• Anonym (matn00b)

Ska göra sushi för första gången

Tänkte göra sushi för första gången, varit rädd för det verkar så svårt..., så tänkte be er om tips ni som redan gör det då och då.

Tips på vad jag helst ska köpa, t.ex. någon viss sorts ris, märke, vilken sojasås är godast till sushi osv. Annat ni märkt när ni gjort? Någon viss teknik som är enklare? Inte vet jag. Bring it!

Och gääärna även tips att ha på/i! Obs, kommer inte vilja göra med fisk denna gång, så tips på just det undanbedes.

• Svar på tråden Ska göra sushi för första gången
  • Anonym (L)

Det var längesedan jag gjorde sushi och jag har bara gjort det ett par gånger. Jag minns det inte som speciellt svårt men en hel del pyssel var det ju.

Hittar du inget sushiris så funkar det med grötris (men koka det som man kokar ris, följ inte instruktionerna för hur man gör gröt av det!). Det är viktigt att det är en klibbig sorts ris som blir mer som en massa och inte varje riskorn för sig.

Det ska vara japansk soja, inte kinesisk svampsoja. Och glöm inte wasabi - såvida du inte tycker illa om wasabi, för då blir det förstås bättre utan. :)

Svar på tråden Ska göra sushi för första gången