterpartiet känns pålitliga där. Det minst dåliga är nog en samlingsregering där SD och V hålls på behörigt avstånd.

Ja och hur skulle en sån samlingsregering kunna se ut då? Det finns ju inga mittenpartier riktigt längre. 
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-23 10:43:38 följande:
    Ja och hur skulle en sån samlingsregering kunna se ut då? Det finns ju inga mittenpartier riktigt längre. 
    Statsministern sitter kvar, S+M i basen och sen en minister var till L, C, Kd och Mp
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2026-02-23 10:50:55 följande:
    Statsministern sitter kvar, S+M i basen och sen en minister var till L, C, Kd och Mp
    L lär inte vara med. Och har svårt att se MP och KD med M diskutera med varandra. 
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-23 11:33:18 följande:
    L lär inte vara med. Och har svårt att se MP och KD med M diskutera med varandra. 
    En samlingsregering är just att alla, eller nästan alla är med. Man lägger partipolitiska petitesser åt sidan utan fokuserar på det viktiga, bevara Sveriges oberoende.Det är inte pensionsålder och vindkraft som är på agendan.

Genom att ha nästan alla i regeringen blir det ingen politisk opposition och en mer enad front både utåt och innåt. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-23 10:43:38 följande:
    Joooo !

Den breda mitten dvs Centern ( 5 %...)
  • Anonym (Om det händer)

En samlingsregering är väl det enda alternativet i ett sådant läge. Då om någonsin måste vi alla sluta upp för Sverige och våran säkerhet.
    Dock finns ingen naturlig ledare. En "lands-fader" eller för den delen moder som skulle vara en stark ledare i ofred. Tänker först och främst på Churchill, Per-Albin Hansson och Tage Erlander ( ni yngre får googla) även Nelson Mandela och Margreth Thatcher.
    Jag ser idag ingen svensk politiker som skulle kunna vara en trygg ledare och en stark förebild i ett krisläge.
    Nu är hon inte rätt person men jag minns Lottie Knutsson som hamnade i rampljuset efter tsunamin. Hon gjorde och sade verkligen allt rätt! Jag minns att jag sa att henne ska de vara rädd om, hon kommer att kunna få vilket jobb som helst. Det var helt rätt person på rätt ställe och i rätt tid.
    Det finns förberett nyhetsuppläsare med extra trovärdighet för att informera oss om ett eventuellt krig men det finns ingen ledare för landet.

Svar på tråden Vilken regering vill man se i krig?